برگزاری اولین جلسه دادگاه حمید نوری در آلبانی

چهارشنبه ۱۹ آبان، ۱۴۰۰-۱۱٫۱۰٫۲۰۲۱-SOS Iran- سی وششمین جلسه دادگاه حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت و متهم به همکاری در اعدام‌های سال ۶۷ در ایران این بار برای شنیدن سخنان شاهدان پرونده در آلبانی برگزار شد. در این جلسه محمد زند، زندانی سیاسی سابق شهادت داد.به گزارش دویچه وله، سی و ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های حمید نوری، از متهمان اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در ایران در سال ۱۳۶۷ و دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج روز چهارشنبه ۱۹ آبان (۱۰ نوامبر) در شهر دورس آلبانی برگزار شد.

دلیل پیگیری پرونده حمید نوری به مدت یک هفته در آلبانی استماع شهادت هفت تن از شاهدان مقیم این کشور است. حدود دو هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین در “کمپ اشرف ۳” در آلبانی اقامت دارند.

در جلسات پیشین این دادگاه در شهر استکهلم سوئد نیز تعداد زیادی از زندانیان سابق سیاسی و یا خانواده قربانیان اعدام‌های ۶۷ شهادت داده بودند.

نخستین جلسه این دادگاه در آلبانی به شنیدن شهادت محمد زند، از زندانیان سیاسی زندان‌های گوهردشت، اوین و قزل‌حصار اختصاص داشت.

کنت لوئیس، وکیل محمد زند، گفت موکلش در شانزده سالگی به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق بازداشت شده بود و به‌ عنوان زندانی پیشین و نیز شاهد برادر اعدامی‌اش در این دادگاه شرکت دارد. رضا زند، برادر محمد زند که در ۲۱ سالگی بازداشت شده بود همراه با صدها زندانی دیگر در مرداد ۱۳۶۷ اعدام شد.

وکیل محمد زند در این باره گفت که این زندانی به حبس ابد و سپس با تخفیف به ۱۲ سال زندان محکوم شده بود. در سال ۶۷ در جریان دادگاه چند دقیقه‌ای این زندانی اعدام شده است.

محمد زند با چند نمونه از کابل‌هایی که با آن شکنجه شده و همچنین ماکتی از زندان محل بازداشت خود در دادگاه حضور یافت. او دادگاه را در جریان جزئیات دیدار آخر خود با برادرش قرار داد.

وکیل محمد زند نیز گفته است که موکلش حمید نوری ملقب به عباسی را ‌چندین بار دیده است و سه بار در «دادگاه مرگ» حضور داشته است.

حميد نورى در استكهلم است و به صورت ویدیویی در جلسه دادگاه شهر دورس حضور داشت. او  در نوامبر سال ۲۰۱۹ هنگام ورود به سوئد در فرودگاه استکهلم بازداشت شد و کیفرخواست علیه او پس از ۲۰ ماه بازداشت موقت صادر شد. نوری اتهامات علیه خودش را رد کرده است.

اهمیت دادگاه حمید نوری در این است که برای نخستین‌بار یکی از مقام‌های ‌امنیتی جمهوری اسلامی که در  اعدام‌های جمعی سال ۶۷ شرکت داشته در خارج از کشور بازداشت شده و مورد محاکمه قرار گرفته است. کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ سال‌هاست در گزارش‌های نهادهای حقوق بشری مطرح شده، اما هیچ متهمی تا کنون در این ارتباط محاکمه نشده است.

حمید نوری توسط شاهدان پرونده به عنوان دادیار زندان گوهردشت کرج و یکی  از هشت عضو “هیئت مرگ” در این زندان در جریان اعدام جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ شناسایی شده است.

موضوع مهم دیگر نقش ابراهیم رئیسی، رئيس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در این پرونده است. رئیسی در دوران اعدام‌های تابستان ۶۷ معاونت دادستان را برعهده داشته و گفته می‌شود که یکی از چهار چهره اصلی “هیات مرگ” بوده است.

روند محاکمه نوری احتمالا تا آوریل سال آینده میلادی ادامه خواهد داشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال