‎بزرگ‌ترین بانك تجاری کشور حياط خلوت جريانی خاص

شنبه ۲۲ آذرماه ۱۳۹۲ – تابناک – با استقرار دولت یازدهم و تغییر وزرا و مدیران ارشد دولتی، به نظر می‌رسید که سایه شوم برخی انتصابات به ویژه د‌ر بخش‌های مالی و بانکی ـ که پیامدهای ناگواری نیز به همراه داشت ـ رخت بربندد، ولی متأسفانه نه تنها در حوزه اقتصاد ـ که اصلی‌ترین دغدغه رأی‌دهندگان به دکتر روحانی بوده ـ بهبود سریع دیده نمی‌شود، بلکه با جان گرفتن برخی از متخلفانی که اواخر عمر دولت پیش در گوشه‌ای خزیده بودند، اکنون آن‌ها به حفظ برخی از مهم‌ترین سنگرهای مالی خود امیدوار‌تر شده‌اند.

به گزارش «تابناک»، یکی از مصادیق این گفتار، بزرگ‌ترین بانک تجاری کشور است؛ بانکی که مدیرعامل آن در پی ماجرای تخلف بزرگ ۳۰۰۰ میلیاردی، مشمول تغییرات رؤسای بانک‌ها شد، تا افرادی که سنوات لازم بانکی را ندارند برکنار شوند و جلوی  سوءمدیریت‌ها گرفته شود، ولی در کمال تأسف و با وجود رد صلاحیت یکی از مدیران این بانک از طرف بانک مرکزی، این مدیر با فشار حامیان پشت پرده به سمت رئیس هیأت مدیره موظف در‌‌ همان بانک منصوب شد و اکنون در پی ایجاد تشنج در بانک و لابی‌گری برای مدیر عاملی است.

‎حکایت صدارت فردی بدون داشتن یک روز سابقه بانکی بر یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کشور، خود گویای همه چیز است! معاون فروش شرکت ایساکو، زیر مجموعه رده چندم ایران خودرو در سال ۸۶ ناگهان با حمایت افراد پرنفوذ و میانجی‌گری معاون مالی سابق ایران خودرو که در آن زمان معاونت بانک مرکزی را بر عهده داشت، به این بانک رفت و سپس به سمت مدیرعاملی منصوب شد.

‎هر چند برخی رد صلاحیت‌ها و سپس تایید صلاحیت‌ها توسط بانک مرکزی خالی از اشکال نبوده است. در جاییکه طبق قانون هر فرد برای عضویت در هیات مدیره بانک باید حداقل ۱۰ سال سابقه بانکی یا فعالیت در بازار سرمایه داشته باشد. بانک مرکزی بعضا بدون در نظر گرفتن این بند به تایید صلاحیت افرادی پرداخت که این شرایط را نداشته اند.بنابراین برخی افرادی که پیش تر بر اساس این بند رد صلاحیت شدند، تایید صلاحیت شدند.
  
‎پس از برگزیده شدن آقای (د) به مدیرعاملی، وی برادر حامی خود آقای (ر) را با مدرک مهندسی مکانیک، به استخدام بانک در‌آورد و سپس حکم یکی از مهم‌ترین معاونت‌های بانک را به وی داد.

‎پس از آن در آبان ۹۱ در لیستی که برای اعضای‌مدیره بانک‌ها تهیه شده بود، با حمایت و فشار جریان‌های پرنفوذ دولتی، (ر) بدون هیچ سابقه مالی و اقتصادی از طرف شستا به سمت عضو هیأت مدیره بانک مذکور معرفی شد.

‎اما علی رغم آنکه رد صلاحیت وی، دو بار از سوی بانک مرکزی اعلام شد، عضویت هیأت مدیره ایشان خلاف ضوابط و مقررات بانک مرکزی صادر شد.

‎اما هرچند آشکار شدن ماجرای اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی، بساط میوه‌چینان بانک‌ها را تا حدودی بهم ریخت، ‌هرگز باعث برچیده شدن آن نشد و با این فرض که جایگاه این افراد در سیستم بانکی محکم شده به دنبال جایگاه‌های بالا‌تر هستند.

‎این در حالی است که در زمان مدیریت آقای (د)، استخدام‌های بی‌ضابطه در این بانک رشد کرد، پول‌های فراوانی در شعبه بلاروس ناپدید، مطالبات معوق سه برابر ‌و در ازای آن وام‌های فراوانی به عده‌ای خاص پرداخت شد.

‎همچنین رتبه اول این بانک در بانکداری الکترونیکی به رتبه آخر تنزل پیدا کرد و در مدیریت اصفهان که با حمایت ویژه او به این مدیریت رسیده بود، تخلفات گسترده مالی صورت گرفت. در این باره، شنید‌ه‌ها‌ حاکی از بازداشت مدیر اصفهان این بانک است که از همشهریان و افراد نزدیک به وی بوده است.

‎وی مدعی است، هیچ احدی در دولت نمی‌تواند دست به او و جایگاهش بزند!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال