دیده‌بان حقوق بشر خواستار آزادی بازداشتی‌های اخیر ایران شد

سه شنبه ۲۱ تیر،۱۴۰۱-۲۰۲۲-۰۷-۱۲-SOS Iran- سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای به موج اخیر بازداشت‌ها در ایران پس از “بن‌بست” در احیای برجام واکنش نشان داد. این سازمان حقوق بشری خواستار آزادی بازداشت‌شدگان و پایان سرکوب سیاسی شد.به گزارش دویچه وله، سازمان دیده‌بان حقوق بشر سه‌شنبه ۲۱ تیر (۱۲ ژوئیه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که موج جدید سرکوب و بازداشت در ایران “همزمان با بدتر شدن شرایط اقتصادی” و “بن‌بست ظاهری در اجرای برجام” متوجه فعالان و معترضان سیاسی در ایران شده است.

این سازمان از جمهوری اسلامی خواسته است که سرکوب مخالفان را پایان دهد و افراد بازداشت‌شده به خاطر فعالیت مسالمت‌آمیز و انتقاد از حکومت را آزاد کند.

دیده‌بان حقوق بشر با مسالمت‌آمیز خواندن فعالیت‌ منتقدان جمهوری اسلامی گفته است که بازداشت این افراد بخشی از روند جدیدی از سرکوب است.

مقامات ایرانی روز ۲۰ تیر جعفر پناهی، کارگردان ایرانی را بازداشت کردند. یک روز پیش از این نیز نیروهای امنیتی محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، دو کارگردان منتقد، مصطفی تاج‌زاده از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و تعدادی از اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان آبان ۹۸ را بازداشت کرده بودند.

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد ایران در دیده‌بان حقوق بشر در این زمینه گفته است: «حکومت ایران ناتوان یا بی‌تمایل به رسیدگی به چندین چالش بسیار جدی که ایران با آنها مواجه است، به رفتار سرکوبگرانه دستگیری منتقدان محبوب بازگشته است.»

او خاطرنشان کرده است: «هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم که دستگیری‌های اخیر چیزی جز حرکتی با هدف بازدارندگی از عصبانیت مردمی از ناکامی‌های گسترده دولتی است.»

بازداشت‌های اخیر مخصوصا بازداشت فیلمسازان ایرانی با واکنش‌های گسترده بین‌المللی همراه شده است.

موج جدید بازداشت‌ها در ایران، بسیاری از فعالان سیاسی را نگران کرده است. در مورد وضعیت دستگیرشدگان روزهای گذشته هنوز خبری اعلام نشده است.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال