آمریکا، فرانسه و شماری از کشورهای جهان سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ و نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردند

چهارشنبه ۲۰ اسفند، ۱۳۹۹-۲۰۲۱-۰۳-۱۰-SOS Iran- آمریکا، فرانسه، آلمان، استرالیا، بلژیک، هلند، بریتانیا، نیوزلند، ایرلند و برخی دیگر از کشورهای جهان روز سه‌شنبه در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ و برخی دیگر از موارد نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردند.به گزارش ار اف ای، در این نشست، نماینده آمریکا به بازداشت ناعادلانه شهروندان آمریکایی و هزاران ایرانی درجریان اعتراضات آبان ۹۸ اشاره کرد و  شرایط زندان‌های ایران را اسفناک خواند. آمریکا اعدام جاوید دهقان و روح الله زم را محکوم نیز محکوم کرد و گفت ایران باید سرکوب و شکنجه روزنامه‌نگاران، وکلا، و اقلیتهای مذهبی را پایان دهد و به حق آزادی بیان احترام بگذارد.

نماینده آلمان نیز وضعیت حقوق بشر در ایران را وخیم ‌خواند و از تعداد بالای اعدام‌ها، از جمله اعدام معترضان و اقلیتها ابراز نگرانی کرد. او گفت: متاسف است که هیچ تحقیقی در مورد استفاده بی ضابطه از قوای قهریه در جریان اعتراضات آبان نود و هشت انجام نشده و خواهان رفع تبعیض بر اساس جنسیت و گرایش جنسی است.

همچنین نماینده فرانسه گفت این کشورخواهان بررسی قوانین خانواده و کیفری برای پایان دادن به تبعیض و خشونت علیه زنان و دختران است. او گفت بازداشت‌های خودسرانه و نقض اصول دادرسی عادلانه در ایران باید پایان یابد و ایران باید مدافعان محیط زیست و مدافعان حقوق بشر زندانی را آزاد کند و به اعدامهای بی ضابطه و اعدام کودکان خاتمه دهد.

استرالیا نیز از رویه ادامه‌دار اعدام کودک-مجرمان و اینکه سن قانونی ازدواج همچنان ۱۳ سال است به شدت نگران است. نماینده استرالیا گفت: ایران باید به معاهده حقوق کودک احترام بگذارد، آزار مدافعان حقوق بشر و خانواده‌هایشان را متوقف کند، نهادهای امنیتی را پاسخگو نگه دارد، و تبعیض علیه اقلیتهای قومی، مذهبی و جنسی را متوقف کند.

بلژیک نیز درباره سرنوشت بیش از ۸۹ مجرم-کودک در صف اعدام نگران است. نماینده این کشور گفت ایران باید استفاده از مجازات اعدام از جمله علیه معترضان را پایان دهد، سرکوب مدافعان حقوق بشر را متوقف کند و قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان در حوزه‌های ازدواج، طلاق ، حضانت و ارث را لغو کند. بلژیک در مورد آمار خشونت علیه زنان از گزارشگر ویژه ایران سوال می‌پرسد.

آلبانی نیز اعلام کرد ایران کسانی را  که جرات مخالفت با حکومت دارند به صورت سازمان یافته به قتل می‌رساند و شرایط زندان‌ها را اسفناک توصیف می‌کند. آلبانی در همه شرایط مخالف مجازات اعدام است و نگرانی عمیق خود در خصوص تبعیض علیه زنان و دختران، به ویژه ازدواج کودکان را اعلام می‌کند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری ایران، روز دوشنبه با انتشار تازه ترین گزارش خود از وضعیت زنان و دختران ایرانی، اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران با زنان و دختران «مانند شهروندان درجه دو رفتار» می‌کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال