محاکمه جمشید شارمهد؛ شاکیان خواستار اشد مجازات و اجرای حکم در ملا ‌عام شدند

جمشید شارمهد / منبع تصویر (میزان)

سه شنبه ۲۱ تیر،۱۴۰۱-۲۰۲۲-۰۷-۱۳-SOS Iran- در پنجمین جلسه محاکمه جمشید شارمهد، دو نفر از شاکیان خواستار «اشد مجازات» شدند و از دادگاه خواستند حکم «در شیراز و در ملا عام» اجرا شود.

جمشید شارمهد شهروند ایرانی-آلمانی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی با چند اتهام بزرگ روبرو است.به گزارش بی بی سی فارسی، شاکیان این پرونده آسیب‌دیدگان و خانواده کشته‌شدگان انفجار سال ۱۳۸۷ در حسینیه‌ای در شیراز هستند که جمشید شارمهد متهم به برنامه‌ریزی آن است. در آن انفجار ۱۴ نفر کشته شدند.

نهادها و فعالان حقوق بشر هشدار داده‌اند که آقای شارمهد در خطر اعدام است. غزاله شارمهد دختر وی در توییتی در واکنش به جلسه پنجم محاکمه نوشت که پدرش «باید تحمل کند در دادگاه کانگورویی دیگری بنشیند و در حالیکه سکوت می‌کند دروغ بشنود.»

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه ایران می‌گوید در جلسه پنجم، ویدئویی از انفجار حسینیه شیراز در دادگاه پخش شد که یکی از شاهدان عینی خطاب به آقای شارمهد فریاد زد «مرگ بر تروریسم، مرگ بر خائن، مرگ بر وطن فروش.»

پیشتر افراد دیگری در رابطه با این انفجار محاکمه و اعدام شده‌اند، از جمله آرش رحمانی پور و محمدرضا علی زمانی که متهم به همکاری با گروه تندر وابسته به انجمن پادشاهی بودند.

قاضی صلواتی: جلسه ششم محاکمه جلسه تفهیم اتهام است

آقای شارمهد پس از فرود فولادوند دومین رهبر گروه «انجمن پادشاهی» است که وزارت اطلاعات ایران او را «ربوده» است.

آقای شارمهد متهم شده به: «فروش اطلاعات مختصات موشکی سپاه به آمریکا، برنامه‌ریزی برای ترور مسئولان استان گیلان، طراحی عملیات خرابکاری در بندر گناوه، ارتباط با اعضای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل» و «برنامه‌ریزی انفجار شیراز».

با اینکه مطابق آئین دادرسی، تفهیم اتهام در جلسه اول محاکمه باید باشد، رئیس دادگاه در پایان جلسه پنجم گفت جلسه بعدی «درباره تفهیم اتهام و استماع دفاعیات متهم است.»

اتحادیه اروپا و ایالات متحده قاضی صلواتی را به دلیل آنچه نادیده گرفتن حقوق متهم و نقض فاحش حقوق شهروندان ایرانی می‌خوانند، تحریم کرده‌اند.

خانواده آقای شارمهد پیشتر دادگاه او را «ساختگی» خوانده بودند. غزاله شارمهد گفته بود که تلاش‌های او و کنسولگری آلمان برای دسترسی به پدرش به جایی نرسیده است.

آقای شارمهد متولد ۱۳۳۴ در ناحیه گلندورا در لس‌آنجلس زندگی می‌کرد و پیش از آن نیز ساکن آلمان بود.

وزارت اطلاعات ایران تاکنون چندبار ویدئوهایی را با عنوان «اعترافات» از جمشید شارمهد پخش کرده است. پخش «اعتراف» ناقض حقوق انسانی و رویه قضایی است و نهادهای حقوق بشر بارها به آن اعتراض کرده‌اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال