دشت‌های کرمانشاه در خطرند/ فرونشست بعید نیست

دوشنبه ۱۸ بهمن، ۱۴۰۰-۰۲٫۰۷٫۲۰۲۲-SOS Iran- به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه، احتمال فرونشست در دشت‌های کرمانشاه دور از انتظار نیست.به گزارش ایسنا، محمودرضا شهلایی با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آب زیرزمینی استان کرمانشاه، افزود: در شرایطی قرار داریم که ورودی و خروجی آبخوان‌ها تعادل ندارد.

وی از کاهش بارش‌های استان خبر داد که نسبت به سال قبل ۱۷ درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۳۰ درصد کمتر شده و یادآور شد: این کاهش بارش‌ها ورودی آبخوان‌ها را بسیار تحت تاثیر قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه در برابر کاهش ورودی شاهد برداشت بی رویه از آبخوان ها هم هستیم، عنوان کرد: کشت محصولات پر مصرف و ناساگار با اقلیم استان از جمله برنج و خصوصا در شرق استان نیز مزید مشکلات شده و باعث شده دست اندازی بیشتری به چاه ها و آب های زیرزمینی صورت بگیرد.

وی نتیجه این شرایط را افت قابل توجه سطح آب‌های زیرزمینی دانست که در چاه‌های کشاورزی بیشتر خود را نشان داده است.

شهلایی اضافه کرد: با برداشت‌های بی رویه و غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی، شاهد صدمه‌های جبران ناپذیر به آبخوان ها  هستیم و وضعیت دشت‌های استان روز به روز وخیم تر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به وجود ۲۳ محدوده مطالعاتی در کرمانشاه و وجود ۱۸ دشت در این محدوده‌های مطالعاتی، خاطرنشان کرد: از این ۱۸ دشت ۱۶ مورد ممنوعه و و دو دشت ممنوعه بحرانی است.

وی یادآور شد: این وضعیت نشان می‌دهد هیچکدام از دشت‌های کرمانشاه شرایط مناسبی ندارد و خطر در کمین همه دشت‌ها است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال