کارشناسان سازمان ملل: وضعیت احمدرضا جلالی واقعا وحشتناک است

احمدرضا جلالی

پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹-۲۰۲۱-۰۳-۱۸-SOS Iran- کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل نسبت به وضعیت سلامتی احمدرضا جلالی ابراز نگرانی شدید کرده‌اند. این پزشک ایرانی-سوئدی بیش از چهار سال است که در ایران زندانی است. او به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده است.

به گزارش دویچه وله، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل روز پنج شنبه ۱۸ مارس در بیانیه‌ای نسبت به وضعیت سلامتی احمدرضا جلالی در زندان ایران ابراز نگرانی کردند. این پزشک و محقق ایرانی-سوئدی به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده است.

کارشناسان این نهاد وضعیت جلالی را “به معنای واقعی وحشتناک” توصیف کرده‌ و خواهان آزادی او شده‌اند. بر اساس گزارش سازمان ملل، این شهروند ایرانی-سوئدی بیش از ۱۰۰ روز در سلول انفرادی نگه داشته شده و چراغ سلول او تمام مدت روشن بوده به طوری که نمی‌توانسته بخوابد.

در میان این کارشناسان، مسئول ویژه بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران ، مسئول رسیدگی به اعدام‌های فراقانونی و بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه هم حضور دارند. این افراد همچنین گفته‌اند که جلالی به دلیل مشکلات پزشکی قادر به غذا خوردن کافی نبوده و همین باعث شده که به شدت کاهش وزن پیدا کند.

این کارشناسان گفته‌اند: «شرایط او به قدری سخت است که حتی قادر به درست حرف زدن هم نیست. ما شوکه شدیم و نگران سوءرفتار بیرحمانه با او هستیم.»

رویترز که این گزارش را منتشر کرده نوشته است که تماس این خبرگزاری با دیپلمات‌های ایرانی در ژنو برای پاسخ به این مسئله بی‌پاسخ مانده است.

احمدرضا جلالی، پزشک و مدرس موسسه کارولینسکا در استکهلم است. او در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) در سفری به ایران بازداشت و به اتهام “جاسوسی و همکاری با دول متخاصم” محاکمه و به اعدام محکوم شد. چندی بعد دیوان عالی ایران حکم اعدام او را تایید کرد. وکلای او گفته‌اند که پیش از تایید حکم اعدام در دیوان عالی، اجازه ارائه مستندات خود را نیافته بودند.

کارشناسان سازمان ملل تاکید کرده‌اند که اعترافات جلالی زیر شکنجه گرفته شده و حکم او در یک دادگاه ناعادلانه صادر شده است. این کارشناسان  گفته‌اند نگه داشتن زندانیان در سلول انفرادی برای مجازات و تحت فشار قرار دادن آنها  و نیز اخذ اعترافات دروغین به صورت سیستماتیک از سوی مقامات قضایی ایران صورت می‌گیرد.

فعالان حقوق بشر بازداشت شهروندان دوتابعیتی زندانی در ایران را گروگان‌هایی برای چانه زنی و معامله با دولت‌‌های غربی از سوی جمهوری اسلامی می‌دانند.

برخی خبرها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی پیشنهاد معاوضه احمدرضا جلالی را با اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک داده است. اسدی به جرم مشارکت و طراحی عملیات تروریستی به ۲۰ سال زندان محکوم شده است.

اخیرا کایلی مور گیلبرت شهروند بریتانایی-استرالیایی که او هم به جاسوسی متهم شده بود با سه زندانی ایرانی در تایلند که در عملیات تروریستی مشارکت داشته‌اند مبادله شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال