جاوید رحمان: سال گذشته ۲۰۰ نفر در ایران اعدام شدند

سه شنبه ۰۴ آبان، ۱۴۰۰-۱۰٫۲۶٫۲۰۲۱-SOS Iran- گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، از افزایش سرکوب و اعدام‌ در ایران و قرار گرفتن ناقضان حقوق بشر در مناصب عالی انتقاد کرد. گزارش جاوید رحمان با واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی ایران روبرو شده است.جاوید رحمان: سال گذشته ۲۰۰ نفر در ایران اعدام شدند

به گزارش دویچه وله، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، از افزایش سرکوب و اعدام‌ در ایران و قرار گرفتن ناقضان حقوق بشر در مناصب عالی انتقاد کرد. گزارش جاوید رحمان با واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی ایران روبرو شده است.

رحمان در گزارش خود یادآور شد که جمهوری اسلامی حق تجمع مسالمت‌آمیز را با توسل به زور پایمال می‌کند. او در این زمینه، به سرکوب شهروندان خوزستانی و کشته شدن ۹ نفر در جریان اعتراض به بحران آب اشاره کرد.

او هم چنین در بر شمردن موارد مرگ‌های مشکوک در زندان‌های ایران، به نمونه‌هایی چون شاهین ناصری، شاهد شکنجه نوید افکاری و امیرحسین حاتمی پرداخت و ضمن تاکید بر لزوم آزادی زندانیان دو تابعیتی، نسبت به وضعیت سلامتی باقر نمازی و محرومیت او از عمل جراحی، ابراز نگرانی کرد.

نماینده ویژه سازمان ملل تاکید کرد که  دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی، نه تنها فعالان مدنی و حقوق بشری را بازداشت می‌کنند، بلکه اعضای خانواده و بستگان آنها را هم مورد فشار و آزار قرار میدهند.

جاوید رحمان، عملکرد جمهوری اسلامی در مقابله با کرونا و محرومیت مردم از دریافت واکسن معتبر را نیز به چالش کشید.

واکنش ایران

گزارش جاوید رحمان در باره نقش حقوق بشر در ایران با واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی ایران روبرو شده است.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌‌ای آن را “معیوب” و “در راستای تکرار کلیشه‌های بدخواهانه” دانست.

به باور ایران “انتصاب گزارشگر ویژه برای جمهوری اسلامی یک طرح ناعادلانه و با انگیزه سیاسی بوده که توسط غرب، به‌ویژه کانادا و در راستای نگرش خصمانه آن‌ها علیه ملت ایران، طراحی شده است”.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در بیانیه خود ضمن انتقاد از تعیین گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، مدعی شد این اقدامات “سوءاستفاده از مکانیسم‌های حقوق بشری به ‌منظور آزار و اذیت گزینشی کشورهایی است که از پیشرفت مداوم در زمینه حقوق بشر برخوردارند”.

از سوی دیگر کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی گزارش رحمان را “یک اقدام کاملا سیاسی و انحرافی” ارزیابی کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال