دست‌کم دو نفر در زندان زاهدان “اعدام شدند”

شنبه ۲۹ آذر، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۱۲-۱۹-SOS Iran- کمپین فعالان بلوچ از اعدام دو زندانی در زاهدان در سحرگاه ۲۹ آذر خبر داد. پیش از این مصطفی نیلی، وکیل دادگستری ایران از انتقال حداقل پنج زندانی محکوم به اعدام به سلول‌های انفرادی زندان زاهدان خبر داده بود.کمپین فعالان بلوچ از اجرای حکم اعدام دست‌کم دو زندانی در زندان زاهدان گزارش داده است.

بنا بر این گزارش، دو زندانی با نام‌های بهنام و شعیب ریگی سحرگاه ۲۹ آذر (۱۹ دسامبر) اعدام شده‌اند. 

به گزارش دویچه وله، روز گذشته مصطفی نیلی، وکیل دادگستری ایران از انتقال دست‌کم پنج زندانی محکوم به اعدام ‌به سلول‌های انفرادی این زندان و نگرانی از اعدام آن‌ها “بدون فرصت اعاده دادرسی” خبر داده بود.

سه زندانی دیگری که به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند عبارتند از: جاوید دهقان خلد، الیاس دهواری و حسن دهواری.

کمپین فعالان بلوچ از احتمال اعدام قریب‌الوقوع جاوید دهقان خلد، الیاس و حسن دهواری ابراز نگرانی کرده است. طبق اطلاعات دریافتی‌ این کمپین، پزشکی قانونی زاهدان برای تحویل جسد با خانواده‌های بهنام و شعیب ریگی تماس گرفته است.

به گفته کمپین، بهنام، شعیب و حامد ریگی که “از نیروهای طرح امنیت شوشتری سپاه و بسیجی مسلح بودند در سال ۲۰۱۸ در جریان تردد با مأموران مواد مخدر با لباس شخصی مواجه شدند که در درگیری با تعدادی از ماموران کشته شدند.”

کمپین می‌افزاید: «اتهام این سه نفر مربوط به درگیری با ماموران مواد مخدر است، اما از اتهام دقیق در پرونده اطلاعی در دست نیست.»

الیاس و حسن دهواری نیز که به سلول انفرادی زندان زاهدان منتقل شده‌اند به “محاربه” متهم شده‌ بودند که به گفته وکیل، این اتهام بعدا به “بغی” تغییر کرد و در دیوان عالی کشور تأیید شد.

به گفته نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت خود رتبه اول اعدام را در میان کشورهای دنیا داراست.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال