آزار خبرنگاران بخش فارسی بی‌بی‌سی؛ شکایت بە سازمان ملل

پنجشنبه  ۲۰ بهمن، ۱۴۰۰-۰۲٫۱۰٫۲۰۲۲-SOS Iran- لیلین لندور، مدیر ارشد بخش جهانی بی‌بی‌سی اعلام کرده کە این بنگاه خبری به دلیل “آزار ادامه‌دار” خبرنگاران بخش فارسی، شکایتی فوری را از حکومت ایران به سازمان ملل تقدیم کرده است.به گزارش دویچه وله، لیلین لندور، مدیر ارشد بخش جهانی بی‌بی‌سی در کنفرانس بین‌المللی آزادی رسانه‌ها، که در تالین پایتخت استونی برگزار شد، اعلام کرد کە این بنگاه خبری به دلیل “آزار ادامه‌دار” خبرنگاران بخش فارسی، شکایتی فوری را از حکومت ایران به سازمان ملل تقدیم کرده است.

لندور گفت: “تهدید به مرگ، آزار آنلاین، بازجویی خانواده‌ها و فشار بر آنها برای آنکه نزدیکانشان به کار برای بی‌بی‌سی پایان دهند، حملات جنسیتی، بلوکه کردن دارایی‌ها، همه اینها باید متوقف شود.”

بی‌بی‌سی می‌گوید در یک ساله اخیر و از جمله از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی فشارها بر خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی و خانوادەهایشان افزایش یافته است.

همچنین به گفته بی‌بی‌سی “با توجه به عملیات فرامرزی ایران علیه خبرنگاران و فعالان سیاسی، نگرانی‌هایی از تهدید امنیتی علیه خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی در کشورهای ثالث وجود دارد.”

کسری ناجی خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی فارسی در گفت‌وگو با دویچه وله فارسی در مورد علت این شکایت می‌گوید:« این سومین شکایت ما بە سازمان ملل در پنج سال گذشته است. در ایران ظاهرا متاسفانه گوش شنوایی در داخل نهادهای امنیتی و قضایی وجود ندارد. به خصوص در سیزده ماه گذشته خانواده‌های تعدادی از همکاران ما از سوی نهادهای امنیتی احضار شدەاند و از طریق آنها به ما پیغام دادە شد کە باید کار در بی‌بی‌سی را متوقف کنیم، وگرنه ممکن است در خیابان‌های لندن کشته شویم. یا اینکه مثل روح‌الله زم ممکن است ربوده و در ایران اعدام شویم.»

این خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی فارسی در ادامه می‌گوید: « آزار و اذیت‌ها نه تنها ادامه داشته، بلکه در برخی موارد شکل تهدیدهای جدی به خودش گرفته است. سازمان ملل و جامعه جهانی باید اقدامی بکنند، تا روزنامه‌نگاران بتونن بە فعالیت‌هاشون ادامه بدن.»

یک خبرنگار دیگر بی‌بی‌سی فارسی ضمن تایید اینکه خانوادەاش در ایران تحت فشار نهادهای امنیتی قرار گرفتەاند، می‌گوید کە در یک سال گذشته توسط کسانی کە خود را اپوزیسیون جمهوری اسلامی می‌دانند هم هدف حمله قرار گرفته است.

او کە می‌خواهد هویتش مخفی بماند، گفت: «علاوە بر فشار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بر خانوادە کارکنان بی‌بی‌سی، در سالهای اخیر کمپین‌هایی هم علیە روزنامەنگاران بی‌بی‌سی فارسی از سوی افرادی کە خود را مخالف حکومت ایران می‌خوانند هم آغاز شدە است. با نگاهی بە این حملات کە بیشتر در شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد می‌توان دریافت کە این حملات سازمان دهی شدە و احتمالا منشا آنها هم یکی باشد.»

کسری ناجی در مورد هدف قرار دادن روزنامەنگاران بی‌بی‌سی فارسی در شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: «مخالف با ما یا هر رسانەی دیگری طبیعی است. حق افراد هست کە بتوانند آزادانه ابراز نظر کنند و از مطلبی ایراد بگیرند و انتقاد کنند. اما در سال‌های گذشته و به خصوص در یک سال گذشته شاهد عملیات‌‌های اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی هستیم کە در پی تخریب چهرە و کار حرفەایی همکاران ماست. به خصوص همکاران زن ما هدف حمله هستند. همکاران ما بارها تهدید بە قتل شدەاند.»

بخش فارسی بی‌بی‌سی، زیرمجموعه‌ای از سرویس جهانی بی‌بی‌سی است که به زبان فارسی از طریق رادیو، اینترنت و تلویزیون، فعالیت خبری و رسانه‌ای دارد. تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی پخش برنامه‌های خود را از روز ۲۵ دی ۱۳۸۷ آغاز کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال