‎مگذارید زندگی‌های به تاراج رفته فراموش شوند

بنیاد عبدالرحمن برومند را در بازگرداندن قربانیان به حافظه ملّی یاری دهید‬
هموطن
‎بیش از ده سال است که بنیاد عبدالرحمن برومند در زمینه دفاع از حقوق بشر و نیز ثبت موارد نقض آن، به ویژه نقض حق حیات، در ایران فعالیت می‌کند. طرح اصلی بنیاد ایجاد و تکمیل یک یاد بود مجازی است به نام امید، یادبودی در دفاع از حقوق بشر، که در آن به هر یک از قربانیان نقض حق حیات توسط مسئولان جمهوری اسلامی ایران صفحه ای اختصاص یافته است.

در این صفحه سرگذشت قربانی، و روندی که به قتل، یا اعدام او انجامیده تشریح شده  است و حقوقی که از او سلب شده برشمرده می شود. هدف این یادبود ایجاد آرشیو جامعی از یکایک قربانیان اعدام های قضایی و فراقضایی بدون هیچ تبعیضی از نظر عقیده یا مواضع سیاسی، ، یا اتهام وارده به آن ها است.

‎در امید هیچ تبعیضی میان اعدام شدگان نیست؛ چرا که در نظام قضایی جمهوری اسلامی، حقوق اوّلیه متهمان  درقانون و در عمل نقض می شود. بنابراین هر متهمی که بدون رعایت حقوق اوّلیه اش اعدام شود، قربانی است. بیش از بیست سال تجربه، مشاهده، مطالعه و تأمل بنیانگزارن و همکاران بنیاد عبدالرحمن برومند، به ضرورت ایجاد چنین آرشیوی گواهی می دهد.‫ از یک سو، استمرار ظلم حاکمان جمهوری اسلامی، درد و رنج  بازماندگان قربانیان، و عدم امکان هرگونه دادخواهی رسمی،  بار مسئولیت اخلاقی رویارویی با ظلم و همدردی با قربانیان را بر دوش اعضای جامعۀ مدنی انداخته است، و از سوی دیگر، تحولات عمیق سی سال گذشته در جهان، نمایانگر این است که دیگر ابتکار عمل منحصراً در دست دولت ها نیست، و هر فرد می‌تواند با اندیشه و عمل خویش، در روند تاریخ چه در سطح ملی و چه در عرصۀ جهانی منشاء اثر شود.‬

‎یادبود امید، با بهره‌‌گیری از این فرصت نوین، پاسخی است به آن ضرورت انسانی.  ما به تجربه دریافته‌ایم که می توان دست کم با ثبت و انتشار حقیقت، تصدیق ظلم و گرامیداشت خاطرۀ قربانیان، مرحمی بر زخم های بازماندگان گذاشت و به آنها یادآوری کرد که هموطنانشان با آنها همدردند و دادخواه عزیزانشان هستند. امید پیام دیگری نیز دارد، پیام به ستمکاران و ناقضان حقوق بشر. پیامی که خشونتشان را تقبیح می‌کند و صریحاً نشان می‌دهد که  اعمال خشونت آن‌ها به نمایندگی از مردم نیست و آنان خودسرانه مرتکب جنایت می‌شوند. و بالاخره ایجاد چنین آرشیوی، برای آینده کشور، ثبت تاریخ خشونت دولتی، ریشه یابی مسائل حقوقی و قضایی، اصلاحات و ایجاد نهادهای سالم قضایی و سیاسی در آینده اهمیت حیاتی دارد.

‎  بنیاد از آغاز کار از همکاری و پشتیبانی معنوی بسیاری از هموطنان ایرانی  برخوردار بوده است. در واقع، بدون این همکاری‌ها و ارسال اطلاعات مربوط به قربانیان، حجم عظیم کارهایی که تا کنون انجام شده ممکن نمی‌بود. پشتیبانی‌های معنوی هموطنان ما از فعالیت‌های بنیاد اگرچه عامل مهمی در ادامۀ کار بنیاد است امّا بدون تأمین هزینۀ طرح‌های متعددی که در پیش داریم، ادامه‌ کار بنیاد عملاً با مشکلات جدّی روبرو می‌شود.

‎از آنجا که بنیاد برومند نهادی غیردولتی و غیر انتفاعی است، هزینۀ فعالیت‌های بنیاد تا به امروز از سوی اشخاص و نهادهای غیردولتی و غیرایرانی تأمین شده است. حمایت دوستان غیر ایرانی بنیاد از یک سو حاصل تعهد اخلاقی و وجدانی آنها برای بهبود وضع حقوق بشر در جهان است، و از سوی دیگر به این دلیل است که آنها طرح امید، یادبودی در دفاع از حقوق بشر، را طرحی نو و  بی‌همتا  شناسایی کرده‌اند که می‌تواند برای سایر جوامعی که در شرایط مشابه سیاسی و تحت فشار،  از مدت‌ها قبل زمینۀ گذار مسالمت آمیز به سوی دموکراسی و حکومت قانون را آماده می‌کنند، مفید باشد. مستند سازی کامل و بدون تبعیض نقض حق حیات توسط دولت، آن هم پیش از آنکه شرایط تاریخی تغییر کند و اصلاحاتی میسر شود، کاری است نو که تا به امروز در هیچ کشوری سابقه نداشته است.

بنیاد عبدالرحمن برومند تا کنون هزاران مورد شلاق و بیش از ١٦ هزار مورد اعدام قضایی و فراقضایی را در ایران و خارج ازایران مستند کرده و در کتابخانه حقوق بشر و دموکراسی نزدیک به ۲۰۰۰ گزارش، سند، و متن را دراختیار عموم گذاشته است.  تحقیقات در مطبوعات ایران طی بیش از سی سال تاریخ جمهوری اسلامی، صدها مصاحبه با نزدیکان و بازماندگان قربانیان، تنظیم اطلاعاتی که از طریق بیش از سه هزار پیام و پرسشنامه الکترونیکی به بنیاد می‌رسد، به ایجاد آرشیو عظیمی انجامیده است که بنا بر رویه کار بنیاد، نیازمند بررسی موشکافانه، راست آزمایی، نگارش فارسی و ترجمه به زبان انگلیسی است.

‎روا نیست که زندگینامه قربانیان در سکوت زمانه مدفون شود
‎و روایت مقامات دولتی، که اکثراً نادرست و توهین آمیز است
‎تنها روايت از وقايع برای قضاوت تاریخ بر جای بماند


ابعاد وسیع خشونت دولتی، که ما تا به امروز فقط بخشی از آن را مستند ساخته‌ایم، نیازمند امکانات و نیرویی است که بنیاد برومند در شرایط فعلی در اختیار ندارد. امروز محدودیت‌های مالی نه تنها گسترش کار بنیاد را ناممکن کرده بلکه تداوم کار فعلی را نیز دچار مشکل نموده است.  حامیان غیرایرانی بنیاد تأمین این امکانات را بدون مشارکت ایرانیان عملی نمی‌دانند و از ما در مورد حمایت جامعۀ ایرانیان خارج از کشور می‌پرسند. زمان آن فرا رسیده است که ما هموطنانمان را به یاری طلبیم و از آن‌ها بخواهیم که در صورتی که تلاش‌های بنیاد برای زنده نگاه داشتن یاد قربانیان خشونت دولتی و ترجمه و انتشار اسناد ارزنده برای آموزش و دفاع از حقوق بشر و دموکراسی را برای کشورمان و آینده آن مفید می‌دانند، به حمایت از ما برخیزند و نگذارند که به علّت کمبود مالی، گسترش و تکمیل یاد بود امید به تعلیق افتد. هدف ما از استمداد از هموطنانمان جمع آوری دست کم پنجاه هزار دلار برای سال جاری میلادی، و صد هزار دلار برای سال آینده است. هر میزان مشارکت، هرچند به نظر ناچیز آید، برای ما ارزشمند است و نه تنها کمک مالی بلکه تاییدی است بر کار ما و پشتوانه مهمی که  عزم ما را در پیگیری هدفمان راسخ‌تر می‌کند.

 ‎در ایالات متحده آمریکا کمک مالی به بنیاد برومند شامل تخفیف مالیاتی می شود
‎   با کارت بانکی از طریق پی‌پال
‎یا به صورت کاملاً ناشناس  از طریق وبسایت 
justGive.org
‎در این سایت نام کامل بنیاد را به زبان انگلیسی در جعبۀ  
find a charity
‎وارد کنید
‎ساکنین ایالات متحده می توانند با ارسال چک از بنیاد حمایت کنند

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال