‎گری لوییس عنوان کرد: ‎خشکسالی هامون تهدیدی برای بشریت است

جمعه ۲۰ دی ماه ۱۳۹۲ – IranSOS – هماهنگ کننده سازمان ملل در جمهوری اسلامی ایران که به منظور بازدید از هفتمین تالاب بین المللی هامون به ایران و منطقه سیستان سفر کرده بود، اظهار داشت: امنیت بشریت و انسان ها در سیستان به طور جدی مورد تهدید قرار گرفته است. به گزارش مهر، گری لوییس که به منظور بررسی مشکلات زیست محیطی تالاب هامون به سیستان سفر کرده بود با ابراز خرسندی از دیدار با مردم این منطقه گفت: ناراحتم که مردم در این شرایط سخت به سر می برند و قول می دهم که صدای آنها را به جامعه جهانی برسانم.

در همین حال مردم سیستان در حاشیه بازدید نماینده برنامه توسعه سازمان ملل از تالاب هامون روز پنجشنبه یک بار دیگر با تشکیل زنجیره انسانی و تهیه طومار از دبیرکل سازمان ملل و جامعه بین المللی خواستار توجه به مشکلات زیست محیطی ناشی از خشکیدگی هفتمین تالاب بین المللی جهان شدند.
نماینده برنامه توسعه سازمان ملل همچنین در پایان بازدید یک روزه خود از تالاب هامون پنجشنبه شب در نشست با خبرنگاران در اداره کل محیط زیست استان اظهار داشت: من به بخش های دیگر کشور همچون دریاچه ارومیه، شیراز، مشهد و اصفهان که با کمبود آب مواجه است سفر کردم ولی آنچه امروز مشاهده کردم نشان دهنده حساسیت شرایط و ناراحتی مردم و عمق فاجعه است.
وضعیت مردم سیستان فراتر از تهدید امنیت بشری
نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در تشریح  و نتیجه بازدید های خود از تالاب هامون اظهار داشت: آنچه در بازدید از تالاب هامون و وضعیت مردم مشاهده شد تهدیدی به مراتب بزرگتر از امنیت بشری است که بر اثر فقدان آب در سیستان در حال رخ دادن است.

گری لوییس اظهار داشت: به نظر می رسد مسئله معاش مردم منطقه به اندازه کافی توسط جامعه بین المللی ایران و افغانستان درک نشده است.
وی با اشاره به اینکه با همکاری دولت ایران و افغانستان تلاش خواهیم کرد برنامه ای برای رفع این مشکلات در پیش بگیریم افزود: منابع مالی و تلاش سازمان ملل شاید بزرگ نباشد اما می توانیم ایده های مدیریتی جدیدی برای حل این چالش ها در دستور کار قرار داد.

مشکلات مردم سیستان به جوامع بین المللی منعکس می شود

لوییس اظهار داشت: حضور پرشور مردم برای حفاظت از محیط زیست و همچنین فقر اقتصادی آنها مرا خیلی تحت تاثیر قرار داد و لذا گزارش سفرم را برای انعکاس بهتر به فارسی و انگلیسی تا سه هفته ی دیگر منتشر می کنم.
نماینده برنامه توسعه سازمان ملل با اشاره به اینکه شرایط و درخواست های مردم منطقه سیستان را در برنامه هفته آینده در لندن منعکس خواهد کرد، ادامه داد: مردم ساکنان حاشیه تالاب هامون مردمی قانع و صبور هستند و با توجه  به این همه مشکلات و فقر اما با حرکت های فرهنگی اعتراض خود را به جامعه جهانی اعلام کردند.
گری لوییس افزود: مردم سیستان تقاضای آب دارند و من این موضوع را به مسئولان جهانی آب منتقل خواهم کرد.
وی ادامه داد: در بازدیدی که از دریاچه ارومیه داشتم دیدم که مشکلات این دریاچه در خود کشور ایران قابل حل است ولی مشکل تالاب بین المللی هامون مشکل مشترک دو کشور ایران و افغانستان است که با تعامل حل خواهد شد‪.‬

صدای خشکیدگی هامون دیر به گوش جهان رسید

هماهنگ کننده سازمان ملل در جمهوری اسلامی ایران همچنین در این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا پس از گذشت ۱۵ سال نماینده سازمان ملل از این تالاب بازدید می کند افزود: نمی دانم چرا این همه سال طول کشید تا صدای خشک شدن هامون به گوش جهانیان برسد اما به نظر می رسد مجموعه های داخلی ایران بیشتر تحت تاثیر دریاچه ارومیه قرار دارند  و در خصوص تالاب هامون زیاد توجه نکرده و واکنش نشان نداده اند.
وی همچنین قول داد در پایان این سفر علاوه بر شخص دبیر کل، بخش های دیگر سازمان ملل را نیز نسبت به موضوع هامون مطلع و حساس کند

برداشت آب توسط افغانستان در آینده به ضرر این کشور است

نماینده سازمان ملل همچنین با بیان اینکه کشور افغانستان برای کشاورزی اّب بیشتری برداشت می کند، افزود: دولت و مردم افغانستان باید آگاه باشند اگر اکنون از آب هیرمند برای توسعه کشاورزی استفاده می کنند شاید در کوتاه مدت برای آنها سود داشته باشد اما در بلند مدت موجب گسترش بیابان، حرکت شن های روان به داخل افغانستان و نابودی زمین های کشاورزی و محیط زیست انسانی آنها خواهد شد و ضررش بیشتر از منافع آن است.
وی با تاکید بر همکاری دولت های ایران و افغانستان به منظور فراهم کردن آب  برای احیای تالاب هامون اظهار داشت: بازگشتن تالاب هامون به شرایط قبلی و احیای آن به نفع هر دو کشور و منطقه خواهد بود.
گری لوییس هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران همچنین با اشاره به اینکه با در سیستم مدیریتی جدید ایران و با روی کار آمدن دکتر روحانی توجه به مسائل زیست محیطی بیشتر شده است ادامه داد: تمامی مشکلات تالاب بین المللی هامون با تعامل بین کشور ایران و افغانستان قابل حل خواهد بود.

تلاش جوامع بین المللی برای کمک به ایران

نماینده سازمان ملل با بیان اینکه دامنه کار سازمان ملل در ایران در شش حوزه قرار دارد افزود : یکی از این حوزه ها توجه به محیط زیست است‪.‬
گری لوییس با اشاره به مفاد کنوانسیون رامسر گفت: تمام کشورهایی که این مفاد این کنوانسیون را امضا کرده اند بهتر است به جای برگزاری کنوانسیون دیگر، مفاد همین کنوانسیون را اجرا کنند.
وی با تاکید بر افزایش همکاری های بین دولت ها برای حفظ این تالاب گفت: سازمان ملل چهار حوزه اصلی صلح، حقوق بشر، توسعه و عدالت دارد و ما  به منظوربهبود این چهار محور در ایران هستیم.
وی اظهار داشت: در دنیا تقریبا ۲۰۰ کشور از جمله ایران و افغانستان عضو سازمان ملل هستند که سعی می شود تا  با تعامل مشکلات تالاب بین المللی هامون را حل کنیم‪.‬
وی تدوین پروژه های مشترک با دولت ایران و افغانستان برای حل این مشکل از برنامه های پیش روی خود عنوان کرد و افزود: ما می توانیم با کمک دولت ایران راه حل فنی برای رساندن آب به تالاب هامون را بیابیم هر چند که راه حل و سرمنشا آن در خارج از ایران و داخل افغانستان قرار دارد.
گری لوییس ابراز داشت: در حال حاضر باید چاره اندیشی به منظور کمک به مردم در داخل ایران انجام شود که با افزایش بهره برداری آب، کاهش مصرف آب ،  انتقال آب با لوله و همچنین تغییر الگوی کشت می توان بخشی از مشکلات موجود را حل کرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه خشکیدگی تالاب هامون اثرات فرامرزی و فرا منطقه ای دارد گفت: مردم حاشیه این دریاچه به علت خشکیدن این تالاب و از دست دادن امرار معاش خود هر روز فقیرتر می شوند و باید هر چه زودتر چاره ای برای جلوگیر از مهاجرت آنها اندیشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال