اعتصاب غذای همسر نازنین زاغری در برابر وزارت خارجه بریتانیا

دوشنبه ۰۳ آبان، ۱۴۰۰-۱۰٫۲۵٫۲۰۲۱-SOS Iran- همسر نازنین زاغری در اعتراض به کوتاهی دولت بریتانیا برای آزادی او، اعتصاب غذا کرده و می‌خواهد جلوی ساختمان وزارت خارجه این کشور چادر بزند. ریچارد رتکلیف دو سال قبل نیز جلوی سفارت ایران در لندن اعتصاب و تحصن کرده بود.شوهر نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی که اخیرا در پرونده جدیدی محاکمه شده، برای واداشتن دولت بریتانیا به تلاش جهت رهایی همسرش، جلوی ساختمان وزارت خارجه این کشور تحصن و اعتصاب غذا کرد.

ریچارد رتکلیف که این واکنش اعتراضی را روز یکشنبه ۲۴ اکتبر آغاز کرده، به رسانه‌ها گفته که می‌خواهد با خوابیدن در چادر و اعتصاب غذا، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا را متوجه کم‌کاری‌ها و کوتاهی‌ها کند.

آقای رتکلیف دو سال قبل هم به مدت پانزده روز در برابر سفارت ایران در لندن اعتصاب غذا کرد؛ اقدامی که به بازگرداندن گابریلا، دختر آنها به نزد پدرش منجر شد.

همسر نازنین زاغری، تهران را عامل اصلی سوءاستفاده از پرونده نازنین دانسته اما رویکرد لندن را نیز نومیدکننده خوانده است. کمپین آزادی نازنین به نقل از رتکلیف می‌نویسد: «الان همان کاری را می‌کنیم که در برابر سفارت ایران کردیم. هیچ وقت فکر نمی‌کردم دوباره دست به اعتصاب غذا بزنم. »

او افزوده که مورد همسرش می‌توانست چند ماه قبل حل شده باشد اما زمان برای تلاش‌های دیپلماتیک از دست رفت: «نخست وزیر باید مسئولیت این ناکارآمدی را بر عهده بگیرد.»

خانم تولیپ صدیق، نماینده مجلس بریتانیا از حوزه انتخابیه خانواده رتکلیف – زاغری در توییتی نوشته است: «قلبم از نوشتن این مطلب به درد می‌‌آید. یک بار دیگر ریچارد رتکلیف، موکل من به دلیل بی‌عملی و کوتاهی دولت در آزادی نازنین زاغری مجبور شده اعتصاب غذا کند…. هرگز نباید به اینجا می‌رسید…»

ریچارد رتکلیف یادآوری کرده که چهار وزیر خارجه بریتانیا با اتکاء به حرف‌های بوریس جانسون گفته‌اند که لندن از هیچ تلاشی برای آزادی همسرش فروگذار نمی‌کند اما عملا هیچ کاری انجام نشده است.

نازنین زاغری، کارمند بنیاد تامسون رویترز، در فروردین ۱۳۹۵ در زمان بازگشت از سفری خانوادگی، در فرودگاه تهران بازداشت و سپس به اتهام تلاش برای “براندازی” و “جاسوسی” به پنج سال زندان محکوم شد.

سرنوشت نازنین زاغری به معامله تسلیحاتی ایران و بریتانیا در دهه ۱۹۷۰ میلادی و خرید تانک‌های چیفتن مربوط است که تحویل آنها با وقوع انقلاب اسلامی معوق شد. آزادی او با پرداخت این بدهی ۴۰۰میلیون پوندی گره خورده است.

زاغری یک سال قبل از پایان محکومیت با پابند الکترونیکی نزد والدینش بازگشت و پس از آن اجازه تردد در داخل ایران را پیدا کرد اما پاسپورتش را تحت عنوان مفتوح بودن یک پرونده دیگر به او ندادند.

چند هفته قبل، ۱۷۶ نماینده پارلمان بریتانیا به مناسبت دو هزارمین روز بازداشت نازنین زاغری، دولت بریتانیا را به اهمال در پیگیری آزادی این شهروند دوتابعیتی متهم کرده و از بوریس جانسون خواستند، با گروگان‌گیری های ایران برخورد کند.

جانسون اواخر ژانویه سال ۲۰۲۱ در پارلمان این کشور حضور یافته و از تلاش “شبانه روزی” برای آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران خبر داده بود. او گفته بود: «ما هر کاری از دستمان برآید، انجام می دهیم تا بازداشت و حبس غیرموجه این افراد در ایران پایان یابد.»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال