معوقات مزدی و بیمه‌ای کارگران در چند واحد صنفی

یکشنبه ۱۷ مرداد، ۱۴۰۰-۰۸٫۰۷٫۲۰۲۱SOS Iran- کارگران شهرداری آبادان از عدم پرداخت دو ماه حقوق معوقه و همچنین حق بیمه خود خبر دادند. بعلاوه ۳۵۰ تن از کارگران بازنشسته کارخانه سامان کاشی بروجرد در استان لرستان اعلام کردند، به دنبال تعطیلی این واحد تولیدی در اسفندماه سال ۹۳، علیرغم صدور حکم توقیف اموال کارخانه هنوز نتوانسته‌اند مطالبات معوقه حقوقی و حق سنوات خدمت خود را دریافت کنند. در خبری دیگر، بنابر گفته یکی از فعالین کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفته تپه، ۳ ماه حقوق معوقه کارگران این مجموعه پرداخت نشده است. همچنین بنابر اعلام مسئول کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در چهارمحال و بختیاری، ۷ هزار کارگر ساختمانی در این استان فاقد بیمه هستند.به گزارش هرانا به نقل از ایلنا، کارگران شهرداری آبادان در انتظار پرداخت مطالبات معوقه مزدی و بیمه‌ای خود هستند.

بر اساس این گزارش، جمعی از کارگران شهرداری آبادان از وعده شهردار سابق برای پرداخت بخشی از معوقات مزدی خود خبر دادند و گفتند: در این اوضاع اقتصادی و علیرغم وجود تهدید کرونا، حقوق کارگران شهرداری آبادان دستکم دو ماه به تاخیر افتاده و ما علیرغم همه سختی‌ها مجبوریم بدون دریافت حقوق کار کنیم.

این کارگران با بیان اینکه آنها از خرداد ماه سال جاری حقوق دریافت نکرده‌اند، گفتند: شهردار سابق که اخیرا تغییر کرده؛ وعده پرداخت حقوق کارگران را در روز شنبه (۱۶ مرداد ماه) داده بود و ما کارگران از دیروز شنبه منتظر دریافت حقوق هستیم.

آنها با بیان اینکه سخت‌ترین کار را در این شرایط نامناسب انجام می‌دهند و کارشان برای حفظ آرامش و نظافت شهرها بسیار مهم است، افزودند: از اعضای جدید شوراهای شهر هم انتظار داریم نظارت خود را بر عملکرد شهرداری بیشتر کنند و بیشتر از قبل به فکر مطالبات کارگران باشند و بودجه خاص برای پرداخت مطالبات مزدی کارگران اختصاص دهند.

این کارگران گفتند: بی‌توجهی مسئولان شهرداری و شورای شهر سابق آبادان به پرداخت مطالبات حدود دو هزار کارگر باعث شده بارها برای وصول مطالباتشان دست به اعتراض صنفی بزنند.

آن‌ها با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری آبادان از سوی سرپرست اداره می‌شود، بیان کردند: از بس وعده بی‌نتیجه پرداخت حقوق شنیدیم، اعتمادی به مسئولان بالا دستی خود نداریم.

کارگران شهرداری آبادان با بیان اینکه در استانی محروم، کار و زندگی می‌کنیم و توقع داریم مسئولان بیش از اینها به مساله معیشت و پرداخت دستمزد ما کارگران رسیدگی کنند، گفتند: چند روز پیش شهردار آبادان تغییر کرد و ما از شهردار جدید که در حال حاضر عنوان سرپرستی دارد، در مقام کارفرمای اصلی انتظار داریم چاره‌ای برای تامین منابع مالی شهرداری و پرداخت دستمزد نیروی کار شهرداری بی‌اندیشد.

معوقات مزدی ۳۵۰ تن از کارگر بازنشسته سامان کاشی بروجرد

به گزارش ایلنا، ۳۵۰ تن از کارگران بازنشسته کارخانه سامان کاشی بروجرد در استان لرستان اعلام کردند، به دنبال تعطیلی این واحد تولیدی در اسفندماه سال ۹۳، علیرغم صدور حکم توقیف اموال کارخانه هنوز نتوانسته‌اند مطالبات معوقه حقوقی و حق سنوات خدمت خود را دریافت کنند.

یکی از کارگران بازنشسته این واحد تولید انواع کاشی گفت: کارخانه سامان کاشی پیش از تعطیلی حدود ۳۵۰ کارگر رسمی و ۱۲۰ کارگر قراردادی با سوابق بالا داشت که کارگران رسمی کارخانه بعد از یکسال دوندگی بازنشسته شدند و مابقی کارگران که قراردادی بودند با سوابق ۱۰ تا ۱۵ سال با اتمام قرارداد کار تعدیل و درنهایت بیکار شدند.

این کارگر در ادامه تصریح کرد: کارفرما در زمان اخراج کارگران مرتب وعده پرداخت مطالباتشان را می‌داد، اما بعدا به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالی، از پرداخت مطالبات کارگران طفره رفت.

وی گفت: حدود ۱۰۰ نفر از کارگران بازنشسته علیرغم دریافت نکردن کامل سنوات، حدود ۴۶ ماه مزد معوقه طلب دارند که مربوط به دوران اشتغالشان می‌شود. همچنین ۲۵۰ کارگر دیگر حدود ۳۰ درصد مطالبات خود را از کارفرما طلبکارند که همگی طی هفت سال گذشته بلاتکلیف بوده‌اند.

او گفت: میانگین سنوات پایان خدمت هریک از بازنشستگان براساس سوابق کاری حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است که کارفرما، آن را پرداخت نکرده است.

این کارگر درباره روند پیگیری حقوقی دریافت مطالبات خود و سایر همکارانش گفت: بعد از بدقولی کارفرما همه کارگران به صورت مجزا به اداره کار بروجرد شکایت کردند و اداره کار حکم به پرداخت مطالبات ما داد، اما کارفرما تمکین نکرد و پرونده برای اجرای احکام به سایر مراجع قضایی انتقال پیدا کرد.

این کارگر بازنشسته سامان کاشی بیان کرد: پس از پیگیری‌های حقوقی سرانجام توانستیم حکم مصادره اموال کارخانه را برای دریافت طلب‌مان بگیریم، اما کارفرما سریعا با اعلام ورشکستگی مانع وصول مطالبات کارگران شد و در نتیجه پیگیری کارگران تاکنون بی‌ثمر بوده است.

او ادامه داد: خانواده‌های کارگران بازنشسته مجموعه سامان کاشی آن زمان برای حق سنوات و سایر مطالبات معوقه مزدی خود برنامه‌ریزی کرده بودند، اما با روالی که در پرداخت سنوات بازنشستگان در پیش گرفته شد، از هفت سال پیش ارزش نقدی طلب آن‌ها به حداقل کاهش یافته است.

به گفته این کارگر بازنشسته، وضعیت پیش آمده در حالی است که به اجبار کارفرما همه کارگرانی که با استفاده از مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شدند، ۴ درصد هزینه بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان‌آور را از جیب پرداخت کردند.

به گفته وی، به موجب قانون تامین اجتماعی مسئولیت پرداخت هزینه یاد شده برعهده کارفرما بود و کارگران نباید برای این کار از جیب خود هزینه‌ای پرداخت می‌کردند.

این کارگر با بیان اینکه آن زمان برای تامین منابع مالی هزینه سخت و زیان آوری بازنشستگی خود دچار مشکلات مالی شدیم، در ادامه گفت: دلیل کارفرمای شرکت سامان کاشی این بود که تامین اجتماعی بار مالی هنگفتی را با اجرای این قانون به ما تحمیل کرده و ما توان پرداخت همه هزینه بازنشستگی کارگران

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال