ابتلای کامران قادری و مسعود مصاحب به کرونا در زندان اوین

پنجشنبه ۰۴ دی، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۱۲-۲۴-SOS Iran-  کامران قادری و مسعود مصاحب،‌ دو شهروند ایرانی-اتریشی‌ محبوس در زندان اوین به کرونا مبتلا شده‌اند. هرانا پیشتر در گزارشات مختلف نسبت به احتمال شیوع ویروس کرونا در میان زندانیان محبوس در زندان‌های مختلف کشور هشدار داده بود.به گزارش هرانا، کامران قادری و مسعود مصاحب،‌‌ دو شهروند ایرانی-اتریشی‌ محبوس در زندان اوین به کرونا مبتلا شده‌اند.

صفحه توییتر کمپین آزادی مسعود مصاحب طی یادداشتی در این باره خبر داده که سیتی‌اسکن قفسه سینه آقای مصاحب نشان داده که او به کرونا مبتلا شده و پس از آن به درمانگاه اوین منتقل شده است. گفته می‌شود وی قرار است چهارده روز در درمانگاه اوین قرنطینه شود.

کامران قادری نیز علائم ابتلا به ویروس کرونا را در زندان بروز داده است. درن نایر، عضو کارزار حمایت از حقوق زندانیان غیرقانونی طی یادداشتی در صفحه توییتر خود نوشته آقای قادری دو هفته قبل به مدت سه روز تب داشت و حس بویایی خود را از دست داد. گفته می‌شود تب آقای قادری کاهش یافته اما حالت خستگی در بدن او ادامه دارد و وی همچنان حس بویایی و چشایی خود را باز نیافته و برای آزمایش کووید-۱۹ به بیمارستان اعزام نشده است.

هریکا قادری، همسر کامران قادری نیز طی یادداشتی در توییتر خود خواستار رسیدگی به وضعیت همسرش و دسترسی او به خدمات درمانی شده است.

آگنس کالامارد،‌ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه ۳ دی‌ماه در واکنش به خبر ابتلای آقای مصاحب به کرونا با اشاره به اینکه دولت‌ها در ارتباط با وضعیت سلامت و جان زندانیان مسئول هستند، گفت: «حبس موجب افزایش میزان آسیب‌پذیری زندانی می‌شود. این امر منجر به افزایش وظیفه مراقبت از طرف دولت می‌شود که موظف است اقدامات لازم را برای محافظت از جان آن‌ها را انجام دهد.» گزارشگر ویژه حقوق بشر در ادامه خواستار آزادی بدون شرط همه کسانی شده که حبسشان غیر‌قانونی و خودسرانه به شمار می‌رود.

مسعود مصاحب، شهروند دو تابعیتی اتریشی ایرانی در اوایل ژانویه ۲۰۱۹ به دنبال سفر به ایران به همراه هیأتی از شرکت “مد آسترون” در تهران بازداشت و از اواخر ماه ژانویه ۲۰۱۹ در زندان‌ اوین به سر می‌برد. آقای مصاحب مردادماه امسال به اتهام «همکاری با اسرائیل و سرویس جاسوسی آلمان» به ده سال حبس محکوم شد و این حکم در مرحله تجدیدنظر تایید شد.

مسعود مصاحب، فرزند محمود تا پیش از بازداشت به عنوان دبیر کل انجمن دوستی ایران و اتریش مشغول به کار بود.

کامران قادری صبح روز ۱۲ دی ۱۳۹۴ (دوم ژانویه ۲۰۱۶) پس از ورود به ایران در «فرودگاه امام خمینی» توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. آقای قادری به مدت ۴۷۲ روز در سلول انفرادی بود و پس از آن در تاریخ ۲۸ فروردین به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. این شهروند دوتابعیتی توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام «جاسوسی و همکاری با دول متخاصم» به ۱۰ سال حبس محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدید نظر هم عینا تایید شد.

کامران قادری، متولد ۱۳۴۲، شهروند ایرانی– اتریشی، دکتری برق و الکترونیک از دانشگاه تکنیک وین اتریش و فعال در حوزه آی تی(فناوری اطلاعات) و مدیر شرکت آوانک در وین پایتخت اتریش است.

مهرماه امسال کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از زندانی کردن مدافعین حقوق بشر، وکلا، شهروندان خارجی و زندانیان دو-تابعیتی، فعالان محیط زیست و بازداشت شدگان اعتراض‌های مسالمت‌آمیز به ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا در زندان‌های کشور از دولت ایران خواست تا این افراد را هر چه سریع‌تر آزاد کند. در این بیانیه با اشاره به تجهیزات ناکافی، کمبود آب و وسایل ضدعفونی کننده در زندان‌ها، از دولت ایران خواسته شده است تا بی‌عدالتی در خصوص مدافعین حقوق بشر پایان دهد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال