سیاستمداران آلمانی حمایت از ۱۶ زندانی سیاسی ایرانی را به عهده گرفتند

جمعه ۳۱ اردیبهشت، ۱۴۰۰-۲۰۲۱-۰۵-۲۱-SOS Iran- با پذیرش پشتیبانی سیاسی از علی یونسی، دانشجوی نخبۀ ایران که در زندان بسر می‌یرد، به وسیله گابی رولاند نماینده حزب سوسیال دموکرات تعداد سیاستمداران آلمانی که در چارچوب برنامه «فرزندخواندگی سیاسی»* انجمن بین‌المللی دفاع از حقوق بشر تاکنون مسئولیت مستقیم پیگیری وضعیت زندانیان سیاسی را در ایران به عهده گرفته اند، به ۱۶ تن رسید.برنامه «فرزندخواندگی سیاسی» انجمن بین‌المللی دفاع از حقوق بشر با این هدف به وجود آمده است که پس از شناسائی هر زندانی سیاسی مسئولیت حفاظت از حقوق او را در جوامع دموکراتیک به یک سیاستمدار یا شخصیت برجسته بسپارد. کسی که این مسئولیت را به عهده می‌گیرد، می‌پذیرد که از طریق تماس مستقیم، تلفنی و مکاتبه‌ای با سفارتخانه‌ها و مقام‌های دولتی زادگاه زندانی، به طور پی گیر خواستار رعایت حقوق و آزادی نهائی او شود.

به گفته سخنگوی هیئت مدیره انجمن بین‌المللی دفاع از حقوق بشر ، گابی رولاند نماینده مجلس ایالتی بادن وورتنبرگ آلمان آخرین سیاستمداری است که به برنامه فرزندخواندگی سیاسی می‌پیوندد. در دو ماهه آوریل و می امسال، تابنا روسنر، کارستن اشنایدر، ماریا فولرز، اولی نیسن و  آکسل فوس سیاستمداران دیگر آلمانی هم داوطلب حفاظت از حقوق پنج زندانی سیاسی دیگر ایرانی و تلاش در راه آزادی آن‌ها شده‌اند. این سیاستمداران به ترتیب نیلوفر بیانی، احمدرضا جلالی، علیرضا علی نژاد، شیدا عابدی و ناهید تقوی را تحت حمایت خود می‌گیرند.

نیلوفر بیانی فعال محیط زیست، احمدرضا جلالی پژوهشگر ایرانی/ سوئدی، علیرضا علی نژاد برادر مسیح علی نژاد، شیدا عابدی شهروند بهائی و ناهید تقوی آرشیتکت ایرانی/ آلمانی از مدت‌ها پیش در ایران زندانی شده‌اند و مسئولان ایرانی درباره وضعیت بهداشتی، روحی / روانی و روند رسیدگی به پرونده آن‌ها توضیح نمی‌دهند. علیرضا علی نژاد چندی پیش برای مدتی به مرخصی آمده است.

پیشینه برنامه فرزندخواندگی سیاسی

برنامه فرزندخواندگی سیاسی محدود به آلمان نیست، بلکه سیاستمداران صاحب نفوذ در همه جا می‌توانند حفاظت از حقوق یک زندانی سیاسی را با معرفی انجمن بین‌المللی دفاع از حقوق بشر به عهده بگیرند و از طریق تماس با کشوری که وی را زندانی کرده است، خواستار توضیح درباره وضعیت او شوند و به دفاع حقوقی از وی بپردازند.

علی یونسی که اکنون گابی رولاند او را به فرزندخواندگی سیاسی پذیرفته است، دانشجوی نخبه ایرانی و برنده مدال طلای المپیاد نجوم است که در فروردین ماه سال گذشته همراه با امیرحسین مرادی دانشجوی نخبۀ رشته فیزیک دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. دو هفته پس از دستگیری این دو دانشجوی جوان، قوه قضائیه جمهوری اسلامی ادعا کرد که آن‌ها با سازمان مجاهدین خلق ایران ارتباط داشته‌اند.

روز ۱۴ ماه مه/۲۴ اردیبهشت امسال، ۱٧۰ تن از استادان دانشگاه صنعتی شریف در نامه‌ای به مسئولان خواستار آزادی فوری این دو دانشجوی نخبه شدند و یادآوری کردند که آنان در مجامع علمی بین‌المللی برای ایران افتخار آفریده‌اند.

فراخوان شیرین عبادی

به گزار ش پایگاه اینترنتی انجمن بین‌المللی دفاع از حقوق بشر، شیرین عبادی برنده ایرانی نوبل صلح از جمله اعضای این جامعه است که در بیانیه‌ای از همه سیاستمداران جهان خواسته است با پذیرش مسئولیت حفاظت از حقوق یک زندانی سیاسی در ایران و جهان نفوذ سیاسی خود را برای آزادی او به کار ببندند.

برپایه همین گزارش علاوه  بر شش سیاستمداری که در دو ماهه آوریل و مه امسال مسئولیت پی گیری وضعیت شش زندانی سیاسی نام برده را به عهده گرفته‌اند، پیش از این نیز یازده  سیاستمدار آلمانی دیگر که در مجالس آلمان، پارلمان اروپا و مجالس ایالتی حضور دارند، مسئولیت سیاسی گیتی پورفاضل، رضوانه خان بیگی، صبا کرد افشاری، آتنا دائمی، سعید تمجیدی، محمد مصیب زاده، عبدالرضا ماتیاس حق نژاد، ارژنگ داوودی، عبدالرسول مرتضوی و فریبا عادلخواه را عهده دار شده‌اند.

مسئولان انجمن بین‌المللی دفاع از حقوق بشر ابراز امیدواری می‌کنند که در آیندۀ نه چندان دور، هر زندانی سیاسی شناخته شدۀ ایرانی دارای یک پشتیبان پرنفوذ سیاسی در خارج از کشور باشد تا در راه بازگرداندن حقوق فردی و اجتماعی به او جمهوری اسلامی را زیر فشار پایدار قرار دهد.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال