پس از هشت ماه حبس در سلول انفرادی جان برادران افکاری در خطر است

چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ ۱۴۰۰-۲۰۲۱-۰۵-۰۵-SOS Iran- هشت‌ماه پس از اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله، نگرانی‌ها درباره وضعیت برادران وی، وحید و حبیب افکاری که در اعتراضات سال ۹۷ شیراز بازداشت شده بودند، شدت گرفته است؛ وحید و حبیب افکاری که در هشت ماه گذشته در زندانی انفرادی محبوس بودند، بارها متحمل ضرب و شتم و شکنجه شده‌اند و از سوی مقامات قضایی تهدید به مرگ شده‌اند. شدت شکنجه‌ها و اصرار مقامات قضایی برای اعتراف گرفتن از این برادران علیه یکدیگر باعث شده بود که وحید افکاری دوبار اقدام به خودکشی کند.   در تمام مدت حبس این دو برادر، مقامات امنیتی و قضایی به شیوه‌ها و شگردهای مختلف فشارهای روحی و سخت‌گیری‌های بسیاری بر خانواده افکاری اعمال کردند؛ از ایجاد محدودیت‌های مستمر در ملاقات خانواده با فرزندان تا بی‌اطلاعی از وضعیت سلامت محبوسان. 

در روزهای گذشته و پس از اینکه دو تن از مقامات عالی‌رتبه قضایی در دیدار با برادران افکاری این زندانیان را به مرگ تهدید کرده‌اند، نگرانی درباره تکرار سرنوشت نوید افکاری برای وحید و حبیب وجود بیشتر شده است.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، با هشدار درباره وضعیت برادران افکاری گفت: «با توجه به افزایش فشارهای همه‌جانبه به این دو برادر در زندان و اصرار بر نگهداری غیرقانونی آنها در سلول انفرادی با وجود ممنوعیت قانونی، به نظر می‌رسد حکومت از افشای جنایت علیه نوید افکاری که فقط این دو برادر به عنوان دو شاهد اصلی از وقوع آن در زندان اطلاع دارند، نگران است. بنابراین، تلاش‌های به‌هم‌پیوسته و همه‌جانبه از سوی تمامی فعالان و نهادهای حقوق بشری برای نجات جان برادران افکاری، بسیار ضروری است.»

قائمی با تاکید بر جایگاه دادخواهی در قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان حق مسلّم شهروندان، گفت: «نقض مکرر دادرسی عادلانه در پرونده برادران افکاری، بی‌توجهی مطلق به ممنوعیت‌های قانونی شکنجه و‌ سلول انفرادی و همچنین تهدید و تحت تعقیب قرار دادن دادخواهان، نشان می‌دهد که حکومت جمهوری اسلامی ایران حتی به قوانین و مقررات وضع شده به دست خود نیز پای‌بند نیست.» 

کمپین حقوق بشر در ایران حکومت ایران را مسئول مستقیم سلامت و جان برادران افکاری می‌داند و ضمن محکوم کردن شیوه و روند دادرسی و عدم شفافیت مقامات قضایی در این پرونده و برخورد مقامات قضایی با برادران افکاری و اعمال فشار بر خانواده‌شان، نگرانی خود را درباره وضعیت برادران افکاری و اعمال فشارهای بیشتر بر آنها اعلام می‌کند. 

گذراندن بیش از هشت‌ماه حبس در سلول انفرادی، نامساعد بودن وضعیت جسمی و روحی و عدم درمان مناسب، اعمال محدودیت‌های شدید در ملاقات با خانواده و ادامه روند شکنجه روحی برادران افکاری با تهدید به اعدام از سوی مقامات قضایی، از جمله مصادیق بارز فشارهای شدید قهری و غیرقانونی علیه برادران افکاری است. از سویی فرسایشی شدن روند دادرسی و تناقضات بی‌شمار در پرونده و ممانعت مقامات از انتشار جزئیات پرونده و دشواری دسترسی وکلای پرونده به جزئیات آن باعث شده تا مقامات امنیتی و قضایی درصدد عادی جلوه دادن شرایط پرونده برآیند و با اعمال فشار و تهدید، برادران افکاری را مجبور به اعتراف کنند.

پیش‌تر دو مقام بلند پایه جمهوری اسلامی که مستقیما از سوی رئیس قوه قضاییه ماموریت داشتند با برادران افکاری دیدار کردند؛ این مقامات از وحید خواسته بودند تا با اعتراف به قتل «پس از یک سال از زندان آزاد و شرایط زندگی در خارج یا داخل از ایران برای او فراهم شود».

این مقامات وحید را تهدید کرده‌اند که «در صورت عدم پذیرش این درخواست، او نیز اعدام خواهد شد.»

سعید افکاری، پیش‌تر و بعد از گذشت ۲۳۰ روز از حبس برادرانش در سلول انفرادی در رشته توییتی نوشته بود که دلیل تداوم این حبس و اعمال مستمر فشارهای مقامات قوه قضاییه «ترس برملا شدن حقایق» است. او هم‌چنین نوشته بود که «قوه قضاییه هم‌چنان برای اطرافیان آن‌ها و کسانی که با خانواده او هم‌دردی کرده‌اند، ایجاد مزاحمت می‌کند و اقدام به پرونده‌سازی کرده است».

به گفته خانواده افکاری در هشت ماه گذشته، شرایط برادران محبوس در سلول انفرادی روزبه‌روز دشوارتر و نگران‌کننده‌تر از قبل شده است و حتی شرایط ملاقات با وحید و حبیب بسیار سخت‌تر از قبل شده است به نحوی که ساعات ملاقات تعیین شده اساسا خارج از ساعت مرسوم ملاقات در زندان است تا به این وسیله امکان کوچک‌ترین دیدار خانواده افکاری با دیگر خانواده‌های زندانیان و یا حبیب و وحید با سایر محبوسان ممکن نباشد. 

چندی پیش هم یک فایل صوتی کوتاه از وحید افکاری که در زندان ضبط شده بود به بیرون درز کرد که در آن رفتار مقامات قضایی و امنیتی در بازداشت‌ها و محاکمات و اعدام بسیاری از بی‌گناهان را با توجیه برقراری امنیت محکوم کرده و بی‌گناهی و دادخواهی‌اش را اعلام می‌کند.

 وحید و حبیب افکاری سنگری به اتهام محاربه و شرکت در اعتراضات مرداد ۹۷ در شیراز، به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند. وحید افکاری، شهروند ۳۶ ساله، بابت اتهام معاونت در محاربه، به ۲۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق و حبیب افکاری هم به ۲۷ سال و سه ماه حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال