‎فشارهای ستادمبارزه با موادمخدر برای صدور مجوز “شفق”

جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۲  – قائم مقام معاون درمان در امور سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد گفت: مرکز درمان اعتیاد شفق، استانداردهای بهداشتی و درمانی مورد تأیید وزارت بهداشت را ندارد. – به (ایسنا)، دکتر احمد حاجبی ضمن بیان این مطلب افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر به جای آن که وزارت بهداشت را برای صدور مجوز تحت فشار بگذارد، بودجه‌های در دسترس‌شان را صرف استانداردسازی محیط کنند.

وی با تاکید بر این که مرکز درمان اعتیاد شفق، استانداردهای بهداشتی و درمانی و پروتکل‌های مورد تایید وزارت بهداشت را ندارد، ادامه داد: براساس ماده ۱۶ اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر، معتادان متجاهر که فاقد برگه درمان بوده و موجب مخدوش شدن چهره جامعه می‌شوند، توسط نیروی انتظامی جهت بازتوانی و درمان به مراکز ماده ۱۶ انتقال داده می‌شوند. بر این اساس ابتدا غربالگری می‌شوند و با حکم قضایی به صورت اجباری تحت درمان قرار می‌گیرند.

‎وی در این باره افزود: درصورتی که افرادی از بستگان و اقوام فرد معتاد متعهد شوند که وی روند درمان را به صورت اختیاری در سایر مراکز به جز ماده ۱۶ ادامه خواهد داد، فرد می‌تواند به مراکز ماده ۱۵ که به صورت خودمعرف بوده انتقال داده می‌شوند تا بار مراکز ماده ۱۶ نیز کاسته شود.

‎حاجبی یادآور شد: کمپ شفق جزو مراکز ماده ۱۶ تلقی می‌شود که بارها و بارها از سوی وزارت بهداشت جهت استانداردسازی بهداشتی کمپ تذکر داده شده است و متاسفانه هیچ گونه ترتیب اثری برای رفع این مشکل صورت نگرفته است.

‎وی افزود: این مراکز قرار است در امر درمان و بازتوانی معتادان که بیماران جامعه محسوب می‌شوند فعالیت کنند، اما متاسفانه استانداردهای بهداشتی و درمانی لازم را ندارند. حال چگونه انتظار دارند که روند درمان با موفقیت انجام شود؛ چرا که رسالت این چنین مراکزی این است که معتادان را درمان کنند نه اینکه بیمارترشان کنند.

‎حاجبی خاطرنشان کرد: بر اساس چارچوب‌های قانونی، وزارت بهداشت از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف به صدور مجوز و اعتباربخشی خدمات بهداشتی، درمانی ارائه شده در این گونه مراکز است. اما باوجود ارائه بازخوردها از جانب دانشگاه‌های علوم پزشکی، برخی مراکز اقامتی اجباری موضوع ماده ۱۶ استانداردهای بهداشتی، درمانی مورد درخواست را هنوز احراز نکرده‌اند. به صورت خاص مرکز شفق در حال حاضر مجوز از وزارت بهداشت ندارد و معیارها و پروتکل‌های درمانی و ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را رعایت نمی‌کند.

‎حاجبی گفت: متاسفانه درچند روز اخیر فضاسازی رسانه‌ای توسط مصاحبه‌هایی که بعضا با مسوولان ارشد ستاد مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته، ایجاد شده که این موضوع نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه زیر پاگذاشتن اصول اولیه جهت صدور تاییدیه برای مجوز کمپ شفق را برجسته‌تر می کند؛ چرا که تا زمانی که این مرکز استاندارهای بهداشتی لازم را فراهم نکند وزارت بهداشت نمی تواند مجوزی را صادر کند.

‎وی افزود، در بازدید اخیری که توسط جمعی از مسوولان نظیر معاون امنیتی وزیر کشور،‌ معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر، دبیر شورای نمایندگان تهران و نمایندگانی از بهزیستی و دادگاه انقلاب در مرکز شفق انجام شد که نمایندگان وزارت بهداشت نیز همراهی شان کردند، همگی شاهد بودند که این کمپ استاندارد لازم را ندارد و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود وزارت بهداشت نمی‌تواند گامی در این جهت بردارد.

‎وی با اشاره به اینکه در مورد مرکز شفق برخی از مسوولان انگشت اتهام را به سوی وزارت بهداشت نشانه گرفته‌اند، گفت: صدور مجوز مراکز ماده ۱۶ در ۱۶ استان کشور نشان می‌دهد که وزارت بهداشت دراین حوزه کم کاری نکرده است کما اینکه صدور مجوز برای مراکزی نظیر اخوان نشان می دهد اگر مرکز شفق هم استانداردهای لازم را رعایت کند صدور مجوز آن منع قانونی نخواهد داشت.

‎قائم مقام معاون درمان در امور سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد گفت: درحال حاضر کمپ شفق در بدترین شرایط بهداشتی به سر می‌برد و بوی تعفن موجود در سالن کمپ نمی‌تواند نشانی از یک مرکز درمانی مناسب برای این گروه از افراد باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال