دولت آمریکا دو بازجوشکنجه گر رژیم جمهوری اسلامی را مورد تحریم قرار داد

سه شنبه ۱۹ اسفند، ۱۳۹۹-۲۰۲۱-۰۳-۰۹-SOS Iran- دولت جو بایدن که خواستار بازگشت آمریکا به برجام است نخستین تحریم‌های خود را علیه ناقضان حقوق بشر در ایران وضع کرد، هر چند تدابیر اتخاذ شده گویای دامنه و عمق نقض حقوق بشر در ایران به نظر نمی‌رسند.

به گزارش ار اف ای، بر اساس تصمیم دولت آمریکا دو بازجوی جمهوری اسلامی که از اعضای سپاه پاسداران هستند (به نام‌های علی همتیان و مسعود صفدری) به دلیل شکنجۀ زندانیان سیاسی و  دستگیرشدگان اعتراض‌های آبان ماه از ورود به آمریکا منع شده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت واشنگتن در آخرین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو “صریحاً نگرانی خود را دربارۀ بدرفتاری‌های حکومت ایران در قبال شهروندان این کشور و همچنین حبس ناعادلانۀ شمار بالایی از افراد اعلام کرد.”

آنتونی بلینکن در ادامه تأکید کرد که “ایالات متحد آمریکا کلیه ابزارهای مناسب را علیه ناقضان حقوق بشر در ایران به کار خواهد گرفت.”

در بیانیۀ خود، وزیر امور خارجۀ آمریکا بازجویان سپاه پاسداران را ناقضان حقوق بشر خواند که در بازجویی از زندانیان سیاسی و دستگیرشدگان آبان ماه سال ٩٨ “شکنجه و خشونت‌های بیرحمانه و غیرانسانی” را به کار گرفته اند.

در اظهاراتی جداگانه، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا، گفت که ایالات متحد آمریکا به تلاش‌های خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی ادامه می‌دهد و در عین حال علیه ناقضان حقوق بشر در این کشور تدابیری اتخاذ می‌کند.

 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ آمریکا، همچنین به مناسبت چهاردهمین سالگرد ناپدید شدن شهروند آمریکایی، رابرت لوینسون، در جزیرۀ کیش، از جمهوری اسلامی ایران خواست که پاسخ قانع‌کننده‌ای در مورد ربوده شدن یا مرگ احتمالی رابرت لوینسون ارائه کند. وزیر امور خارجۀ آمریکا در بیانیۀ خود تأکید کرده است که پروندۀ لوینسون بسته نشده و حکومت اسلامی ایران باید کلیه شهروندان آمریکایی را که ناعادلانه و صرفاً برای دستیابی به اهداف سیاسی  ایران در این کشور دستگیر و زندانی شده‌اند آزاد کند.

در دسامبر گذشته دولت دونالد ترامپ دو تن از مقامات سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران را به خاطر دست داشتن در ربودن و حبس و مرگ احتمالی رابرت لوینسون هدف تحریم قرار داد.

آنتونی بلینکن در بیانیۀ خود تصریح کرده است که ایالات متحد آمریکا در کنار تمام خانواده‌های شهروندان آمریکایی است که در خارج به گروگان گرفته شده یا زندانی هستند و برای آزادی آنان تلاش می‌کند.

در اظهاراتی مشابه، جین ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت : “تا آزادی کلیه شهروندان آمریکایی در ایران و دیگر نقاط جهان و بازگشت آنان به خانواده‌هایشان عقب نخواهیم نشست.”   

خانوادۀ رابرت لوینسون در بیانیه‌ای که به مناسبت چهاردهمین سالگرد ربوده شدن لوینسون در ایران منتشر کرده، گفته است که در این چهارده سال حکومت اسلامی ایران کلیه تلاش‌ها و اقدام‌ها را برای آگاهی از سرنوشت شهروند آمریکایی به بن بست کشانده است. خانوادۀ رابرت لوینسون از دولت بایدن خواسته است که تا دستیابی به پاسخ‌های قانع کننده دربارۀ سرنوشت لوینسون جمهوری اسلامی ایران را در صحنۀ بین‌المللی منزوی کند

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال