انحلال جمعیت امام علی؛ رأیی که در کمتر از ۱۲ ساعت صادر شد

جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹-۲۰۲۱-۰۳-۰۵-SOS Iran- “ترس از تشکل و جمعیت”، “مشارکت نکردن در پولشویی” یا “خودی نبودن” دلایلی است که از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی برای انحلال جمعیت امام علی عنوان شده. با انحلال این جمعیت ۶۱۳۷ کودک در سراسر ایران بی سرپرست شدند.به گزارش دویچه وله، جمعیت خیریه امام علی روز ۱۳ اسفند با رأی دادگاه بدوی منحل شد. این در حالی است که جلسه رسیدگی به اتهامات این جمعیت یک روز پیش در ۱۲ اسفند برگزار شده بود و قرار بود که وکلا سایر مدارک را روز بعد به دادگاه ارائه کنند. اما وقتی آرش کیخسروی یکی از وکلای جمعیت برای تقدیم مدارک به دادگاه مراجعه می‌کند به او می‌گویند رأی صادر شده است، در فاصله‌ای کمتر از ۱۲ساعت پس از پایان اولین جلسه رسیدگی.

این‌ها را یکی دیگر از وکلای جمعیت به نام ابوذر نصراللهی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا بیان کرده است. به گفته او در جلسه رسیدگی بخش زیادی از مدارک مورد نیاز دادگاه به قاضی تحویل داده شده و پرسش و پاسخ‌های زیادی مطرح شده است.

نصراللهی گفته است: «رأیی که صادر شده بسیار طولانی است و  درخواست وزارت کشور با همه غلط‌های تایپی عیناً در دادنامه منعکس شده است.»

شاکی جمعیت امام علی وزارت کشور بوده و حکم انحلال به درخواست این وزارتخانه صادر شده است.

نصراللهی می‌گوید به عنوان یک حقوقدان انتظار داشته دادگاه “قرار معاینه محلی” صادر کند و از خانه‌ها و کارگاه‌های جمعیت بازدید کند اما هیچیک از این کارها صورت نگرفته است. همچنین به گفته این وکیل مدارک حسابرسی و حسابداری جمعیت  بایستی به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می‌شد اما به جای همه این کارها در کمتر از ۱۲ ساعت رأی انحلال صادر شده است.

وکیل جمعیت امام علی می‌گوید بخش بزرگی ازمواردی که در دادنامه به آنها اشاره شده، اتهاماتی است که متوجه شارمین میمندی‌نژاد موسس جمعیت امام علی وارد شده است.

نصراللهی می‌گوید: «ما در جلسه رسیدگی هم به این موضوع اشاره کردیم که این مسائل، موضوعات کیفری است و موضوعات کیفری باید در دادگاه صالح مورد بررسی قرار بگیرد و چه بسا ممکن است در دادگاه کیفری آقای میمندی‌نژاد برائت حاصل کنند؛ بنابراین اتهاماتی که امروز به ایشان وارد می‌شود، قابل استناد در این دادگاه نیست. سوال اصلی این است که اگر این برائت حاصل شود، این رأی چه سرانجامی خواهد داشت؟»

شارمین میمندی‌نژاد رییس و موسس جمعیت امام علی به همراه مرتضی کی‌منش، مسئول رسانه‌ای و کتایون افرازه، بازرس علی البدل جمعیت با شکایت قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران در تیرماه امسال بازداشت شدند. آقای کی‌منش و خانم افرازه پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شدند و میمندی‌نژاد نیز ششم آبان‌ماه با وثیقه دو میلیارد تومانی به طور موقت آزاد شد.

وکیل جمعیت امام علی می‌گوید قاضی یه “اصل تفکیک بین شخصیت حقیقی و حقوقی افراد” توجه نکرده است. به گفته او حتی اگر اتهاماتی متوجه یکی از اعضای هیأت امنای جمعیت باشد این اتهامات قابل تعمیم به کل جمعیت نیست.

تا کنون به طور رسمی اتهامات میمندی‌نژاد از سوی قوه قضاییه اعلام نشده اما در حکم بازداشت او توهین به رهبری و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی به عنوان موارد اتهامی ذکر شده بود.

وکیل جمعیت امام علی گفته به حکم بدوی انحلال جمعیت قطعا اعتراض خواهد کرد و ابراز امیدواری کرده که این حکم در دادگاه تجدیدنظر نقض شود.

مسئله “جمعیت” است، با هر نامی

در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر کاربران زیادی به حکم انحلال جمعیت امام علی اعتراض کرده‌اند. برخی از این کاربران مشکل جمهوری اسلامی را تشکیل هر انجمن و تشکل با هر اسمی دانسته‌اند.

از جمله این افراد می‌توان به امین بزرگیان اشاره کرد که نوشته جمهوری اسلامی می‌داند در دل هرتشکلی یک توان سیاسی ذخیره شده است.

صبا آذرپیک، روزنامه نگار نیز به توان اجتماعی تشکل‌‌های غیردولتی و هراس حکومت از آنها اشاره کرده است.

ترانه بنی‌یعقوب گزارشگر سرویس اجتماعی روزنامه ایران کار جمعیت امام علی را با کار روزنامه‌نگاری تحقیقی یکی دانسته است.

اتهام: خودی نبودن

بخش دیگری از کاربران شبکه‌های اجتماعی “خودی نبودن” جمعیت امام علی را دلیل انحلال آن دانسته‌اند.

حسین رزاق از جمله این کاربران است که جمعیت را “مزاحمی برای مافیای نورچشمی‌های خیریه” دانسته است.

بهنام قلی‌پور، روزنامه‌نگار نیز خیریه‌ها را یکی از کانال‌های پولشویی در ایران و دلیل انحلال جمعیت امام علی را تن ندادن به این باند خوانده است.

جمعیت امام علی با نام کامل “جمعیت امداد دانشجویی – مردمی امام علی” آنطور که در اساسنامه‌اش آمده “یک سازمان مردم‌نهاد، کاملا مستقل، غیرسیاسی و غیردولتی” است که در سال ۱۳۷۸ تاسیس شده است. این جمعیت در سال ۱۳۸۴ در وزارت کشور به ثبت رسمی رسیده است.

بنا به گفته کسانی که با این جمعیت همکاری داشته یا شاهد فعالیت‌های آن بوده‌اند، عمده اقدامات این نهاد برای کودکان کار و خیابان، دختران آسیب‌دیده و زنان سرپرست خانوار بوده است. در کارگاه‌ها و خانه‌‌های مختلف جمعیت نیز زنانی که به تازگی از زندان آزاد شده و بیکار بودند به کارهای مختلفی از جمله آشپزی مشغول بوده‌اند.

بر اساس نقشه‌ای که در سایت جمعیت امام علی منتشر شده، تا تیرماه ۱۳۹۹ این جمعیت شش هزار و ۱۳۷ کودک در سراسر ایران را تحت پوشش داشته است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال