ترکیه با استرداد محمد مساعد به ایران “مخالفت کرد”

سه شنبه ۳۰ دی، ۱۳۹۹-۲۰۲۱-۰۱-۱۹-SOS Iran- مقامات ترکیه اعلام کردند محمد مساعد را به ایران بازگشت نمی‌دهند. این روزنامه‌نگار ایرانی فعلا در شهر وان می‌ماند، تا به تقاضای پناهندگی او از سوی مجامع بین‌المللی رسیدگی شود. برای او در ایران قرار زندان صادر شده است.مقام‌های ترکیه گفته‌اند محمد مساعد روزنامه‌نگار ایرانی را به دولت جمهوری اسلامی تحویل نخواهند داد. 

به گزارش دویچه وله، به گفته خبرگزاری “میدل‌ایست آی” مساعد شامگاه یکشنبه (۱۷ ژانویه) ناگزیر شد به مراجع امداد ترکیه مراجعه کند، زیرا “از فشار سرما در حال یخ زدن” بود.

نیروهای امنیتی ترکیه به “میدل‌ایست آی” (MEE) تأکید کرده‌اند: «ما او را به ایران تحویل نمی‌دهیم؛ زیرا مجازات سختی در انتظار اوست، درحالی‌که او روزنامه‌نگار است و نه جنایتکار».

آنها گفته‌اند که محمد مساعد در یک مرکز استرداد مهاجران غیرقانونی نگهداری می‌شود تا مجامع بین‌المللی به تقاضای پناهندگی او رسیدگی کنند.

محمد مساعد بدون گذرنامه قانونی از مرز گذشته و وارد ترکیه شده است.

عبور غیرقانونی

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) روز دوشنبه ۲۹ دی، برابر ۱۸ ژانویه، از مقامات ترکیه خواست از اخراج محمد مساعد و تحویل او به ایران خودداری کنند.

محمد مساعد روز قبل از طریق یک برنامه پیام‌رسان با کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران تماس گرفت و خبر داد که پس از عبور از ایران در شهر مرزی وان توسط پلیس مرزی ترکیه بازداشت شده است.

مساعد به کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران گفته که پلیس ترکیه او را برای مداوا به بیمارستان اوزلپ منتقل کرده و به او گفته است که به زودی او را به پلیس مرزی ایران تحویل می‌دهد.

مساعد روزنامه‌نگار افشاگر و برنده جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۲۰ است. او در تابستان امسال به اتهام “تبانی علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” به چهار سال و نه ماه حبس، دو سال ممنوعیت از فعالیت روزنامه‌نگاری و دو سال محرومیت از استفاده از همه وسایل ارتباطی محکوم شد.

مساعد به کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران گفته است پس از احضار توسط مقامات ایران و دو روز قبل از به اجرا در آمدن حکم زندان، اقدام به فرار كرده است.

شریف منصور، هماهنگ‌کننده کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در خاورمیانه و آفریقای شمالی دراین رابطه گفت: «ما معتقدیم محمد مساعد در صورت بازگشت به ایران در خطر آزار و اذیت قرار دارد.» او افزود که این کمیته از مقام‌های ترکیه خواسته است به تعهدات خود طبق قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و از اخراج مساعد خودداری کنند.

مساعد تاکنون به دلیل فعالیت‌های روزنامه‌نگاری افشاگرانه‌اش دوبار دستگیر شده است. از جمله فعالیت‌های او می‌توان به اطلاع‌رسانی درباره قطع اینترنت هنگام اعتراضات آبان‌۱۳۹۸، گزارش در باره فساد حکومتی، اختلاس، مشکلات کارگری و همچنین عملکرد ضعیف دولت ایران در مقابله با ویروس کرونا نام برد.

محمد مساعد همچنین یکی از برندگان جایزه آزادی بیان دویچه‌‌وله در سال ۲۰۲۰ بود. او که امکان خروج از ایران را نداشت در پیامی ویدئویی از تهران به مناسبت دریافت این جایزه، بر اهمیت جریان آزاد اطلاعات به ویژه در روزهای بحرانی کرونا تأکید کرد و گفت: «ما خبرنگار هستیم؛ روابط عمومی و سرباز دولت‌ها نیستیم.»

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال