‎زیبا‌کلام: نیمی از کارخانجات ما تعطیلند

‎۲۴ آذرماه ۱۳۹۲ – شیراز – ایلنا: صادق زیبا کلام در منظره‌ای با محمد حسن غدیری ابیانه گفت: روحانی بدرستی تشخیص داد که بزرگ‌ترین عامل و مشکل برای اقتصاد و بهبود وضع اجتماعی و سیاسی وبیرون آوردن کشور از مشكلات ۸ سال گذشته  لاینحل ماندن مسئله هسته‌ای است که در صورت حل نشدن آن هیچ پیشرفتی در عرصه‌های مختلف به‌دست نخواهد آمد.


به گزارش ایلنا از شیراز، وی افزود: طبق آماری که اخیرا معاون وزیر صنعت و معدن داده حدود نیمی از کارخانه‌ها و صنایع تولیدی ما یا تعطیلند و یا با نیمی از ظرفیت خود کار می‌کنند که این موضوع موجب بیکاری تعداد زیادی از کارگران شده از طرفی از سال ۷۴ تا ۹۱ حدود هفت میلیون نفر متقاضی کار که از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شده‌اند که تنها حدود یک میلیون نفر جذب بازار کار شده‌اند. همه این‌ها بدلیل مشکلات ۸ سال گذشته است و تنها با حل مشکل هسته‌ای می‌توان به برون رفت از آن امیدوار بود.


اما محمد حسن غدیری ابیانه در پاسخ به بیانات زیباکلام گفت: مشکل ما انرژی هسته‌ای یا نداشتن رابطه با آمریکا نیست زیرا قبل از تحریم‌ها هم مشکل تورم و اقتصادی داشتیم. این سخنان او موجب اعتراض دانشجویان شد.
وی با بیان اینكه مشکل اصلی ما کم کاری و تنبلی است، ادامه داد: در حالی که در کشور ما روزانه تنها ۲۲ دقیقه کار می‌کنیم در کشورهای غربی ۶ یا ۷ ساعت، در ژاپن ۸ ساعت و در کره جنوبی ۹ ساعت مردم کار می‌کنند.این سبک زندگی ماست که شرایط کلان کشور را بوجود آورده است.


ابیانه در ادامه گفت: چرا همه فکر می‌کنند که دولت باید اشتغال ایجاد کند؟ این شما دانشجویان هستید که باید شغل ایجاد کنید نه اینکه بروید دنبال شغل و تا این وضعیت هست خدا هم اگر بیاید و بودجه را توزیع کند نمی‌تواند مشکل را حل کند و دشمن هم روی تنبلی و کم کاری مردم حساب کرده. اگر مردم در سال کار و تلاش مضاعف بجای ۲۲ دقیقه ۸ ساعت کار می‌کردند اکنون به این روز نمی‌افتادیم.
صادق زیبا کلام در پاسخ به سخنان ابیانه گفت: مشکلات را دولتی بوجود آورده و اعمال کرده که شما او را روی سرتان می‌گذاشتید و حلوا حلوا یش می‌کردید و دور سرش هاله نور می‌دیدید، ولی الان کشف کردید که سوء مدیریت داشته است.
‎وی ادامه داد: اینجا سئوالی که پیش می‌آید، این است كه چرا ما کم کار شده‌ایم؟ آیا در ژن مردم چیزی است که موجب کم کاری می‌شود یا در آب ما دارویی ریخته‌اند که کم کار شده‌ایم؟
این استاد دانشگاه افزود: سی سال پیش کشور ترکیه به نان شب محتاج بود ودر عقب ماندگی بسر می‌برد ولی امروز به یک غول صنعتی تبدیل شده و حتی یک کپسول گاز یا یک بشکه نفت هم ندارد. مالزی و کره جنوبی هم همینطور. چرا دیگران توانستند ولی ما به قهقرا می‌رویم.
غدیری ابیانه در پاسخ مطالب زیبا کلام گفت: اگر دیگران توانستند و پیشرفت کردند بخاطر رابطه با آمریکا نبوده و گیر کار اینجاست که استعمار می‌خواسته کشورهای دارای نفت وابسته باشند و حکومت‌هایی نیز به آنان تحمیل کرده که مجری اوامر آنان باشد و راه حل این است که برویم به سمت کالای ایرانی و با خرید اجناس ایرانی موجب رونق اقتصاد و شویم آنگاه ببینیم کارخانجات چگونه راه می‌افتند.
زیبا کلام ضمن رد سخنان ابیانه گفت: اینکه استعمار به ما گفته کار نکید را قبول ندارم، بلکه معتقدم مشکل اساسی امروز ما این است که اقتصادمان اقثصاد فاسد و تحمیل دولتی است و همه کشورهای هم تراز ما که اکنون پیشرفت داشته‌اند همگی با اقتصاد باز به اینجا رسیده‌اند. هیچکدام از آنان اقتصادشان دولتی نیست در عوض ما به دنبال شعارهایی مانند الگوی اقتصاد ایرانی اسلامی رفتیم.
وی ادامه داد: ما کی گفتیم که با ارتباط با آمریکا همه مشکلات حل می‌شود؟ بنده معتقدم که دولت فعلا عاجل‌ترین موضوع کارش را حل مسئله هسته‌ای گذاشته ودرست عمل کرده است، زیرا هر کاری که بخواهد بکند منوط به حل مسئله هسته‌ای است.
‎زیباكلام ادامه داد: در دو سال گذشته بخاطر مسئله هسته‌ای هزینه‌های وحشتناکی را متحمل شدیم، حداقل آن این است که هزینه تولیدات ما بواسطه اینکه می‌بایست تحریم هارا دور بزنیم ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته و مستقیما تولید را تحت تاثیر گذاشته است. باید مشخص شود که هدف ما از انرژی هسته‌ای چه بوده است؟ اگر می‌خواستیم به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنیم طبیعی بود که باید تمام تکنولوژی ما بومی باشد و همه مراحل را خودمان طی می‌کردیم در غیر اینصورت که نیازی به این مشکلات نبود.
‎وی ادامه داد: واقعیت این است که نخبگان فکری ما هیچگاه نتوانستند موضوع هسته‌ای را حلاجی کنند، زیرا این موضوع زیر دست و پای استکبار ستیزی رفته است. مخالفت غرب و آمریکا با هسته‌ای بخاطر دسترسی ما به تکنولوژی نو و پیشرفت علمی آن نیست زیرا کاری که ما اکنون می‌کنیم دانشمندان غربی در هفتاد هشتاد سال قبل کرده‌اند.
‎وی ادامه دا د: غنی سازی که گل سر سبد هسته‌ای ماست ۹۰ سال قبل در انگلیس انجام می‌شده است.
صادق زیبا کلام در ادامه گفت: تمام کشورهای ریز و درشتی که تحت لوای سوسیالیسم به قدرت رسیدند را بررسی کنید ببینید کدامشان با اقتصاد دولتی توانستند موفق شوند؟
وی در رابطه با شعار استکبار ستیزی و آمریکا ستیزی گفت: معتقدم آمریکا ستیزی و غرب ستیزی بخشی از استراتژی جناح راست است و در واقع اگر فرش آمریکا ستیزی را از زیر پای جناح راست بکشی چیزی برای گفتن ندارندو تمام مسائل به کمک ستیز با آمریکا به نوعی توجیه می‌شود و بخشی از اشتباهاتشان را توجیه می‌کنند.
غدیری ابیانه در جواب به زیبا کلام به نقد ارائه گزارش ۱۰۰ روزه دولت پرداخت و گفت: هرچند که توسط دولت کار‌هایی شده ولی در بحث بودجه مشکلاتی است، زیرا دولت بودجه را با صادرات یک میلیون بشکه نفت بسته که در این صورت وضعیت نه تنها بهتر نمی‌شود بلکه بد‌تر هم می‌شود.
‎وی ادامه داد: معتقدم دولت روحانی نمی‌تواند به قول‌های داده شده و مطالبات مردم عمل کند، زیرا این مطالبات غیر منطقی و غیر واقعی است به عنوان مثال چرا در بحث یارانه‌ها علی رغم آنکه با کمبود بودجه روبروست می‌خواهد بخاطر ترس از اعتراض و بد بینی مردم تا پایان سال ادامه دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال