حذف مجازات شلاق در دو ماده قانون مجازات اسلامی

سه شنبه ۲۶ اسفند، ۱۳۹۹-۲۰۲۱-۰۳-۱۶-SOS Iran- قانون کاهش مجازات حبس تعزیری (طرح دو فوریتی تقلیل مجازات حبس تعزیری) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه امسال تصویب و در شورای نگهبان تایید و نهایتا طی نامه ای توسط رییس جمهور ابلاغ شد. در این اقدام کم سابقه دستگاه قضایی ایران، از زمان اجرایی شدن این قانون، حکم افرادی که به دلیل افترا و یا توهین و فحاشی مجرم شناخته می شوند، از مجازات تحقیر آمیز شلاق و حبس، به جزای نقدی درجه شش تقلیل یافت که شامل پرداخت بیش از بیست میلیون تا هشتاد میلیون ریال برای شخص مجرم است. بعلاوه تغییراتی که در مواد ۶۹۷ و ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی اعمال شد، موجبات مختومه شدن پرونده در هر مرحله پیگیری، در صورت کسب رضایت از شاکی را فراهم آورد.به گزارش هرانا به نقل از پایگاه ملی اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور، قانون کاهش مجازات حبس تعزیری (طرح دو فوریتی تقلیل مجازات حبس تعزیری) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه امسال تصویب و در شورای نگهبان تایید شد. در پی آن، مصوبه مذکور طی نامه ای توسط رییس جمهور ابلاغ شد.

به موجب این قانون، مجازات فرد متهم که به دلیل افترا (موضوع ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی) و یا توهین و فحاشی (موضوع ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی) مجرم شناخته شده است، از حبس و شلاق به جزای نقدی درجه شش تقلیل یافت.

مجازات متهم پیرو قانون مجازات اسلامی مطابق با ماده ۶۹۷ قدیم بدین گونه بود که هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی و یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد، نطق در مجامع و یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را‌ صریحاً نسبت دهد و یا منتشر کند که مطابق قانون مجازات اسلامی آن امر جرم محسوب می‌شود، اگر نتواند صحت آن اسناد را ثابت کند جز در مواردی که‌ موجب حد است، تا ۷۴ ضربه شلاق و به یک ماه تا یک سال حبس و یا به یکی از این موارد محکوم می شد.

در ماده ۶۹۷ همچنین تبصره ای در نظر گرفته شده بود که شرح آن بدین گونه است: “در مواردی که نشر آن امر اشاعه (ترویج) فحشا محسوب شود، ناشر مذکور حتی اگر بتواند صحت اسناد را ثابت کند، محکوم خواهد ‌شد.”

مجازات متهم پیرو قانون مجازات اسلامی مطابق با ماده ۶۰۸ قدیم نیز بدین شرح بود که توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا جزای نقدی به مبلغ پنجاه هزار‌ تا یک میلیون ریال محکوم می شد.

به دنبال این اقدام کم سابقه دستگاه قضایی ایران مبنی بر حذف مجازات تحقیر آمیز شلاق از مرتکبین جرم توهین، مواد مذکور در قیاس با قوانین گذشته مطابقت های بیشتری با قوانین بین المللی و چهارچوب های حقوق بشری پیدا کرد که جزئیات این تغییرات در پی می آید:

مجازاتی که سابقا در قانون مجازات اسلامی مطابق مواد ۶۰۸ و ۶۹۷ پیش بینی شده بود، هم اکنون مطابق بند ج ماده یک قانون کاهش مجازات حبس های تعزیری مصوب ۱۳۹۹ ( طرح دو فوریتی کاهش مجازات)  به جزای نقدی درجه شش تقلیل یافت که شامل پرداخت جریمه نقدی بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال می شود. 

در واقع از زمان لازم الاجرا شدن این قانون حداکثر مجازات برای مرتکبین افترا، توهین و فحاشی صرفا جزای نقدی درجه شش خواهد بود.

علاوه بر این موضوع، این جرم مطابق ماده ۱۱ قانون کاهش حبس های تعزیری، در زمره جرائم قابل گذشت محسوب می شود  و با رضایت شاکی در هر مرحله، پیگیری این جرم متوقف خواهد شد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال