رهایی ۵ زندانی از اعدام در شهرهای مختلف

چهارشنبه ۱۸ خرداد ، ۱۴۰۱-۲۰۲۲-۰۶-۰۸-SOS Iran- پنج زندانی در شهرهای بوشهر، بندرعباس و تهران که پیشتر در پرونده‌های جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با کسب رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند. همچنین پرست اداره کل زندان‌های استان بوشهر از رهایی ۳ زندانی از اعدام در این استان طی سال جاری خبر داد و رییس کل دادگستری هرمزگان نیز از مختومه شدن ۸ پرونده اعدام در این استان طی سال جاری خبر داد.به گزارش رکنا، یک زندانی در بندرعباس که ۶ سال قبل به اتهام قتل بازداشت شده بود، با رضایت اولیای دم از اعدام نجات پیدا کرد.

براساس این گزارش، این حادثه اواسط سال ۹۵ در یکی از روستاهای اطراف بندرعباس اتفاق افتاد. آن روز پسر جوان به نام سعید که ساکن بندرعباس بود همراه برادرش برای تفریح به یکی از روستاهای اطراف رفته بودند. در جاده چند نفر از روستاییان مشغول فروختن فلفل و دیگر محصولات کشاورزی بودند. در این بین برادر سعید که رانندگی می‌کرد در یک لحظه تصمیم گرفت با روستاییان شوخی کند. او فرمان خودرو را به سمت بساط یکی از فلفل فروش‌ها کج کرد که در اثر برخورد سپر خودرو با کیسه، فلفل‌ها روی زمین ریختند.

روستاییان که از این شوخی ناراحت شده بودند به تعقیب سعید و برادرش پرداختند و کمی جلوتر توانستند سد راهشان شوند و خودروی‌شان را متوقف کنند. چند نفر از روستاییان برادر سعید را از خودرو پیاده کردند و با او درگیر شدند. در این بین سعید که دید برادرش در حال کتک خوردن است برای دفاع از او یک چاقو از داخل خودرو برداشت و با آن ضربه‌ای به مرد سالخورده‌ای که با برادرش درگیر شده بود، زد.

هرچند او قصد قتل نداشت، اما همین ضربه کافی بود تا این مرد جان خود را از دست دهد و سعید به اتهام قتل عمد بازداشت شود. مقتول ۲ همسر و چندین فرزند داشت که در جلسه محاکمه فرزندان مقتول برای متهم درخواست اعدام کردند. قضات دادگاه سعید را به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم کردند و مدتی بعد این رای در دیوانعالی کشور تایید شد.

با تأیید حکم، شمارش معکوس برای اعدام زندانی آغاز شد. این در حالی بود که مسئولان واحد صلح و سازش زندان بندرعباس و شورای حل اختلاف از یک سو و خانواده سعید از سوی دیگر به‌دنبال جلب رضایت اولیای دم بودند.

تعداد زیاد اولیای دم کار را برای تیم صلح و سازش دشوار می‌کرد باوجود این آنها بعد از ماه‌ها تلاش موفق شدند رضایت فرزندان همسر اول مقتول را جلب کنند. آنها در ازای دریافت یک میلیارد تومان زندانی را بخشیدند؛ با این حال فرزندان دومین همسر مقتول همچنان خواسته‌شان اعدام بود. چند روز قبل در شرایطی که همه‌‌چیز برای اجرای حکم اعدام مهیا بود بار دیگر تلاش‌ها برای جلب رضایت اولیای دم از سر گرفته شد. هرچند آنها می‌گفتند حکم باید اجرا شود اما وقتی رایزنی‌ها ادامه پیدا کرد در نهایت حاضر شدند در ازای دریافت مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان زندانی را ببخشند. در این شرایط بود که سعید پس از گذشت ۶ سال از چوبه دار نجات یافت و قرار است به‌زودی به لحاظ جنبه عمومی جرم در دادگاه کیفری محاکمه شود.

همچنین به گزارش فارس، یک زندانی دیگر در بندرعباس با گذشت اولیای دم از اعدام رهایی یافت.

مجتبی قهرمانی، رییس کل دادگستری هرمزگان در این خصوص اظهار داشت: با پیگیری اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس و اعلام رضایت اولیای دم، یک زندانی محکوم به اعدام پس از تحمل ۱۲ سال حبس بخشیده شد.

وی افزود: این هشتمین سازش در پرونده‌های اعدام استان هرمزگان طی سال جاری است.

رهایی از اعدام یک زندانی در تهران

به گزارش رکنا، مرد جوان که به دنبال اختلاف مالی با مرد صراف، دایی وی را با شلیک گلوله کشته بود و به عدام محکوم شده بود توانست رضایت اولیای دم را جلب کند و به زندگی برگردد.

براساس این گزارش، شاهین ۴۰ ساله عصر ۲۸ اسفند ماه سال ۹۶ با شلیک گلوله مقابل صرافی در یکی از خیابان های نزدیک بازار تهران، پیک‌موتوری ۵۸ ساله صرافی به نام هوشنگ را کشت و از طریق فیلم های ضبط شده در دوربین مداربسته صرافی ردیابی و بازداشت شد. وی انگیزه خود را از این اقدام، اختلاف حساب میلیونی با صاحب صرافی به نام فرشید که خواهرزاده هوشنگ بود اعلام کرد.

وی پس از دستگیری و بارسازی صحنه جرم، در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران در حالی پای میز محاکمه ایستاد که اولیای دم برای وی حکم اعدام خواستند.

در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و با توجه به درخواست اولیای دم، وی را با اعدام محکوم کردند.

این حکم در دیوان عالی کشور مهر تایید خورد و قطعی شد.

به این ترتیب شاهین در یک قدمی چوبه دار قرار گرفت. زمان زیادی تا اجرای حکم اعدام نمانده بود که وی توانست با پرداخت دیه رضایت اولیای دم را جلب کند و به زندگی برگردد.

رهایی از اعدام یک زندانی در تهران

به گزارش رکنا، متهم به قتل در تهران با جلب رضایت از اولیای دم از اعدام رهایی یافت.

بر اساس این گزارش، شب چهارشنبه سوری ۳ سال قبل، درگیری در یکی از شهرهای غربی کشور موجب قتل یکی از شهروندان شد.

متهم به قتل پس از مدتی بازداشت شد و در اولین اعترافات خود به ماموران پلیس گفت: «از مدتی قبل با مقتول درگیری داشتم. او سر راه خواهرم قرار می گرفت و من به او می گفتم که این کار را نکند اما او عقیده داشت عمدی در کار نیست و قصد مزاحمت ندارد. حتی چند بار بعد از بحث سر همین موضوع با هم دست دادیم و آشتی کردیم اما باز بحثمان می شد. تا اینکه در آخرین درگیری، او مقابل منزل ما آمد و چاقو هم در دست داشت. من با میله جارو برقی مقابل در رفتم و وقتی به مقتول ضربه زدم چاقو از دستش افتاد. من هم چاقو را برداشتم و به سمت او پرتاب کردم که به بدنش برخورد کرد و باعث مرگش شد.»

در حالی که خانواده مقتول تقاضای اعدام متهم را کرده بودند، با تلاش اعضای گروه چتر نجات تهران، اولیای دم پذیرفتند که با ایراد ۳ شرط از حق اعدام متهم گذشت کنند.

شرط اول این بود که زندانی حق زندگی کردن در شهر محل زندگی آنها را ندارد. شرط دوم این بود که پدر زندانی باید خانه اش را از همسایگی مقتول تغییر بدهد و شرط سوم دریافت دیه بود.

به این ترتیب متهم به لحاظ جنبه عمومی پای میز محاکمه خواهد رفت و فرصت زندگی دوباره پیدا کرد.

رهایی یک زندانی از اعدام در بوشهر

به گزارش ایرنا، پرست اداره کل زندان‌های استان بوشهر گفت: زندانی محکوم به اعدام در زندان مرکزی بوشهر با میانجی‌گری علی دایی اسطوره فوتبال کشور و رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت.

 

محتشم حسینی افزود: با تلاش اعضای شورای حل اختلاف، قضات، معتمدین و میانجی‌گری علی دایی اسطوره فوتبال پرونده این زندانی بعد از ۱۷ سال به سازش ختم و متهم از چوبه دار نجات یافت.

حسینی با اشاره به پرونده‌های رهایی از اعدام در استان بوشهر اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون در سه فقره پرونده قتل عمد که به اعدام محکوم شده بودند، با تلاش اعضای شورای حل اختلاف به ویژه شورای حل اختلاف زندان و معتمدان  و خیرین و با پی‌گیری‌های مستمر، توقف اجرای حکم از اولیای دم گرفته شده است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال