لهستان بازداشت یک شهروند خود در ایران را تائید کرد

ماتسی والچاک (maciej walczak)، استاد دانشگاه نیکولائوس کوپرنیکوس لهستان

چهارشنبه ۱۵ تیر، ۱۴۰۱-۲۰۲۲-۰۷-۰۷-SOS Iran- وزارت خارجه لهستان در بیانیه‌ای گزارش‌های منتشر شده درباره بازداشت یک استاد دانشگاه لهستانی در ایران را تائید کرد. رسانه‌های ایران می‌گویند معاون سفیر بریتانیا در تهران هم بازداشت شده اما لندن این خبر را تکذیب کرده است.خبرگزاری دولتی ایرنا و برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران روز چهارشنبه، ۱۵ تیر (ششم ژوئیه) با انتشار ویدئوهایی اعلام کردند ماموران سازمان اطلاعات سپاه چند شهروند خارجی را در حین “جاسوسی و نمونه‌برداری” از خاک مناطق ممنوعه در کویر شهداد کرمان و کویر مرکزی ایران بازداشت کرده‌اند.

به گزارش دویچه وله، سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شدگان را “تعدادی از دیپلمات‌های کشورهای خارجی” خوانده و مدعی شده آنها در حالی که “به جای رایزنی مشغول جاسوسی بودند” شناسایی و بازداشت شده‌اند.

در ویدئویی که در تلویزیون حکومتی ایران منتشر شد یکی از بازداشت شدگان ماتسی والچاک (maciej walczak)، استاد دانشگاه نیکولائوس کوپرنیکوس لهستان معرفی شده که گفته می‌شود همراه با سه نفر دیگر “به نام تبادل علمی با یک دانشگاه” وارد ایران شد.

وزارت خارجه لهستان در بیانیه کوتاهی که روز پنج‌شنبه منتشر شد ضمن تائید بازداشت این شهروند لهستانی در سپتامبر سال ۲۰۲۱ اعلام کرد او از خدمات کنسولی و حقوقی برخوردار است.

بر پایه این بیانیه تا کنون اقدام‌های کنسولی و دیپلماتیکی انجام شده تا این شهروند لهستانی هر چه سریع‌تر آزاد و به کشورش بازگردد.

ادامه سکوت لهستان درباره شهروند بازداشتی

دستگاه دیپلماسی لهستان می‌گوید با در نظر گرفتن خواست این “دانشمند بسیار محترم” جزئیات بیشتری درباره این پرونده اعلام نمی‌شود و خواستار احترام به حریم شخصی این فرد و بستگان او است.

ظاهرا دولت لهستان و مسئولان دانشگاه کوپرنیکوس به دلیل ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی ماتسی والچاک حدود ۱۱ ماه از علنی کردن خبر بازداشت او خودداری کرده‌اند.

در این میان مشخص نیست چرا سازمان اطلاعات سپاه هم در این مدت خبر بازداشت این افراد را منتشر نکرده بود. جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بیش از پیش به گروگان‌گیری شهروندان خارجی و دوتابعیتی برای باجگیری از کشورهای غربی متهم شده است.

نمونه‌برداری از خاک محل رزمایش سپاه؟

سازمان اطلاعات سپاه در مورد بازداشت‌های سال گذشته می‌گوید: «این دیپلمات‌ها در حال جاسوسی و نمونه‌برداری از خاک کشورمان در یک منطقه ممنوعه – که رزمایش نیروی هوا فضای سپاه در آن انجام شده – شناسایی و دستگیر شدند.»

در گزارش‌های رسانه‌ای به نقل از این سازمان آمده است که معاون سفیر بریتانیا، جایلز ویتاکر نیز یکی دیگر از کسانی است که “با خانواده به عنوان گردشگر به کویر شهداد رفته اما آنگونه که تصاویر ثبت شده نشان می‌دهد این فرد به دنبال نمونهبرداری از خاک این منطقه بوده است”.

سایمون شرکلیف، سفیر بریتانیا در تهران صبح پنج‌شنبه در یک پیام توئیتری خبر بازداشت ویتاکر را به کنایه “بسیار جالب” توصیف کرد و نوشت او دسامبر سال پیش پس از پایان دوران ماموریتش ایران را ترک کرده است.

در گزارشی که خبرگزاری صدا و سیما منتشر کرده همسر رایزن فرهنگی سفارت اتریش در تهران نیز یکی از بازداشت شدگان معرفی شده، اما تا کنون این سفارت‌خانه به خبر دستگیری او واکنشی نشان نداده است..»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال