بازگرداندن محمد مساعد از ترکیه به ایران را “فورا متوقف کنید”

محمد مساعد روزنامه‌نگار تحقیقی و برنده جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۲۰

دوشنبه ۲۹ دی، ۱۳۹۹-۲۰۲۱-۰۱-۱۸-SOS Iran- کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران از ترکیه خواست تحویل محمد مساعد به ایران را فورا متوقف و او را آزاد کند. پلیس شهر وان این روزنامه‌نگار را بازداشت کرده و قصد تحویل او به ایران را دارد، جایی که زندان درانتظار اوست.کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ)  روز دوشنبه ۲۹ دی از مقامات ترکیه خواست به فوریت اخراج محمد مساعد و تحویل او به ایران را متوقف کنند.

محمد مساعد روز گذشته  (۲۹ دی)  از طریق یک برنامه پیام‌رسان با کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران تماس گرفت و خبر داد که پس از عبور از ایران در شهر مرزی وان توسط پلیس مرزی ترکیه بازداشت شده است.

به گزارش دویچه وله، مساعد به کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران گفته که پلیس ترکیه او را برای مداوا به بیمارستان اوزلپ منتقل کرده و به او گفته است که به زودی او را به پلیس مرزی ایران تحویل می‌دهد.

مساعد روزنامه‌نگار تحقیقی و برنده جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۲۰ است. او در تابستان امسال به اتهام «تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به چهار سال و نه ماه حبس، دو سال ممنوعیت از فعالیت روزنامه‌نگاری و دو سال محرومیت از استفاده از همه وسایل ارتباطی محکوم شد.

مساعد به کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران گفته است پس از احضار توسط مقامات ایران و دو روز قبل از به اجرا در آمدن حکم زندان، اقدام به فرار كرده است.

شریف منصور، هماهنگ‌کننده کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در خاورمیانه و آفریقای شمالی دراین رابطه گفت: «ما معتقدیم محمد مساعد در صورت بازگشت به ایران در خطر آزار و اذیت قرار دارد.» او افزود که این کمیته از مقام‌های ترکیه خواسته است به تعهدات خود طبق قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و از اخراج مساعد خودداری کنند.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران همچنین از ترکیه خواسته است به هر گونه تقاضای پناهندگی سیاسی او رسیدگی و «اطمینان حاصل کند که حقوق مساعد در طی مراحل قانونی رعایت می‌شود».

در گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران آمده است که به پیام‌های تلفنی این کمیته به دفتر فرمانداری وان پاسخی داده نشده است.

مساعد تاکنون به دلیل فعالیت‌های روزنامه‌نگاری افشاگرانه‌اش دوبار دستگیر شده است. از جمله فعالیت‌های او می‌توان به اطلاع‌رسانی درباره قطع اینترنت هنگام اعتراضات آبان‌ ۱۳۹۸، گزارش در باره فساد حکومتی، اختلاس، مشکلات کارگری و همچنین عملکرد ضعیف دولت ایران در مقابله با ویروس کرونا نام برد.

محمد مساعد همچنین یکی از برندگان جایزه آزادی بیان دویچه‌‌وله در سال ۲۰۲۰ بود. او که امکان خروج از ایران را نداشت در پیامی ویدئویی از تهران به مناسبت دریافت این جایزه، بر اهمیت جریان آزاد اطلاعات به ویژه در روزهای بحرانی کرونا تأکید کرد و گفت: «ما خبرنگار هستیم؛ روابط عمومی و سرباز دولت‌ها نیستیم.»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال