اعدام یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج

سه شنبه ۳۰ شهریور، ۱۴۰۰-۲۱٫۰۹٫۲۰۲۱-SOS Iran- روز چهارشنبه ۲۴ شهریور ماه، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. به گزارش رکنا، روز چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت قتل به اعدام محکوم شده بود در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد.بر اساس این گزارش، رسیدگی به این پرونده در تاریخ ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۴ در پی وقوع یک درگیری منجر به قتل آغاز شد. ماموران در محل حادثه با پیکر زخمی دو پسر جوان روبه‌رو شدند و آن‌ها را به بیمارستان منتقل کردند، اما یکی از مجروحان قبل از رسیدن به بیمارستان در میان راه بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد. تیمی از کارآگاهان اداره دهم پلیس‌آگاهی به دستور بازپرس شعبه هفتم دادسرای امور جنایی تهران برای بررسی موضوع وارد عمل شدند. نخستین بررسی‌ها نشان داد ضارب همان پسر زخمی است که در بیمارستان بستری است. بدین ترتیب مأموران پلیس پس از بهبودی نسبی از وی تحقیق کردند.

متهم طی اعترافات خود گفت: “من و حسام بچه یک محل هستیم و حدود ۱۰‌سال است که یکدیگر را می‌شناسیم. ما هیچ مشکلی با هم نداشتیم، اما مردادماه سال‌ ۹۴ من در یک مراسم عروسی شرکت داشتم که برادر مقتول با من درگیر شد و در آن درگیری با چاقو مرا زخمی کرد و از محل گریخت. پس از این حادثه من از او شکایت کردم، اما مدتی بعد با میانجیگری دوستان و از آنجایی که با آن‌ها دوست بودم گذشت کردم تا اینکه مدتی بعد فهمیدم آن‌ها از اینکه من زخمی شده بودم خوشحال هستند و این موضوع را برای دیگر دوستانشان تعریف می‌کنند. من دوباره از او شکایت کردم، اما پس از چند ماه فهمیدم که ضارب از ایران رفته است. پس از این اختلاف‌های ما و حسام شروع شد و از اینکه من از برادرش شکایت کرده بودم ناراحت بود”.

وی ادامه داد: “از آنجایی که احتمال می‌دادم او قصد درگیری دارد به خانه‌مان رفتم و دو عدد چاقو برداشتم و به پارک رفتم. در نزدیکی پارک حسام کنار کامیون پدرزنم ایستاده‌بود که به طرف من حمله کرد و با چاقو چند ضربه به من زد. با دستانم دفاع می‌کردم تا اینکه روی شمشاد‌های پارک افتادم و حسام نیز به سراغ ما آمد و دوباره با چاقو به من ضربه زد که ناگهان صدای «آی سوختم» او به آسمان بلند شد و بعد از آن هم چند نفری به کمک ما آمدند و ما را در حالی که زخمی بودیم جدا کردند”.

در پی تحقیقات پلیس مشخص شد متهم قبل از درگیری به خانه‌شان رفته و دو عدد چاقو برداشته است و مقتول هم در درگیری یکی از چاقو‌های وی را از او گرفته و با آن به متهم ضربه‌زده‌است.

وی نهایتا در دادگاه کیفری یک استان تهران از سوی هیئت قضایی به اعدام محکوم شد و این حکم به تایید دیوان عالی کشور رسید.

این حکم پس از گذشت ۶ سال از زمان حادثه به شعبه اجرای احکام ارجاع داده شده و طی روزهای گذشته به اجرا درآمد.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال