اعتراضات آبان ماهشهر؛ جلسه رسیدگی به اتهامات محسن و عباس دریس برگزار شد

سه شنبه ۲۰ اردیبهشت، ۱۴۰۱-۲۰۲۲-۰۵-۲۴-SOS Iran- جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عباس و محسن دریس، دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ امروز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه در زندان ماهشهر برگزار شد. به گزارش هرانا، امروز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عباس و محسن دریس، دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ برگزار شد.این جلسه به دلایل امنیتی در زندان ماهشهر به ریاست قاضی سیدمهران مهمان نواز برگزار شد. اتهام عباس دریس در این بخش از پرونده “محاربه و قدرت نمایی با اسلحه جنگی کلاشینکف و اخلال در نظم عمومی و حمل اسلحه جنگی کلاش” و اتهام محسن دریس “محاربه و قدرت نمایی با سلاح جنگی کلاش، اخلال در نظم عمومی از طریق تیراندازی و حمل و نگهداری سلاح جنگی کلاش” عنوان شده است.

بخش دوم این پرونده در خصوص اتهام قتل رضا صیادی کویخ، یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی موسوم به نوپو در دادگاه کیفری ۱ بندر ماهشهر در دست بررسی قرار دارد. اتهام عباس دریس در این بخش “مباشرت در قتل عمدی مرد مسلمان، رضا صیادی کویخ (از پرسنل یگان ویژه ناجا) بر اثر تیراندازی با اسلحه جنگی کلاشینکف” و اتهام محسن دریس “معاونت در قتل عمدی مرد مسلمان از طریق در اختیار قرار دادن سلاح جنگی کلاش” عنوان شده است.

یک منبع مطلع در خصوص جزئیات این بخش از پرونده به هرانا گفت: «عباس دریس متهم به مباشرت در قتل یک نیروی امنیتی از طریق شلیک سه گلوله جنگی به او شده است. این در حالی است که بنا به نظریه پزشکی قانونی گلوله ها از فاصله ۸۰ الی ۱۲۰ متری شلیک شده و به پیشانی، قلب و گلوی مقتول اصابت کرده است. شلیک گلوله از این فاصله با این دقت هم نیازمند به توانایی بالای نظامی و هم مجهز بودن به قناسه است که برادران دریس بنا بر مستندات پرونده چنین سلاحی ندارند و سلاح آنها کلاشینکف ذکر شده است. نکته دوم آنکه گلوله از یک سمت وارد و از سوی دیگر خارج شده و پزشکی قانونی به همین دلیل امکان تشخیص نوع سلاح را نداشته است. همچنین پس از اعتراض برادران دریس به نظریه کارشناسی سلاح و مهمات، موضوع به هیئت سه نفره کارشناسی سلاح و مهمات ارجاع داده شده و هیئت عنوان کرده است که با توجه به فاصله و نوع اسلحه به کار رفته، تیراندازی منجر به قتل “میتواند” توسط عباس دریس انجام شده باشد. یعنی هیئت کارشناسی سلاح هم نمیتواند با اطمینان کامل بگوید که با این سلاح و از این فاصله ۳ شلیک دقیق انجام شده است.»

محسن و عباس دریس در تاریخ ۱۷ آذرماه ۹۸ توسط ماموران معاونت اطلاعات قرارگاه ابوالفضل عباس بازداشت و در تاریخ ۱۸ آذرماه در شعبه سوم بازپرسی دادسرای بندر ماهشهر (شعبه ویژه رسیدگی به پرونده های اغتشاشات آبان ماه) به ریاست قاضی حسن سالمی مورد بازپرسی قرار گرفتند. عباس دریس ضمن پذیرش حضور در تجمعات اعتراضی در تاریخ ۲۷ آبان ماه ۹۸ شهرک چمران، هرگونه دخالت در آتش زدن لاستیک و بستن جاده های شهرک چمران را انکار کرد. پس از صدور قرار بازداشت موقت ۲ ماهه توسط بازپرس، آقای دریس “در اختیار سازمان اطلاعات سپاه” قرار داده شد. پس از بازجویی توسط ماموران اطلاعات سپاه آقای دریس به تیراندازی با سلاح کلاشینکف به سوی نیروهای امنیتی اقرار کرد. وی مجددا در جریان اخذ آخرین دفاع در این شعبه بازپرسی منکر دخالت در تیراندازی به رضا صیادی شد.

کیفرخواست این شهروندان نهایتا در تاریخ ۲۶ آذرماه ۹۹ توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بندر ماهشهر به ریاست قاضی سیدماجد هاشمیان پور صادر و در تاریح ۲۹ آذرماه به تایید سیدلطیف موسوی سرشت، دادیار دادسرای عمومی و انقلاب بندر ماهشهر رسید.

عباس دریس، متولد ۱۳۵۲، فرزند معتوگ، پدر سه فرزند ۱۲، ۱۴ و ۸ ساله است. آقای دریس اصالتا اهل شهرستان آبادان است که بعدها به دلیل جنگ به چمران واقع در بندر ماهشهر مهاجرت کردند. محسن دریس نیز فرزند معتوگ ، متولد ۱۳۷۱ و پدر یک کودک ۵ ساله است.

به گفته یک منبع مطلع کفایه حزباوی، همسر عباس دریس پس از پیگیری های بسیار پرونده به تهران نیز مراجعه کرده و در آنجا به او گفته شده بود که همسرش حکم اعدام دریافت خواهد کرد. خانم حزباوی به دلیل فشار وارده دچار سکته مغزی شده و مدتی بعد جان خود را از دست داد.

فرزندان این خانواده هم اکنون نزد مادربزرگشان زندگی می‌کنند. اظهارات مطروحه در تهران در آن هنگام موجب انتشار اطلاعات غیردقیق در خصوص محکومیت این دو برادر به اعدام و حبس ابد شده بود. مسئله ای که اکنون مشخص شده منطبق با واقعیات نبوده و پرونده نامبردگان بدون صدور حکم کماکان در دست بررسی قضایی است.

گفتنی است در دیماه ۹۸ ویدئویی منتسب به اعترافات متهمان بازداشت شده در خصوص تیراندازی به رضا صیادی توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. به گفته یک منبع نزدیک به خانواده این شهروندان، برادران دریس جهت اخذ و ضبط اعترافات اجباری از طریق تهدید به آزار جنسی اعضای زن خانواده تحت فشار قرار گرفته بودند.

لازم به اشاره است اعتراضات آبان ماه، به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ با اعلام افزایش بی سابقه قیمت بنزین در ده‌ها شهر ایران با حضور بی سابقه معترضین در خیابان‌ها آغاز شد و برای چند روز ادامه یافت. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، آمار بازداشتی های اعتراضات این اعتراضات را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد. بر اساس گزارشات نهادهای مدافع حقوق بشر صدها تن نیز در پی این اعتراضات خونین جان باختند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال