مرگ مهسا امینی؛ ادامه‌ بازداشت‌ها و افزایش آمار کشتەشدگان

پنجشنبه ۳۱ شهریور،۱۴۰۱-۲۰۲۲-۰۹-۲۲-SOS Iran- صدا و سیمای جمهوری اسلامی اذغان کرد کە ١٧ نفر در جریان اعتراضات روزهای گذشتە کشتە شدەاند. در همین حال شبکه‌های حقوق بشری از جان باختن سه جوان معترض در اشنویه خبر می‌دهند. روزنامه همشهری هم از کشتە شدن سە بسیجی خبر داد.

به گزارش دویچه وله، در حالی کە تجمعات اعتراضی روز چهارشنبه، به مرگ مهسا امینی در بسیاری از شهرهای ایران با خشونت‌ نیروهای امنیتی همراه بود، رسانه‌های حکومتی و منابع حقوق‌بشری آمارهای متفاوتی از تعداد کشتە‌شدگان ارائه می‌کنند.

شبکه خبر تلویزیون دولتی، پنج‌شنبه ٣١ شهریور در گزارش کوتاهی و با استناد به “آمار غیر رسمی”، اعلام کرد کە تا کنون ١٧ نفر در جریان اعتراضات اخیر کشتە شدەاند.

در این گزارش گفتە شد کە “مسئولان” آمار رسمی را اعلام خواهند کرد.

هم‌زمان شبکه حقوق‌بشر کردستان جان باختن ١٢ نفر را در جریان اعتراضات روزهای اخیر تائید کردە است.

بر اساس این گزارش در اعتراضات روز چهارشنبه سه نفر در اشنویه و یک نفر در ارومیه بر اثر اصابت گلوله نیروهای امنیتی جان باختەاند. یکی از آنها جوانی ١۶ ساله به اسم “امین معرفت” در اشنویه است.

برخی دیگر از رسانه‌ها آمار معترضان کشتە شدە را بیشتر اعلام کردەاند. سازمان “هەنگاو” از کشتە شدن ١۵ نفر گزارش دادە و گفته که تنها ٨ نفر در جریان اعتراضات روز چهارشنبه جان باخته‌اند.

روزنامه همشهری: سه نیروی بسیج در اعتراضات کشتە شدەاند

روزنامه همشهری وابسته به شهرداری تهران، در گزارشی مدعی شدە کە در جریان اعتراضات شهرهای “مشهد، تبریز و قزوین”، سه نیروی بسیج کشتە شدەاند.

همشهری در گزارش خود، معترضان به مرگ مهسا امینی را “اغتشاشگر” خوانده است و عنوان کردە کە برخی از آنها “مسلح” بودەاند.

پیشتر فرماندار شیراز هم از کشتە شدن یک بسیجی در این شهر خبر دادە بود.

این اولین‌بار نیست کە مقام‌های دولتی یا رسانه‌های نزدیک بە حکومت، معترضان را “اغتشاشگر” می‌نامند یا مدعی “مسلح” بودن برخی از آنها می‌شوند.

دادستان کرمانشاه و استاندار استان کردستان هم قبلا ادعا کرده‌اند کە “معترضان با اسلحه‌های سازمانی هدف قرار نگرفتەاند”.

افزایش شمار بازداشت شدگان

 

 منابع خبری از بازداشت ده‌ها معترض و کنشگر در شهرهای کردستان خبر می‌دهند. شمار زنانی کە در این مناطق بازداشت شدەاند چشمگیر است.

شبکه خبری کردپا  نوشته که “ژینا مدرس گرجی” در سنندج بازداشت شدە است. مدرس گرجی از فعالان مدنی شناختە شدە سنندج است کە در این هفتە با دویچە وله فارسی هم مصاحبەای در باره مرگ مهسا امینی انجام دادە بود.

گزارش‌‌ها از تهران هم حاکی از بازداشت “نیلوفر حامدی” خبرنگار روزنامه شرق است.

این روزنامه‌نگار پس از بستری شدن مهسا امینی در بیمارستان کسری تهران، گزارش‌هایی در مورد او و همچنین اعتراضات موجود منتشر کردە بود.

به گفتە فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، نیلوفر حامدی در محل سکونت خود در تهران بازداشت شدە است، اما معلوم نیست کە کدام نهاد امنیتی او را بازداشت کردە است.

همچنین گزارش‌ها از انتقال یلدا معیری، عکاس به زندان قرچک ورامین حکایت دارند.

گفتە می‌شود معیری، روز سه شنبه و در حالی کە از اعتراضات مردمی در تهران عکاسی می‌کرد بازداشت شدە است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال