درخواست عفو بین‌الملل برای آزادی فوری مادر و نوزاد زندانی در ارومیه

جمعه ۱۷ تیر،۱۴۰۱ -۲۰۲۲-۰۷-۰۸-SOS Iran- عفو بین‌الملل در نامه‌ای خطاب به محسنی اژه‌ای خواستار “اقدام فوری” آزادی سعدا خدیرزاده زندانی کرد در زندان ارومیه شده است. خانم خدیرزاده ۳۰ خرداد از طریق سزارین زایمان کرده و یک روز بعد به زندان بازگردانده شده است.بنا به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، مقامات قضایی و امنیتی زندان ارومیه از رساندن کمک‌های پزشکی و بهداشتی به “سعدا خدیرزاده”، زندانی کرد ۳۲ ساله که سه هفته پیش از طریق سزارین زایمان کرده، خودداری می‌کنند.

بر اساس این گزارش در زمان بارداری این زندانی، مقاات زندان و وزارت اطلاعات از دسترسی او به نیازهای پزشکی و بهداشتی جلوگیری کرده‌اند. یک منبع آگاه به عفو بین‌الملل گفته در آخرین ماه بارداری خانم خدیرزاده، مقامات زندان مانع معاینات و اقدامات پزشکی ضروری در این دوره از بارداری برای او شده‌اند.

به گزارش دویچه وله، روز ۳۰ خرداد سعدا خدیرزاده با دستبند به بیمارستان منتقل می‌شود و در آنجا نیز پاهایش به تخت بسته می‌شود. پس از اعتراض پرسنل بیمارستان، دستبند و پابند او را باز می‌کنند.

نوزاد او از طریق سزارین به دنیا می‌آید با این حال ماموران وزارت اطلاعات او و نوزادش را علیرغم مخالفت پزشکان، به زندان ارومیه منتقل می‌کنند.

سعدا خدیرزاده در مهرماه ۱۴۰۰ در حالی که باردار بوده دستگیر می‌شود. او در اوایل اردیبهشت امسال یک فایل صوتی از داخل زندان به بیرون می‌فرستد و در آن شرح می‌دهد که ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ توسط ماموران وزارت اطلاعات در پیرانشهر دستگیر شده و به مدت ۲۵ روز در مکانی در وزارت اطلاعات بوده است.

در این مدت او تحت بازجویی ماموران وزارت اطلاعات بوده که این بازجویی‌ها همراه با آزار کلامی و جنسی بوده است. بازجویان از خانم خدیرزاده می‌خواستند اعتراف کند که در فرار شوهرش از ایران به او کمک کرده است. شوهر سعدا خدیرزاده یک روز پیش از دستگیری او ایران را ترک کرده بود.

پس از این مدت این زن باردار به زندان ارومیه منتقل می‌شود و به او اجازه گرفتن وکیل هم نمی‌دهند.

تا اسفند ماه یعنی پنج ماه پس از بازداشت، به این زندانی تفهیم اتهام نشده بوده است و تازه در آن زمان به او گفته می‌شود که اتهامش “عضویت در یک گروه معارض با امنیت ملی” و “همدستی در قتل” است. منظور از این گروه حزب دموکرات کردستان ایران است. خانم خدیرزاده این اتهامات را رد کرده است.

دستگیری سعدا خدیرزاده چند روز پس از ترور مردی در پیرانشهر انجام شد که از سوی فعالان حقوق بشر خارج از ایران “مامور وزارت اطلاعات” معرفی شد. اولین جلسه دادگاه خانم خدیرزاده برای دوم شهریور تعیین شده است.

سازمان عفو بین‌الملل از غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه ایران خواستار آزادی سعدا خدیرزاده شده و دستگیری و بازداشت او را خلاف قوانین بین‌المللی دانسته است. این نهاد بین‌المللی همچنین با توجه به وضعیت خانم خدیرزاده که به تازگی از طریق سزارین زایمان کرده و خطر بالای ابتلا به بیماری‌های مختلف در زندان، آزادی فوری او را خواستار شده است.

از محسنی اژه‌ای خواسته شده تا هرچه سریعتر برای این زندانی و نوزادش مراقبت‌های لازم پزشکی را در بیرون از زندان فراهم کنند. همچنین خواسته شده تا این زندانی به وکیل دسترسی پیدا کرده و بتواند با خانواده‌اش ملاقات کند.

عفو بین‌الملل همچنین خواسته تا از دسترسی این مادر و نوزادش به غذا و محیط سالم اطمینان حاصل کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال