ایرانیان پاریس به پا می‌خیزند؛ همبستگی احزاب و شخصیت‌های فرانسوی با جنبش ایرانیان

شنبه ۰۲ مهرماه، ۱۴۰۱ -۲۰۲۲-۰۹-۲۴-SOS Iran- در حمایت از جنبش اعتراضی مردم ایران، چند تجمع جداگانه در روز شنبه دوم مهر در پاریس برگزار می‌شود. برای روز یکشنبه نیز تجمعاتی پیش‌بینی شده است. همچنین برخی شخصیت‌های سیاسی فرانسوی از جمله رهبران احزاب کمونیست و سوسیالیست از جنبش ایرانیان حمایت کرده‌اند.

به گزارش ار، اف، آی، انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران برای تجمع در شرق میدان “ینا”  – در بعدازظهر شنبه ۲۴ سپتامبر – آگهی داده است. این میدان در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی قرار دارد که معمولاً از حفاظت دائمی پلیس برخوردار است. در اطلاعیۀ این انجمن آمده است: “در اعتراض به قتل فجیع مهسا-ژینا امینی و دیگر جان باختگان سرکوب های جمهوری اسلامی، همسو با مردم مبارز ایران فریاد می زنیم: زن  زندگی  آزادی، سرنگون باد جمهوری اسلامی”.

احتمال دارد که گروه‌های دیگر و همچنین کسانی که گرایش سیاسی خاصی ندارند به این تجمع بپیوندند.

همچنین گروهی از “فمینیست‌های کرد و ایرانی” در اطلاعیه‌ای که به نام “جمعی از فعالان چپ و مستقل” منتشر شده برای گردهمایی در میدان “شاتله” فراخوان داده‌اند. آنها برای تجمع در چند شهر دیگر (استراسبورگ، بوردو، مارسی و لیون) نیز دعوت به عمل آورده‌اند.

قبلاً چندین تشکل، از جمله مرکز همکاری احزاب کردستان، سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران، کنگره ملیت‌های ایران فدرال، شورای دموکراسی‌خواهان ایران و همبستگی برای آزادی و برابری در ایران، برای تجمع در میدان جمهوری پاریس اطلاعیه داده بودند. اما آنها “به درخواست مسئولین استانداری پاریس”، محل تجمع را تغییر داده و به میدان ایتالیا منتقل کرده‌اند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که بر محور فراخوان حزب کمونیست فرانسه، بسیاری از گروه‌ها و سازمان‌های چپ ایرانی در میدان ایتالیا (ناحیه سیزده پاریس) گرد هم آیند.

به طور خلاصه، سه نقطۀ اصلی برای تجمعات روز شنبه پیش‌بینی شده است: میدان ایتالیا، میدان ینا و میدان شاتله.

برای فردا نیز تجمعاتی پیش‌بینی شده است. گروه “ایران هم‌آوا” که خود را “همبستگی ملی برای دموکراسی در ایران” معرفی می‌کند برای روز یکشنبه سوم مهر/۲۵ سپتامبر  فراخوان داده و محل تجمع را میدان تروکادرو اعلام کرده است. “ایران هم‌آوا” ائتلافی است از گرایش‌های مختلف سیاسی که بر دموکراسی و لائیسیته تأکید دارند.

لیگ فمینیست‌های فرانسه هم دسته گلی را به یاد مهسا امینی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی گذاشته است. ظاهرا آنها در تدارک تظاهرات گسترده‌ای برای روزهای آینده هستند.

یک بیانیۀ مشترک نیز از طرف “شورای کلیساهای ایرانی همگام، سازمان ماده ۱۸، و کانون الهیات پارس” منتشر شده است. نویسندگان این بیانیه به عنوان “بخشی از جامعه مسیحیان ایرانی” با “خانواده‌ داغدیده مهسا (ژینا) امینی” ابراز همبستگی کرده و با حمایت از دادخواهی آنان، “خواستار آزادی، عدالت و حقوق برابر برای همه ایرانیان” شده‌اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال