آخرین وضعیت پرونده دو زندانی فرانسوی در ایران

دو تبعه فرانسه سسیل کوهلر و همسر او ژاک پاری

چهارشنبه ۱۶ تیر، -۱۴۰۱-۲۰۲۲-۰۷-۰۶-SOS Iran- سخنگوی قوه قضائیه پرونده دو زندانی فرانسوی در ایران را “مربوط به تلاش‌ها و خدمات” وزارت اطلاعات دانست. دو زندانی فرانسوی به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور” دستگیر شدند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه روز چهارشنبه ۱۵ تیر (۶ ژوئیه) در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت دو زندانی فرانسوی در زندان‌های ایران گفت ضابط خاص به این پرونده ورود کرده و اقداماتی برای کشف جرم صورت گرفته است.

ستایشی افزود تعقیب بر اساس دستور قضائی انجام شده و رسیدگی در مرحله دادسرا است. به گفته این مقام قوه قضائیه ایران “تحقیقات در مرحله دادسرا واجد محرمانگی است”. او همچنین توضیح داد در ۱۸ اردیبهشت دستور جلب صادر و تفهیم اتهام شدند و این دو نفر تحت قرار بازداشت موقت هستند.

به گزارش دویچه وله، این دو تبعه فرانسه سسیل کوهلر و همسر او ژاک پاری نام دارند و در گزارش رسانه‌های ایران از آنها به عنوان “جاسوسان فرانسوی”یاد می‌شود.

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی پیش و پس از بازداشت این دو شهروند فرانسوی، ده‌ها تن از فعالان کارگری و سندیکایی را نیز بازداشت کردند. گفته می‌شود شمار این فعالان مدنی بازداشت‌شده به ۴۰ نفر می‌رسد.

خبرگزاری رویترز قبلا به نقل از یک عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای کار فرانسه FNEC FP-FO خبر داد که یک زوج فرانسوی زمانی که برای تعطیلات در ایران بوده‌اند، مفقود شده‌اند.

این خبر یک روز پس از آن منتشر شد که وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد دو تبعه اروپایی را به اتهام “سازمان‌دهی آشوب و منحرف کردن مطالبات مردم” در ایران دستگیر کرده است.

گفته می‌شود، خانم سیسیل کوهلر، مسئول روابط بین‌الملل فدراسیون ملی کار آموزشی و فرهنگی (FNEC FP-FO) و همسرش آقای کوهلر، عضو همین فدراسیون هستند که نه از طرف فدراسیون بلکه به عنوان توریست به ایران سفر کرده‌اند.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی اما گفته بود که دو فرانسوی بازداشت شده توریست نیستند و نیروهای امنیتی ایران از قبل به اطلاعاتی پیرامون آنها دست یافته بوده و از لحظه ورود به ایران آنها تحت نظر بودند.

وزارت خارجه فرانسه نیز در یک بیانیه از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا فورا دو شهروند این کشور را آزاد کنند.

از دید ناظران سیاسی هم‌زمانی این دستگیری با پایان دادگاه حمید نوری، متهم به مشارکت در اعدام‌ زندانیان سیاسی در دهه ۱۳۶۰ و نیز اعلام حکم قطعی همدستان اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی که طراح نقشه بمب‌گذاری در تجمع سازمان مجاهدین خلق در پاریس در سال ۲۰۱۸ بود و به ۲۰ سال زندان محکوم شد، نمی‌تواند اتفاقی باشد.

همچنین قوه قضاییه ایران اعلام کرده که تا پایان اردیبهشت احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی‌سوئدی متهم به جاسوسی را اعدام خواهد کرد.

این هم‌زمانی‌ها گمانه استفاده جمهوری اسلامی از سیاست گروگان‌گیری و قصد مبادله زندانیان را تقویت کرده است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال