‎آینده فرزندان حاصل از ازدواج با اتباع بیگانه در ابهام

‎‎‎چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ – IranSOS – خالقی ٬ ‎معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان، گفت : به لحاظ اینکه این فرزندان شهروند ایران محسوب نمی‌شوند و همچنین تا سن ۱۸ سالگی نمی‌توانند تابعیت کشور جمهوری اسلامی را بپذیرند، بی هویت به جهت نداشتن شناسنامه این افراد مجهول‌الهویه خواهند ماند

“حمید خالقی”، در گفت‌و گو با (ایسنا) – منطقه کویر، وضعیت مبهم و بسیار اسفناک فرزندان ازدواج‌های با اتباع بیگانه را یادآور شد و اظهار کرد: به لحاظ اینکه این فرزندان شهروند ایران محسوب نمی‌شوند و همچنین تا سن ۱۸ سالگی نمی‌توانند تابعیت کشور جمهوری اسلامی را بپذیرند، بی هویت به جهت نداشتن شناسنامه این افراد مجهول‌الهویه خواهند ماند.
‎این مقام قضایی، افزود: تبعات این ازدواج‌ها به واسطه عدم امکان تحصیل، خدمات بیمه، درمان و یارانه، بسترساز بسیاری از معضلات و بی انضباطی‌های اجتماعی بوده و رشد آمار جرائم در این اقشار را در پی خواهد داشت.
‎خالقی ادامه داد: تحصیل این فرزندان امکان‌پذیر نخواهد بود و البته به تبع ازدواج فرزندان آنها نیز در آینده در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت چون فرزندان نیز شناسنامه نخواهند داشت.
‎وی افزود: البته فرزندان این افراد به جهت عدم بهره‌مندی از حقوق شهروندی از بیمه خدمات درمانی و یارانه نیز محروم هستند.
‎معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان، گفت: ازدواج با اتباع بیگانه معضلی است که تبعات زیاد و ماندگاری را برای کشور به بار خواهد آورد.
‎خالقی افزود: ازدواج با اتباع بیگانه در صورت عدم وجود منع شرعی، موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت است که در صورت اجازه دولت از تبعات آن چندان کاسته نخواهد شد.
‎وی عمده ازدواج با اتباع بیگانه را ازدواج زنان و دختران ایرانی با مردان افغان ذکر کرد و اظهار کرد: بخش کثیری از این ازدواج‌ها ثبت نمی‌شود و به دلیل ثبت نشدن، پیگیری بسیاری از مسائل حقوقی آن با دشواری‌های زیادی همراه است.
‎خالقی تصریح کرد: عدم ثبت ازدواج دائم جرم بوده و تا یک سال حبس نیز خواهد داشت.
‎این مقام قضایی عدم امکان مطالبه زوجه از حق و حقوق خود مثل نفقه و مهریه از جمله تبعات این نوع ازدواج‌ها دانست و اضافه کرد: به لحاظ عدم ثبت این ازدواج‌ها بصورت معمول امکان مطالبه حق و حقوق زوج بسیار مشکل است و همچنین مسائل دیگری مثل اصرار زوج به زوجه به خروج زوجه و مهاجرت به کشور متبوع و همچنین ترک کشور توسط زوج به کشور خود و عدم بازگشت از دیگر مسائل مبتلابه ازدواج با اتباع بیگانه است.
‎معاون اجتماعی دادگستری استان کرمان، تفاوت فرهنگی زیاد را در ازدواج با اتباع بیگانه از دیگر معضلات این ازدواج‌ها برشمرد و اضافه کرد: تفاوت فرهنگی زیاد از همان ابتدا عامل بسیاری از اختلافات در این گونه ازدواج‌هاست که خود زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات بعدی است.
‎معاون اجتماعی دادگستری، خاطرنشان کرد: اکثر این فرزندان از نعمت پدر نیز محروم خواهند شد چون اکثر مواقع پدر این فرزندان پس از یک دوره زمانی منزل را ترک و بی خیر به کشور خود باز خواهند گشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال