آمار بالای کودک آزاری در رفسنجان

شنبه ۲۷ دی، ۱۳۹۹-۲۰۲۱-۰۱-۱۶-SOS Iran- مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: سه سال متوالی بیشترین کودک آزاری در رفسنجان ثبت شده که ریشه کودک آزاری را باید پیدا کرد. “عباس صادق زاده” امروز ۲۷ دی ماه در جلسه شورای اجتماعی شهرستان رفسنجان در محل فرمانداری اظهار کرد: نبود برنامه در حوزه اجتماعی موجب شده آسیب های اجتماعی بروز کند و مسائل اجتماعی به شکل طبیعی رخ می دهند و رشد می کنند. زمانی مسائل اجتماعی‌ ساماندهی می شود که همه ارگان‌ ها احساس تکلیف کرده و با همت و همدلی برای‌ کاهش آسیب های اجتماعی تلاش کنند.به گزارش ایسنا، وی افزود: در استان کرمان با رشد مسائل اجتماعی از جمله کودک آزاری، سالمند آزاری، طلاق، خشونت و … مواجه هستیم که این موارد از دغدغه های مقام معظم رهبری هم است. در کنار پرداختن به مسائل اقتصادی و سیاسی باید به مسائل اجتماعی هم اهمیت داد تا جامعه رو به رشد برود.

صادق زاده با بیان اینکه از ظرفیت های موجود باید نهایت بهره را گرفت، ادامه داد: در رفسنجان ظرفیت خیرین وجود دارد که این افراد پایه اصلی حامی و مداخله کننده در مسائل اجتماعی هستند و در هر موضوعی که ببینند جامعه با مشکل روبرو شده ورود می کنند و به بهترین‌ نحو خیررسانی و رفع مشکلات را انجام می دهند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان بیان کرد: سند جامع‌ و راهبردی مسائل اجتماعی رفسنجان را با هدف ارائه راهکارهای بهتر زندگی کردن در دست تدوین داریم لذا از ظرفیت خیرین‌ هم باید کمک گرفت. خیرین‌ رفسنجان‌ از دیرباز در حوزه های مختلف از جمله مدرسه سازی، ساخت مسجد و حسینیه، مسکن سازی و امنیت بسیار منشاء خیر بودند و هستند.

صادق زاده به برخی آمارها در حوزه آسیب های اجتماعی رفسنجان اشاره و بیان کرد: سه سال متوالی بیشترین کودک آزاری در رفسنجان ثبت شده، ریشه کودک آزاری را باید پیدا کرد و در این‌ زمینه چیزی که موجب کودک آزاری می شود به والدین بازمی گردد لذا بستر خانواده را باید سالم‌ سازی کرد تا کودک در محیطی‌ آرامش‌ بخش زندگی کند و رشد یابد و فردی از نظر جسمی و روحی سالم‌ تحویل جامعه شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه ۸٫۲ درصد از آمار سالمندان استان کرمان، در رفسنجان زندگی می کنند، ادامه داد: مرکز نگهداری سالمندان در این شهرستان وجود ندارد، همچنین ۷٫۱ درصد از بیماران روانی استان کرمان، در رفسنجان هستند که مرکز نگهداری و حمایت از این بیماران هم در رفسنجان وجود ندارد، از کل کودکان بی سرپرست و بد سرپرست استان کرمان، ۱۲٫۶ درصد در شهرستان رفسنجان زندگی می کنند که یک مرکز برای نگهداری آن ها در رفسنجان وجود دارد.

صادق زاده با اشاره به اینکه از ۶۷۰ مهد کودک در استان کرمان، ۲٫۴ درصد در رفسنجان دایر است، تصریح کرد: مهدهای کودک به عنوان مراکز آموزشی تلقی می شوند و در آنها می توان مهارت های آموزشی تأثیر گذار را برای کودکان ارائه داد که باید این مهدهای کودک بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: ۲۳ مرکز توانبخشی در استان کرمان خدمات ارائه می دهند که این نوع مرکز در رفسنجان وجود ندارد و مورد نیاز است، با توجه به رشد آسیب های اجتماعی در رفسنجان بهتر است مرکز اورژانس اجتماعی این شهر تقویت شود و در این راستا پیگیری های کشوری در حال انجام است.

صادق زاده یادآور شد: رفسنجان‌ مستعد مرکز جامع پیشگیری‌ از طلاق، اعتیاد، خشونت و آسیب های اجتماعی با رویکرد علمی است چرا که بسیاری از آسیب ها بر می گردد به عدم‌ مهارت‌ و دانش اجتماعی مردم. جامعه ما علیرغم  پیشرفت ها در حوزه های مختلف، در سواد اجتماعی پیشرفتی نکرده است حتی خواص ما در مسائل اجتماعی دارای سواد کم یا اصلاً سواد ندارند، به طوری که این مسأله در جریان کووید ۱۹ برجسته و نمایان شد، زوجین با اینکه دارای تحصیلات هستند با همدیگر یا با بچه ها سازگاری ندارند و منجر به بروز آسیب های اجتماعی می شود.

وی خاطرنشان کرد: با تقویت مهارت آموزی در زمینه های مختلف می توان شرایط را به سمت مطلوب سوق داد، زمانی که مسئولیتی داریم باید در قبال مردم تلاش اثر گذار داشته باشیم، مرکز مهارت آموزی دائم در رفسنجان نیاز است و باید آن را ایجاد کرد در این زمینه در مرکز استان کرمان چنین مرکزی وجود دارد و نقش تربیت مربی را هم در زمینه حل مسائل هم در زمینه مهارت های کودک پروری دنبال می کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال