گزارش جامع هفت روز اعتراضات سراسری در شهریور ۱۴۰۱

شنبه،۰۲ مهرماه،۱۴۰۱ -۲۰۲۲-۰۹-۲۴-SOS Iran-  ایران در روزهای اخیر شاهد اعتراضات گسترده مردمی است که به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض هستند. جرقه این اعتراضات پس از جان باختن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله در زمان بازداشت توسط پلیس امنیت اخلاقی زده شد و به سرعت در ۸۵ شهر کشور از ۲۹ استان برای شبهای متوالی ادامه یافت. حاصل این اعتراضات دهها کشته و زخمی است. ارتباطات در ایران بخصوص شبکه اینترنت مختل است. دستگیری فعالان و معترضان ادامه دارد و کماکان هیچ نشانه ای دیده نمی شود که حکومت ایران قصد شنیدن صدای معترضان را داشته باشد. گزارش پیش رو تلاش خبرگزاری هرانا برای ارائه اطلاعات راستی آزمایی شده از جمله آمارها و اسامی مربوط به هفت روز نخست اعتراضات جاری است

خلاصه

مهسا (ژینا) امینی، زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز که به تهران سفر کرده بود روز سه شنبه ۲۲ شهریور در ایستگاه متروی حقانی تهران، به بهانه حجاب نامناسب توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به وزرا منتقل شد.

کوتاه مدتی پس از بازداشت، پیکر نیمه جان وی در حالی که با سطح هوشیاری درجه ۳ به کما رفته بود به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد.

با توجه به کارنامه بد نیروی انتظامی در برخورد خشن با متهمان و وقایع مشابه پیشین، افکار عمومی با باور به ضرب و شتم این دختر جوان در محل بازداشتگاه، نسبت به این وضعیت واکنش نشان داد.

توضیحات غیرقابل پذیرش فراجا در دفاع از عملکرد خود در رابطه با فوت خانم امینی، سابقه عملکرد نیروی انتظامی در کنار نارضایتی گسترده از وجود نهادی به نام پلیس امنیت اخلاقی به اعتراضات گسترده در ایران دامن زد.

اعتراضات شهروندان به این رخداد از زمان فوت مهسا امینی، مقابل بیمارستان کسری و خیابان آرژانتین تهران آغاز شده و علیرغم فشار نهادهای امنیتی پس از خاکسپاری او در گورستان آیچی سقز شکل دیگری به خود گرفت و نهایتا هفت روز اعتراضات سراسری در ۲۹ استان، ۸۵ شهر و ۱۸ دانشگاه بزرگ کشور را رقم زد.

اعتراضاتی که به واقعه فوت خانم امینی محدود نماند و به سرعت ارکان و پایه های سیاسی و ایدئولوژیک حکومت ایران را نشانه گرفت.

اعتراضاتی که با سرکوب شدید و استفاده نیروهای یگان ویژه پلیس، سپاه و ارتش از گاز اشک آور، گلوله های ساچمه ای و سلاح جنگی منجر به کشته شدن ده ها تن و مجروح شدن صدها نفر از معترضان شده است.

گزارش پیش رو علیرغم محدودیت های شدید ارتباطی که حکومت ایران اعمال کرده، با توجه به ضرورت جاری، به جمع بندی اولیه از هفته نخست اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ می پردازد. اعتراضاتی که در زمان تهیه این گزارش همچنان ادامه دارد.

اعتراضات

 

در حالی که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در مقر سازمان ملل در نطق سخنرانی سالانه خود از حقوق بشر صحبت می کرد. همزمان مردم معترض به عملکرد پلیس و قوانین مذهبی که به خصوص زنان جامعه را هدف قرار می دهد به خیابانها آمدند.

روز ۲۶ شهریورماه نخستین جرقه های اعتراضی در تهران، سنندج و سقز زده شد. سپس به سرعت اعتراضات به شهرهای دیگر و گروههای و طبقات اجتماعی مختلف رسید.

جغرافیای اعتراضات

۲۹ استان از ۲۶ شهریور تا ۱ مهر در ایران شاهد اعتراض بود. استانهای زیر مواردی هستند که بروز اعتراضات در آنها مستند شده است:

کردستان، تهران، خراسان رضوی، البرز، کرمانشاه، گیلان، آذربایجان غربی، اصفهان، آذربایجان شرقی، یزد، همدان، مرکزی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، قم، قزوین، هرمزگان، کرمان، مازندران، خراسان جنوبی، فارس، لرستان، زنجان، گلستان، سمنان، اردبیل، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خوزستان،

در هفته نخست اعتراضات در مجموع ۸۵ شهر از ۲۹ استان فوق برای ۱۳۳ بار صحنه اعتراضات شدند. در مواردی که معترضان راه به خیابان پیدا نکردند جو شدید امنیتی بر منطقه حاکم بود.

علاوه بر ۱۳۳ حضور گسترده خیابانی، ۱۸ دانشگاه برای ۲۰ مرتبه اعتراض کردند.

شهرهایی که معترضان در یک هفته اعتراض در خیابانهای آن حاضر شدند به شرح ذیل توسط هرانا راستی آزمایی شده است:

سقز، سنندج، تهران، مشهد، کرج، دیواندره، بانه، پاوه، رشت، دهگلان، تکاب، اصفهان، مریوان، بیجار، قروه، همدان، اراک، کرمانشاه، ایلام، یاسوج، قم، قزوین، بندرعباس، رفسنجان، ساری، ارومیه، کیش، بوکان، بیرجند، کرمان، سبزوار، شیراز، خرم‌ آباد، زنجان، آبدانان، نقده، آمل، گرگان، منجیل، سردشت، اسلام‌آباد غرب، اردبیل، گنبد کاووس، ورامین، تالش، تنکابن، زرین شهر، زاهدان، قشم، دهلران، بابل، نورآباد، سرابله، نوشهر، مرودشت، مهاباد، اشنویه، ساوه، شیروان، قائم‌ شهر، گرمسار، بابلسر، لاهیجان، اهواز، کاشان، رودسر، قوچان، پاکدشت، بندر انزلی، یزد، کامیاران، شهریار، لنگرود، کاشمر، ملکان، دهدشت، شاهرود، نیشابور، تبریز، محمودآباد، پیرانشهر، رضوانشهر، پرند، هشتگرد، فولادشهر.

شعارهای معترضین

شعارهای مختلفی در تجمعات سر داده شد که پر تکرارترین آنها را به شرح پیش رو میتوان لیست کرد:

o ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم

o توپ، تانک، فشفشه؛ آخوند باید گم بشه

o جمهوری اسلامی، نمیخوایم، نمیخوایم

o مرگ بر اصل ولایت فقیه

o بسیجی برو گم شو، بسیجی برو گم شو

o آزادی، آزادی، آزادی

o مرگ بر خامنه ای

o عدالت، آزادی، پوشش اختیاری

o مرگ بر ماشین گشت کشتار

o ننگ ما ننگ ما، رهبر الدنگ ما

o مرگ بر جمهوری اسلامی

o سقز تنها نیست، سنندج پشتیبان اوست

o کشتن بخاطر روسری، تا کی چنین خاک بر سری

نقشه اعتراضات

برای درک بهتر از گستره اعتراضات شهریورماه به نقشه پراکندگی آن در یک هفته اخیر بنگرید

اختلال در ارتباطات

اختلال در اینترنت و شبکه ارتباطات سیار از نخستین روزهای اعتراضات اخیر روئیت شد.

از ۲۹ شهریورماه قطع ارتباطات و اختلالات بخصوص در کردستان و سایر کانون های اعتراضی به اوج رسید.

شهرهای سقز، سنندج، تهران، مهاباد، اهواز، بانه، بوکان، کرمانشاه، قزوین، اراک، مشهد، مریوان، پاوه، بیجار، قروه، کامیاران، دهگلان، سروآباد، دیواندره، ارومیه، رشت، شاهین شهر، کرج، پیرانشهر، سردشت، شیراز، چابهار، شاهین دژ، تکاب، ربط، اشنویه، لنگرود، املش بیشترین موارد قطع ارتباطات را تا تاریخ ۲۹ شهریورماه تجربه کردند.

از تاریخ مورد اشاره قطعی ارتباطات شکل سراسری به خود گرفت، شبکه های اینستاگرام، واتساپ، اسکایپ فیلتر شدند. سرعت اینترنت کاهش یافت.

میزان کاربری اینترنت در ایران ۶۷ درصد کاهش یافت و همینطور شبکه ارتباطات سیار از جمله همراه اول، ایرانسل و رایتل دچار اختلالات تعمدی شدند.

ایلان ماسک، مالک شرکت استرلینک وعده اینترنت ماهواره ای برای ایرانیان را داد. پس از اظهارنظر او، سایت شرکت آقای ماسک در ایران فیلتر شد.

همچنین پیامک های حاوی نام مهسا امینی توسط شبکه مخاربراتی همراه اول فیلتر و بلاک شدند.

گروههای مختلف حقوق بشری با صدور بیانیه هایی نگرانی خود را از قطع اینترنت در ایران و تبعات آن ابراز کردند.

خسارات جانی و مالی:

در طی یک هفته اعتراض سراسری در اخر شهریور ۱۴۰۱ تعداد زیادی از معترضان کشته و زخمی شدند.

همینطور به اموال دولتی و شخصی نیز آسیب زیادی وارد شد.

خشونت ها

در جریان اعتراضات سراسری، علاوه بر کشته شدگان، شمار زیادی از شهروندان در سرتاسر کشور به انحا مختلف مصدوم شدند. بنا بر گزارشات، این مصدومیت ها ناشی از ضرب و شتم با باتون، شوکر الکتریکی و یا در نتیجه استفاده از سلاح هایی چون اسپری فلفل، گاز اشک آور، تفنگ های ساچمه زن یا گلوله های پلاستیکی و ددر مورادی هم سلاح های جنگی بخصوص اسلحه کمری بوده است.

بنا بر گزارش ها، نیروهای نظامی برای جابه جایی ماموران خود در سطح شهر اقدام به استفاده از آمبولانس کرده اند. امری که با واکنش معترضان موجب آسیب‌دیدگی حدود ۶۰ دستگاه آمبولانس در کشور شده است. به علاوه این نیروها از مدارس نیز به عنوان مقر تجهیزات و آماده سازی نیروهای خود استفاده کرده اند که همین رویه نیز به بالارفتن خسارات به اماکن افزوده است.

شمار بالایی از تصاویر و ویدئوهایی منتشر شده در شبکه های اجتماعی و همینطور گزارشاتی که مستقیما به دست هرانا رسیده است، حاکی از استفاده مکرر نیروهای انتظامی قابل تشخیص از سلاح کمری برای برخورد با معترضان است.

بخش قابل توجهی از نیروهای قابل تشخیص در جریان اعتراضات، ماموران یگان های متفاوتی از فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی (فراجا) هستند که نیروهای یگان ویژه نیز بخش اعظمی از آن را به خود اختصاص داده اند.

استفاده بدون ضابطه نیروهای نظامی از تفنگ های ساچمه ای منجر به مصدومیت شمار بالایی از معترضان شده است.

این نیروها حتی اقدام به استفاده از سلاح ساچمه ای در مقابله با افراد سالمند، نوجوانان معترض و یا حتی کودکان حاضر در جریان اعتراضات کرده اند. در مواردی حتی سلاح های ساچمه ای منجر به آسیب دیدگی به بینایی شهروندان و یا از دست دادن کامل بینایی شده است.

به علاوه بنا به گزارشاتی که به هرانا رسیده است، طی روزهای اخیر صدها تن از معترضان بازداشتی در شرایط نامساعد جسمی و مضروب به زندان های قرچک ورامین، وکیل آباد مشهد و ایلام، اوین سایر زندانهای کشور منتقل شده اند.

از سوی دیگر رسانه های وابسته به نهادهای امنیتی و حکومتی، مدعی مصدومیت صدها تن از کارکنان فرماندهی انتظامی و بسیج شده اند. امری که با شواهد اشاره شده و خشونت بالای نیروهای نظامی در جریان این اعتراضات همخوانی ندارد.

دستگاه امنیتی به روال سابق با انتشار گزارشاتی از جمله پخش اعترافات اجباری از بازداشت شدگان تلاش کرد با سلب مسولیت از خود، مسولیت خشونت و آسیب به اموال و اماکن را تنها متوجه معترضان کند.

جان باختگان

هرانا اطلاعات مربوط به کشته شدگان هفت روز اخیر را به سه دسته تقسیم کرده است.

دسته نخست ۳۸ فردی هستند که خبرگزاری هرانا اطلاعات هویتی آنان را دریافت کرده است. راستی آزمایی این دسته در دست انجام است. تاکنون کشته شدن ۱۰ تن از افراد این لیست توسط هرانا بصورت مستقیم راستی آزمایی و تایید شده است.

دسته دوم اظهارنظر یا گزارشات کلی هستند که از سوی نهادها یا مسئولین دولتی یا گروههای حقوق بشری منتشر شده اند. این دسته مبتنی بر آمارهای کلی و بدون ذکر جزییات و هویت افراد است.

دسته سوم، نیروهای نظامی یا لباس شخصی هستند که در جریان اعتراضات کشته شده اند، مرگ آنان توسط رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی تایید و اعلام شده است.

جغرافیای کشته شدگان

قبل از بررسی لیست هویت کشته شدگان احتمالی، برای درک بهتر پراکندگی خشونت ها به نقشه زیر بنگرید

دسته نخست – لیست هویت ۳۸ تن

۱. محسن محمدی – حدودا ۲۸ ساله – کشته شده در دیواندره – ۲۸ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید: تایید شده

۲. فواد قدیمی – حدودا ۴۰ ساله – کشته شده در دیواندره – ۳۰ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید: در دست بررسی

۳. زکریا خیال (سلیمانی) – ۱۶ ساله – کشته شده در پیرانشهر – ۲۹ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید: تایید شده

۴. رضا لطفی – حدودا ۲۵ ساله – کشته شده در دهگلان – ۲۸ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید: در دست بررسی

۵. مینو مجیدی – ۶۲ ساله – کشته شده در کرمانشاه – ۲۹ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید: تایید شده

۶. فریدون محمودی – ۳۲ ساله – کشته شده در سقز – ۲۸ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید: تایید شده

۷. فرجاد درویشی – ٢٣ ساله – کشته شده در روستای بالو از توابع ارومیه – ۲۹ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید: تایید شده

۸. محسن قیصری – ٣٢ ساله – کشته شده در ایلام – ۳۰ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: رادیو فردا – وضیت تایید: در دست بررسی

۹. امیر نوروزی – ۱۸ ساله – کشته شده در بندرانزلی – ۳۰ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: سازمان حقوق بشر ایران – وضعیت تایید: در دست بررسی

۱۰. عبدالله محمودپور – حدودا ۱۸ ساله – کشته شده در روستای بالو از توابع ارومیه – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید: در دست بررسی

۱۱. فردین بختیاری – سن نامعلوم – کشته شده در سنندج – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید: تایید شده

۱۲. امین معرفت – ۱۶ ساله – کشته شده در اشنویه – ۳۰ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعبت تایید: تایید شده

۱۳. صدرالدین لیتانی – ۲۷ ساله – کشته شده در اشنویه – ۳۰ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید: در دست بررسی

۱۴. دانش رهنما – ۲۵ ساله – کشته شده در روستای بالو از توابع ارومیه – ۳۰ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید: در دست بررسی

۱۵. روزبه خادمی – ۳۲ ساله – کشته شده در کرج – ۳۰ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید: در دست بررسی

۱۶. میلان حقیقی – ٢١ ساله – کشته شده در اشنویه – ۳۰ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید: تایید شده

۱۷. محمدحسین سروی – سن نامعلوم – کشته شده در گرمسار – تاریخ نامشخص – دلیل فوت : نامعلوم – منبع: هرانا – وضعیت تایید: در دست بررسی

۱۸. میلاد زارع – ۲۵ ساله – کشته شده در بابل – ۳۰ شهریور – دلیل فوت: نامعلوم – منبع: وحید آنلاین – وضعیت تایید: در دست بررسی

۱۹. پدرام آذرنوش – سن نامعلوم – کشته شده در دهدشت – تاریخ نامشخص – دلیل فوت: نامعلوم – منبع: – وضعیت تایید: در دست بررسی

۲۰. مهرداد بهنام اصل – سن نامعلوم – کشته شده در دهدشت – تاریخ: نامشخص – دلیل فوت: نامعلوم – منبع: – وضعیت تایید: در دست بررسی

۲۱. حنانه کیان (کیا) – ۲۲ ساله – کشته شده در نوشهر – ۳۰ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: – وضعیت تایید: در دست بررسی

۲۲. غزاله چلاوی – ۳۳ ساله – کشته شده در آمل – ۳۱ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: سحام نیوز – وضعیت تایید: در دست بررسی

۲۳. رضا شهپرنیا – ۲۰ ساله – کشته شده در کرمانشاه – ۲۹ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: هه نگاو – وضعیت تایید: در دست بررسی

۲۴. فرزین لطفی – حدودا ۳۵ ساله – کشته شده در رضوانشهر – ۳۱ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: سازمان حقوق بشر ایران – وضعیت تایید: در دست بررسی

۲۵. ساسان قربانی – حدودا ۳۲ ساله – کشته شده در رضوانشهر – ۳۱ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: سازمان حقوق بشر ایران – وضعیت تایید: در دست بررسی

۲۶. یاسین جمالزاده – حدودا ۱۸ ساله – کشته شده در رضوانشهر – ۳۱ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – وضعیت تایید: در دست بررسی

۲۷.هاجر عباسی – حدودا ۷۰ ساله – کشته شده در مهاباد – ۲۸ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: کانون حقوق بشر ایران – وضعیت تایید: در دست بررسی

۲۸. یاسر جعفری – سن نامعلوم – کشته شده در ایلام – ۳۱ شهریور – دلیل فوت: نامعلوم – منبع: شبکه حقوق بشر کردستان – وضعیت تایید : در دست بررسی

۲۹. عرفان رضایی – ۲۱ ساله – کشته شده در آمل – ۳۰ شهریور – دلیل فوت: بر اثر اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید: تایید شده

۳۰- مهدی یا محمد فلاح – سن نامعلوم – کشته شده در آمل – ۳۰ شهریور – دلیل فوت: بر اثر اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید: در دست بررسی

۳۱- امیرعلی فولادی – ۱۶ ساله – کشته شده در اسلام آباد غرب – ۳۰ شهریور – دلیل فوت: بر اثر اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید: در دست بررسی

۳۲- سعید محمدی – ۲۱ ساله – کشته شده در اسلام آباد غرب – ۳۰ شهریور – دلیل فوت: بر اثر اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید: در دست بررسی

۳۳- پارسا رضا دوست – ۱۷ ساله – کشته شده در هشتگرد – ۱ مهر – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید: در دست بررسی

۳۴- جواد حیدری – سن نامعلوم – مکان فوت نامعلوم – تاریخ نامعلوم دلیل فوت: نامعلوم – وضعیت تایید: در دست بررسی

۳۵- مهسا موگویی –۱۸ سال – کشته شده در فولادشهر – تاریخ ۳۱ شهریور، دلیل فوت: اصابت گلوله ساچمه ای – وضعیت تایید: تایید شده

۳۶- حدیث نجفی – ۲۰ سال – کشته شده در کرج – تاریخ ۳۰ یا ۳۱ شهریور، دلیل فوت: نامعلوم – وضعیت تایید: در دست بررسی

۳۷- سید سینا موسوی – سن نامعلوم – کشته شده در آمل – تاریخ نامعلوم – دلیل فوت: اصابت گلوله – وضعیت تایید: در دست بررسی

۳۸- مهدی عسگری – ۲۵ ساله – کشته شده در گرمسار – تاریخ ۳۰ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – وضعیت تایید: در دست بررسی

بخش دوم – آمارهای فاقد اسامی و جزییات:

۱. دو شهروند معترض – کرمانشاه – ۳۰ شهریور – ۲۱ سپتامبر – گوینده: دادستان کرمانشاه – منبع: تسنیم

۲. هفده شهروند معترض و مامور و رهگذر – سراسری – روز اول تا پنجم اعتراضات – زیرنویس برنامه – صدا و سیما

۳. دو شهروند معترض – قائمشهر – ۳۱ شهریور – ۲۲ سپتامبر – یک منبع مطلع – بی بی سی

۴. یک شهروند معترض – تهران – ۳۱ شهریور – ۲۲ سپتامبر – یک منبع مطلع – بی بی سی

۵- سه شهروند – بابل – تاریخ نامعلوم – سازمان حقوق بشر ایران

۶- سه تن – رضوانشهر – تاریخ ۳۱ شهریور – سازمان حقوق بشر ایران

۷- یازده شهروند – آمل – تاریخ ۳۰ شهریور – سازمان حقوق بشر ایران

۸- ۳۵ شهروند – سراسری – در هفت روز اعتراضات تا ۱ مهر – بخش اخبار ۲۰:۳۰ صدا و سیما

بخش سوم – کشته شدگان نظامی-امنیتی

۱. مسلم جاویدی مهر – وابستگی: ارتش – شهر قوچان – ۳۰ شهریور – منبع: صدا و سیما

۲. حسین اوجاقی – وابستگی: بسیجی – شهر تبریز – ۳۰ شهریور – منبع: صدا و سیما

۳. محمدرسول دوست محمدی – وابستگی: بسیجی – شهر مشهد – ۳۰ شهریور -منبع: صدا و سیما

۴. عباس خالقی – وابستگی: بسیجی – شهر قزوین – ۳۰ شهریور – منبع: صدا و سیما

۵. هویت نامعلوم – وابستگی: همیار پلیس -شهر شیراز – ۲۹ شهریور – منبع: خبرگزاری مهر

بازداشت شدگان

بر اساس تخمین ها و تجربیات قبلی بازداشت شدگان هزاران تن تخمین زده می شوند. کماکان اطلاع دقیقی از میزان بازداشت شدگان در دست نیست.

در بررسی هویت بازداشت شدگان سه لیست در ادامه میشود.

لیست نخست، اسامی و جزییات بازداشت افرادی است که هویت و بازداشت آنها احراز شده است.

لیست دوم، دانشجویان بازداشتی هستند

لیست سوم، اطلاعات مربوط به بازداشت های فله ای که نیازمند بررسی بیشتر و تایید هستند.

لیست نخست بازداشت شدگان احراز هویت شده:

۱ . جواد حیدریان – تاریخ بازداشت: ۲۶ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا

۲ . آریا مجیدپور – تاریخ بازداشت: ۲۶ شهریور – محل بازداشت: سقز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: حقوق بشر ایران

۳ . محمد عبدالله پور – تاریخ بازداشت: ۲۷ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: هرانا

۴ . زانیار محمد نژاد – تاریخ بازداشت: ۲۷ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

۵ . فرانک رفیعی – تاریخ بازداشت: ۲۷ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا

۶ . لیلا میرغفاری – تاریخ بازداشت: ۲۷ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا

۷ . کامیار حیدری – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سقز – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا

۸ . محمد ذبیحی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سقز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

۹ . آهون هوشمند – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سقز – آخرین وضعیت: نامعلوم

۱۰ . لطف‌ الله احمدی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

۱۱ . شاهو اقبال – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کردپا

۱۲ . فرهاد سنندجی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع : کردپا

۱۳ . گشین محمدیان – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کردپا

۱۴ . بابک قاسمی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کردپا

۱۵ . آروین اقبالی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کردپا

۱۶ . پیشوا رهبری – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: آزاد شد

۱۷ . آشنا رسولی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: آزاد شد

۱۸ . گلاره مرادی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کولبرنیوز

۱۹ . ابوبکر ایراندوست – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کردپا

۲۰ . کاوه امینی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: بوکان – آخرین وضعیت: نامعلوم

۲۱ . نازنین حاجی زاده – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا

۲۲ . مهناز محمدی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۲۳ . ریبوار کامرانی‌ پور – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: مریوان – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا

۲۴ . امجد ساعدی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: مریوان – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع : اتحادیه آزاد کارگران

۲۵ . سوران (زانیا) محمدیان – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: دیواندره – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۲۶ . سمکو محمدیان – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: دیواندره – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۲۷ . لیلا عباسی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: بیجار – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: هرانا

۲۸ . شجاع روشن – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۲۹ . صابر عبدالله تاش – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: مهاباد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۳۰ . سیروان مرادی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: کامیاران – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کردپا

۳۱ . ریباز رضایی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سقز – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کولبر نیور

۳۲ . زانیار صبوری – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: کامیارن – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبر نیوز

۳۳ . احسان فاتحی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: کامیارن

۳۴ . ساریا شریفی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کولبرنیوز

۳۵ . مومن قریشی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: دیواندره – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کولبرنیوز

۳۶ . نازنین جلیل – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۳۷. ندا موسوی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۳۸ . یونس چوکلی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: مهاباد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۳۹ . یامین دانشی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۴۰ . خسرو کردپور مدیر مسئول و سردبیر آژانس خبری موکریان – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: بوکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۴۱ . مسعود کردپور مدیر مسئول و سردبیر آژانس خبری موکریان – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: بوکان – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کردپا

۴۲ . پیام جیحونی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: بهبهان -آخرین وضعیت: نامعلوم منبع : هرانا

۴۳ . ریزان احمدی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۴۴ . کاوه کریمی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۴۵ . هادی کمانگر – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: کامیارن – آخرین وضعیت: نامعلوم– منبع: هرانا

۴۶ . اوین راستی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: مریوان – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کردپا

۴۷ . آزاده جماعتی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: اتحادیه آزاد کارگران

۴۸ . بهار زنگی‌ بند – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: اتحادیه آزاد کارگران

۴۹ . ماهرو هدایتی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: اتحادیه آزاد کارگران

۵۰ . باران ساعدی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع : اتحادیه آزاد کارگران

۵۱ . شهریار افسری – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: مریوان – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کولبرنیوز

۵۲ . کاوه فقیه‌ امیری – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: بوکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۵۳ . ابوبکر قریشی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: دیواندره – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کولبرنیوز

۵۴ . انور قربانی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: کامیاران – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کولبرنیوز

۵۵ . محمد پرویزی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: کامیاران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبرنیوز

۵۶ . امین حیدریان – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۵۷ . دیاکو نوازی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: بوکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۵۸ . احمد نظامی‌ پور – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: قروه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۵۹ . قاسم آئینی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: قروه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۶۰ . ژینا مدرس‌گرجی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کولبرنیوز

۶۱ . روژان قادری – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبرنیوز

۶۲ . شهریار اسکویی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کولبرنیوز

۶۳ . مسعود (سوران) عبدالله‌ زاده – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۶۴ . منوچهر عبدالله‌ زاده – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم– منبع: هرانا

۶۵ . سینا حسنی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: ارومیه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۶۶ . حیات الماسی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کولبرنیوز

۶۷ . کوروش جلیل – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم

۶۸ . سیروس عباسی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: دهگلان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۶۹ . آزاد عباسی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: دهگلان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۷۰ . سروه رحمانی‌ پور – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: دهگلان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۷۱ . یلدا معیری – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع رادیو فردا

۷۲ . رژین موسی زاده – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۷۳ . سعیده محمدی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۷۴ . حسن وطن پور – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: ایلام – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: حقوق بشر ایران

۷۵ . رویا شاکر – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: ایلام – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: حقوق بشر ایران

۷۶ . نرگس میرزا کرمانی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: ایلام – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: حقوق بشر ایران

۷۷ . سروش عباسی شاه‌ابراهیمی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: سقز – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کردپا

۷۸ . امیر عبدالی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: ارومیه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۷۹ . مهران پازشی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: ارومیه – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کردپا

۸۰ . رضا شریفه – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت

 

۸۱ . حشمت الله طبرزدی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: گلپایگان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۸۲ . کرم الله سلیمانی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: گچساران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۸۳ . ابراهیم پرویزی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: سراوان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۸۴ . محسن محسن زاده – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: اردبیل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۸۵ . فاطمه سپهری – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: مشهد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۸۶ . نیلوفر حامدی – خبرنگار – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: خبر فوری

۸۷ . مجید برتنی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: مریوان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۸۸ . زهرا توحیدی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۸۹ . هدی توحیدی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۹۰ . علیرضا خوشبخت – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۹۱ . روح الله نخعی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم، هرانا

۹۲ . محمدرضا جلایی پور – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۹۳ . آرمان نوریزاد – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: اتحادیه آزاد کارگران

۹۴ . مژگان کاوسی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: کلاردشت – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۹۵ . علی (آبتین) طبرزدی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: گلپایگان – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا

۹۶ . مجتبی رحیمی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم

۹۷ . خالد حسینی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : اتحادیه آزاد کارگران

۹۸ . بهنام دارابی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۹۹ . ملیحه گل افشان – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۰۰ . یاشار سلطانی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۰۱ . سعید ایلخانی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۰۲ . رومینا رحمانی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۰۳ . میثم زحمتکش – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۰۴ . مهدی پور کریم – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۰۵ . امیرحسین خلیل زاده – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۰۶ . آتیلا صادقی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۰۷ . سیاوش حیاتی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: کرمانشاه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۰۸ . آرام بدیعی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: سقز – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: کردپا

۱۰۹ . فاطمه رجبی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: بی بی سی

۱۱۰ . هانیه دائمی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع : هرانا

۱۱۱ . حسین فاتحی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: آزاد شد- منبع: هرانا

۱۱۲ . مجید توکلی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۱۳ . منصوره موسوی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: مشهد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: بی بی سی

۱۱۴ . لیلا صالحی بیجار – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: بیجار – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۱۵ . احسان صادقیانی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۱۱۶ . میلاد غلامی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۱۱۷ . سینا نادری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۱۱۸ . دانش کریمی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۱۱۹ . پارسا حسینی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۱۲۰ . آکار سلیمی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۱۲۱ . آژوان صادقی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم -منبع : کردپا

۱۲۲ . سیروان انصاری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۱۲۳ . عمران احمدی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۱۲۴ . پیمان احمدی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۱۲۵ . میلاد انصاری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۱۲۶ . سامان معازی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع : کردپا

۱۲۷ . سوما نقشبندی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع : کردپا

۱۲۸ . وحید انصاری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع : کردپا

۱۲۹ . مصلح شریفی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع : کردپا

۱۳۰ . انیس مقصودی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع : کردپا

۱۳۱ . آمانج شجاعی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم -منبع : کردپا

۱۳۲ . جواد مولودی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع : کردپا

۱۳۳ . کامران کریمی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع : کردپا

۱۳۴ . پیمان کریمی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم-منبع : کردپا

۱۳۵ . لقمان کیانی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۱۳۶ . ریبوار فاتحی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۱۳۷ . هژار شریفی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع : کردپا

۱۳۸ . سهراب سهرابی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۱۳۹ . یان عبدالله پور – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۱۴۰ . هیمن قاسمی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع : کردپا

۱۴۱ . عبدالله خوشکام – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع : کردپا

۱۴۲ . علی حنیفی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۱۴۳ . صمد حسینی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۱۴۴ . هادی دیرمینا – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع : کردپا

۱۴۵ . رامین (فامیلی) – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۱۴۶ . زانیار (فامیلی) – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا

۱۴۷ . علیرضا جباری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: سحام نیوز

۱۴۸ . عبدالرحمن محمدی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۴۹ . رضا نقیبی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: بهبهان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۵۰ . احمد معتصبی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: بهبهان – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: هرانا

۱۵۱ . انس ولد بیگی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۵۲ . عباس باقری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع : ایران اینترنشنال

۱۵۳. رضا رمضان زاده – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: اتحادیه آزاد کارگران ایران

۱۵۴. سجاد رمضانزاده – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۵۵. حسن رکوئی حقیقی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۵۶. حسام رضا دوست – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: هشتگرد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۵۷. مهیار آشوری – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: انزلی – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۵۸. مبینا رحمانی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۵۹. حسام سماک – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: بندر انزلی – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۶۰. مرضیه لرستانی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۶۱. هومن محمدی‌زاده – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: اهواز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۶۲. زانیار نصیری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیراتشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۶۳. سعید کریمی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیراتشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۶۴. فردین مام خضرپور – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیراتشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۶۵. ابوبکر برزنجی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیراتشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۶۶. شهاب لاوژه – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیراتشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۶۷. چیا بازرگانی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیراتشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۶۸. جلال ستار زاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیراتشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۶۹. علی حیدر زاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیراتشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۷۰. شریف قادر زاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیراتشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۷۱. فردین کاملا – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیراتشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۷۲. محمد (شهرام) قادرپور – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیراتشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۷۳. محمد نوزری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیراتشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۷۴. ابراهیم محمدی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیراتشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۷۵. اشکان پیرنیا – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیراتشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۷۶. ملا انور رستگار – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیراتشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۷۷. حاجی محمد پیغامی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۷۸. امید حسین‌پور – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۷۹. جعفر حسین‌پور – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۸۰. سید وهاب حبیبی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۸۱. موسی مام علی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۸۲. سیامند آذریان – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۸۳. شهرام معروف مولا – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۸۴. فرزاد طه‌زاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۸۵. مولود (فامیلی نامشخص) – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۸۶. فردین خوش‌‌خواهش – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۸۷. کاوه امینی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۸۸. یداالله مطاعی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: دهگلان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۸۹. محمد نوذری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۹۰. سعید کریمی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۹۱. ابوبکر برزنجی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۹۲. جلال ستارزاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۹۳. علی حیدرزاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۹۴. شریف قادرزاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

 

۱۹۵. فردین کاملا – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۹۶. کامیار شاماتی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۹۷. بهزاد سعیدی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

لیست شماره دو – دانشجویان بازداشتی

۱ – بردیا شکوری فر، تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور، محل بازداشت : تهران، دانشگاه: دانشگاه تهران، آخرین وضعیت : نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۲- علیرضا صابریان، تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور، محل بازداشت: مشهد، دانشگاه: علوم پزشکی مشهد،آخرین وضعیت: آزاد شد، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۳ – مهرداد ارندان، تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور ، محل بازداشت: تهران، دانشگاه: علامه طباطبایی آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۴- محمد عرب، تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور، محل بازداشت: بابل ، دانشگاه: صنعتی نوشیروانی بابل، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۵ – محمد نوری، تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور، محل بازداشت: تهران ، دانشگاه: دانشگاه تهران، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: هرانا

۶ – سهند مرتضوی، تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور، محل بازداشت: تهران، دانشگاه: دانشگاه تهران، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۷ – احمدرضا افشار، تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور ، محل بازداشت: تبریز، دانشگاه: دانشگاه هنر اسلامی تبریز، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۸ – سروین حیدری، تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور ، محل بازداشت: تهران، دانشگاه: دانشگاه تهران، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: کردپا

۹- محمد ولیزاده، تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور، محل بازداشت: بوکان، دانشگاه: دانشگاه ارومیه – آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: کردپا

۱۰ – فرهاد شجاع‌حیدری، تاریخ بازداشت: نامشخص، محل بازداشت: تهران، دانشگاه: دانشگاه علامه طباطبایی، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۱۱ – زهرا کشککی، تاریخ بازداشت: نامشخص، محل بازداشت: نامشخص، دانشگاه: تربیت مدرس تهران، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۱۲ – مهدی باقرزاده، تاریخ بازداشت: ۱ مهر، محل بازداشت: تهران، دانشگاه: دانشگاه آزاد تهران آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: هرانا

۱۳- کامیار شریفی، تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور، محل بازداشت: تهران، دانشگاه: دانشگاه تهران،آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۱۴ – ماهان گچپزان عیدگاهی، تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور، محل بازداشت: تهران، دانشگاه: دانشگاه تهران، ‌آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: هرانا

۱۵ – ریحانه معروف، تاریخ بازداشت: نامشخص، محل بازداشت: تهران، دانشگاه: دانشگاه تهران، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۱۶- شیوا موسی زاده، تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور، محل بازداشت: تهران، دانشگاه: دانشگاه هنر تهران، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۱۷ – مجید اماموردی، تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور، محل بازداشت: تهران، دانشگاه: دانشگاه تهران، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۱۸ – بهروز شیربیگی، تاریخ بازداشت: نامشخص، محل بازداشت: تهران، دانشگاه: علامه طباطبایی آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۱۹ – امین توحیدی، تاریخ بازداشت: نامشخص، محل بازداشت: تهران، دانشگاه: علامه طباطبایی، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۲۰- شاهو بایزیدی، تاریخ بازداشت: نامشخص، محل بازداشت: تهران، دانشگاه: علامه طباطبایی، ‌آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۲۱ – مهسا عبدالله زاده، تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور، محل بازداشت: تهران، دانشگاه: دانشگاه تهران، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۲۲ – مبینا محمدی، تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور، محل بازداشت: تهران، دانشگاه: دانشگاه تهران،‌آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۲۳ – سعید عزتی، تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور، محل بازداشت: زاهدان، دانشگاه: سیستان و بلوچستان، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: حال وش

۲۴- وحید فراهانی، تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور، محل بازداشت: تهران، دانشگاه: تهران، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۲۵ – مائده دلبری، تاریخ بازداشت: ۱ مهر، محل بازداشت: تهران، دانشگاه: الزهرا، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع، هرانا

۲۶ – یوسف تیموری، تاریخ بازداشت، نامعلوم، محل بازداشت: تهران، دانشگاه: شهید بهشتی، وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۲۷ – خبات ویسی، تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور، محل بازداشت مریوان، دانشگاه: پیام نور مریوان، وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

لیست شماره سه – بازداشت شدگان فله ای فاقد مشخصات

۱- محل: تهران، تعداد بازداشت شدگان: ۱۵ نفر، تاریخ : ۲۶ شهریور، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شاهد عینی هرانا

۲- محل: تهران، تعداد بازداشت شدگان: نامشخص، تاریخ: ۲۸ شهریور، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: خبرگزاری فارس

۳- محل: سقز، تعداد بازداشت شدگان: ۱۹ نفر، تاریخ : ۲۸ شهریور، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شاهد عینی هرانا

۴- محل: رشت، تعداد بازداشت شدگان: ۲۲ نفر،‌ تاریخ: ۲۸ شهریور، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: جانشین فرمانده انتظامی گیلان

۵- محل: یاسوج، تعداد بازداشت شدگان: ۱۰ نفر، تاریخ : ۲۹ شهریور، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شاهد عینی به هرانا

۶- محل: قم، تعداد بازداشت شدگان: ۲۰ نفر، تاریخ: ۲۹ شهریور، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: خبرگزاری فارس

۷- محل: شیراز، تعداد بازداشت شدگان: ۱۵ نفر، تاریخ: ۲۹ شهریور، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: فرماندار شیراز

۸- محل: قرچک، تعداد بازداشت شدگان: ۱ نفر، تاریخ: ۲۹ شهریور، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: فرماندار شهرستان قرچک

۹- محل: مشهد، تعداد بازداشت شدگان: گروه های ۵۰ نفری، تاریخ: ۲۹ شهریور، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: فرماندار مشهد

۱۰- محل: ملارد، تعداد بازداشت شدگان: نامشخص، تاریخ: از روز اول تا چهارم،‌ آخرین وضعیت نامعلوم، منبع: خبرگزاری فارس

۱۱- محل: تهران،‌تعداد بازداشت شدگان: نامشخص، تاریخ: ۲۹ شهریور،‌ آخرین وضعیت: نامعلوم،‌ منبع: خبرگزاری تسنیم

۱۲- محل: رباط کریم،‌تعداد بازداشت شدگان: ۷نفر، تاریخ: ۳۰ شهریور، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: اطلاعات سپاه، سایت دیدبان

۱۳- محل: آمل، تعداد بازداشت شدگان: ۵۰ نفر، تاریخ: ۳۰ شهریور، آخرین وضعیت: زندان آمل، منبع: شاهد عینی به هرانا

۱۴- محل: مشهد، تعداد بازداشت شدگان: ۳۰۰ نفر، تاریخ: روز اول تا سوم، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شاهد عینی به هرانا

۱۵: محل: قرچک، تعداد بازداشت شدگان: ۱۰۰ نفر، تاریخ: ۳۱ شهریور، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شاهد عینی به هرانا

۱۶: محل: نامعلوم، تعداد بازداشت شدگان: ۸۰ نفر زن، تاریخ: ۳۰ شهریور، آخرین وضعیت: بند زنان زندان قرچک ورامین، منبع: شاهد عینی به هرانا

۱۷- محل: ملایر، تعداد بازداشت شدگان: ۶۹ نفر، تاریخ: ۳۱ شهریور،‌آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: فرماندار ملایر، حادثه نیوز

۱۸- محل: استان گیلان، تعداد بازداشت شدگان: ۲۱۱ نفر، تاریخ: ۳۱ شهریور، آخرین وضعیت: انجام مراحل قانونی، منبع: جانشین فرمانده انتظامی گیلان

۱۹- محل: قوچان، تعداد بازداشت شدگان: ۱۵۰ نفر، تاریخ: ۱ مهر، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شاهد عینی به هرانا

۲۰- استان: زاهدان، تعداد بازداشت شدگان: ۳۵ نفر، تاریخ: ۳۱ شهریور، آخرین وضعیت: ۱۴نفر آزاد شدند و بقیه نامعلوم، منبع: حال وش

۲۱:محل: مرز آذربایجان شرقی، تعداد بازداشت شدگان: ۲ نفر، تاریخ: نامشخص، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: فرماندار آذربایجان شرقی

۲۲- محل: دزاپ، تعداد بازداشت شدگان: ده ها نفر، تاریخ: ۳۱ شهریور، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: رسانک

۲۳- محل: پاکدشت، تعداد بازداشت شدگان: نامشخص، تاریخ: ۳۱ شهریور، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: رکنا

۲۴- محل: تهران، تعداد بازداشت شدگان: حدودا ۳۰ نفر، تاریخ: ۳۱ شهریور،‌آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: شورای صنفی دانشجویان کشور

۲۵- محل: تویسرکان، تعداد بازداشت شدگان: ۸ نفر، تاریخ: نامشخص، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: خبرگزاری ایرنا

۲۶- استان: کردستان، تعداد بازداشت شدگان: نامشخص، تاریخ: نامشخص، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: خبرگزاری رکنا

۲۷- استان: خوزستان، تعداد بازداشت شدگان: ۱۷ تبعه خارجی، تاریخ: ۱ مهر، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: روابط عمومی تیپ عملیاتی امام صادق (ع) بوشهر

۲۸- استان: گیلان، تعداد بازداشت شدگان: ۷۳۹ نفر از جمله ۶۰ زن، تاریخ: ۲۹ شهریور تا ۱ مهر، آخرین وضعیت: نامعلوم، منبع: سردار عزیزالله ملکی، فرمانده انتظامی گیلان – تابناک

واکنش ها

به دنبال بازداشت و جان باختن خانم امینی و سپس آغاز و تداوم اعتراضات به این رخداد، برخی از چهره ها و فعالین سیاسی، هنرمندان و چهره های ایرانی و بین المللی در مقابل این سیل رخدادها سکوت پیشه نکردند.

چهره های سیاسی غیردولتی

معصومه ابتکار، فیلم منتسب به مهسا امینی در بازداشتگاه وزرا که توسط پلیس منتشر شده بود را تقطیع شده عنوان کرد و گفت که انتشار آن بیشتر سوال ایجاد کرده است. سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران؛ ماجرای مهسا امینی را «فاجعه‌ای ناگوار» عنوان کرد.

علی مطهری، آیت الله احمد منتظری، زهرا رهنورد، عبدالله رمضان زاده، محمود صادقی، محمدرضا عارف، فاطمه هاشمی رفسنجانی، آذر منصوری، جلال میرزایی، علی شکوری، جعفر کوشا، (رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری)، آیت الله مصطفی محقق داماد و عباس عبدی، روزنامه نگار و پژوهشگر اجتماعی با انتشار مطالبی، اعتراض خود را نسبت به واقعه صورت گرفته نشان دادند.

آیت الله اسدالله بیات زنجانی از مراجع تقلید شیعه، ضمن محکوم کردن برخوردهای صورت گرفته با مهسا امینی، گشت ارشاد را “نامشروع، غیر قانونی و غیر عقلانی” عنوان کرد.

زندانیان عقیدتی از جمله، عالیه مطلب زاده، منیره عربشاهی، یاسمن آریانی، سکینه پروانه، آرشام رضایی، زرتشت احمدی راغب، علی موسی نژاد فرکوش، سید افخم ابراهیمی، مجتبی نایری، سیروس قرچه، صادق امیدی، معین حاجی زاده، محمد خانی و محمد ایران نژاد هر یک به صورت جداگانه یا با امضای بیانیه های مشترک و یا اعلام اعتصاب غذای محدود نسبت به این رویداد واکنش نشان دادند.

گروههای سیاسی یا مدنی داخلی

کانون های کارگری و معلمان، کانون صنفی معلمان استان تهران، خوزستان، بوشهر، فارس، اسلام آباد غرب، کردستان، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و ‌حومه، اتحادیه آزاد کارگران ایران و همچنین شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، در بیانیه هایی مجزا، مرگ مهسا امینی را محکوم کردند.

مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، شورای بازنشستگان ایران، اتحاد سراسری بازنشستگان ایران، گروه بازنشستگان مستقل تهران، خانه سینمای ایران و جبهه اصلاحات با صدور بیانیه های جداگانه ضمن محکومیت رخداد پیش آمده، خواستار برچیده شدن گشت ارشاد، محاکمه آمران و عاملان این فاجعه شدند.

همچنین هفته نامه صدای آزادی کرمانشاه در اعتراض به جان باختن مهسا (ژینا) امینی، سفید چاپ کرد و فقط تصویری از مهسا امینی در آن قرار داد.

سازمان ها و چهره های حقوق بشری

سازمان های حقوق بشری بین المللی نیز نسبت به نحوه جان باختن مهسا امینی واکنش نشان دادند. در این خصوص میتوان به بیانیه سازمان عفو بین الملل اشاره کرد که جان باختن مهسا امینی، را مرگ مشکوکی توصیف کرد که باید «همه ماموران و مقامات مسئول» در این پرونده در برابر عدالت قرار گیرند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل؛ قانون اجباری بودن حجاب را در ایران «با شدیدترین لحن» محکوم کرد. او پیشتر نیز، این رویداد را نشانه‌ ای از نقض گسترده حقوق بشر در ایران دانسته و خواستار تصویب قطعنامهای توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل در محکومیت حجاب اجباری در ایران شد. همچنین سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار مطلبی اظهار داشت: مسئولین کشور از پوشش اخبار اعتراضات مردمی در پی جان باختن مهسا امینی، دختری که پس از بازداشت توسط پلیس امنیت اخلاقی جان باخت، جلوگیری می کنند.

همچنین الناشف، سرپرست کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اظهار داشت: سرکوب خشونتبار اعتراضات مردم ایران به جان باختن مهسا امینی در بازداشت ابراز نگرانی کرد.

دولت ها، سیاستمداران شناخته شده یا موسسات خارجی

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، وزارت امور خارجه فرانسه، رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا، جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا ۲۱ نماینده کنگره آمریکا، نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در سخنانی به صورت جداگانه قوانین حجاب اجباری در ایران را محکوم کرده و خواهان اجازه حکومت ایران به برگزاری مسالمت آمیز اعتراضات شدند.

اتحادیه اروپا هم گفت جراحات وارد به مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس غیرقابل قبول است و عاملان این قتل باید پاسخگو باشند.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، مسعود قره خانی، رئیس مجلس نروژ به صورت جداگانه نسبت به سرکوب اعتراضات مردمی در ایران واکنش نشان دادند.

آدام شیف سناتور، هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا و مایکل مکال، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به ستم علیه زنان و بی عدالتی نسبت به معترضان سخن گفتند.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز حمله به زنان شجاع ایران را حمله به انسانیت توصیف کرد. همچنین ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا بیان داشت: ما ایران را ترغیب میکنیم به همه اشکال آزار و تبعیض علیه زنان پایان دهد و به حق تظاهرات مسالمت آمیز احترام بگذارد.

جیمز کلورلی وزیر امور خارجه بریتانیا، گابریل بوریک رئیس جمهور شیلی، خواستار توجه به اعتراضات مردم و پایان دادن به ستم علیه زنان شدند.

آنانیموس، گروه هکری شناخته شده نیز به کمک معترضان ایرانی آمده و گفتند: نمیگذاریم حکومت ایران در اینترنت زنده بماند.

هنرمندان ایرانی

هنرمندان و ورزشکاران ایرانی و شماری از چهره های شناخته شده غیرایرانی به مرگ مهسا امینی واکنش داشتند. احمد مهرانفر، گلشیفته فرهانی، علی زندوکیلی، بابک جهانبخش، حسن یزدانی، هنگامه قاضیانی، سیروان خسروی، احسان خواجه امیری، شبنم فرشادجو، هانیه توسلی، محمد تقوی، رضا کیانیان، مهران احمدی، لیلی رشیدی، محراب قاسم خانی، مهدی یراحی، تهمینه میلانی، حنا کامکار، پانته آ بهرام، امیر جدیدی، یلدا معیری، حامد بهداد، پرستو گلستانی، ترانه علیدوستی، فاطمه معتمد آریا، نوید محمد زاده، فرشته حسینی، یحیی گل محمدی، مهدی قایدی، علیرضا جهانبخش، مریم طوسی، مسعود شجاعی، عباس جمشیدی فر، اصغر فرهادی، محسن تنابتده، پارسا پیروز فر، امین حیایی، مهران مدیری، عادل فردوسی پور، علیرضا قربانی، علیرضا عصار، کیهان ملکی، الناز نوروزی، مسعود کیمیایی، مونا برزویی، فرزاد فرزین، اشوان، آرش ای پی، مسیح، مرجان سلحشوری، حامد بهداد، محسن چاوشی، کیهان کلهر، همایون شجریان، علی صبوری، شهرام ناظری، پریناز ایزدیار، برزو ارجمند، فلامک جنیدی، پگاه آهنگرانی، شهاب حسینی، و نوید نگهبان از جمله این هنرمندان هستند.

ورزشکاران ایرانی

از میان ورزشکاران نیز میتوان به حسین ماهینی، علی دایی، کامران قنامپور، مهدی مهدوی کیا و علی کریمی، زبیر نیک نفس، محمد موسوی، بازیکن پیشین تیم ملی والیبال و رضا مرادخانی اشاره داشت.

چهره های خارجی

مارگارت اتوود، فمبنیسیت و نویسنده کتاب مشهور سرگذشت ندیمه با واکنش نشان دادن به این رخداد گفت: جان باختن وحشیانه مهسا امینی می تواند لحظه ای سرنوشت ساز برای ایران باشد.

الیف شفق، نویسنده پرآوازه ترک، جی. کی. رولینگ، نویسنده مطرح بریتانیایی و خالق مجموعه هری پاتر، سرکای توتونجو، داملا سونمزو نورگل یشیلچای، بازیگران سینما و تلویزیون ترکیه، بوراک اوزدمیر سرآشپر مشهور، مصطفی سندل خواننده مشهور، ابرو گوندش، خواننده شهیر ترک، گوکهان آلکان، بازیگر، کیت بکینسیل، بازیگر هالیوود، هیلی بیبر، مدل آمریکایی، کلودیو مارکیزیو، فوتبالیست، جادا پینکت نامیت، بازیگر، آریانا شایک، سوپر مدل، بلا حدید، سوپر مدلآمریکایی-فلسطینی، هالزی، خواننده مشهور آمریکایی، شارون استون، بازیگر مشهور، ریس جیمز فوتبالیست، خابی لیم، ایفلووئنسر، ناتانیل بازولیک، بازیگر مشهور و آریانا سعید، خواننده مشهور افغانستان  از دیگر چهره های سرشناسی بودند که به مرگ مهسا امینی اعتراض کردند.

چهره ها، سازمان های دولتی یا نظامی

مهدی رمضانی، معاون استاندار کردستان از تنها زخمی شدن “چند نفر که مقابل فرمانداری این شهرستان سنگ پراکنی کرده بودند” خبر داد و با بیان این ادعا که طی دو روز گذشته در جریان اعتراضات شهروندان در سنندج و سقز “هیچ کس کشته نشده است”، بازداشت چندین تن از معترضان را تایید کرد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز تنها به گفتن اینکه اعتراض با اغتشاش متفاوت است، اکتفا کرد. صادق کوشکی، فعال اصولگرا در این خصوص گفت: می‌‌خواهند هرج و مرج را ترویج کنند،‌ به‌خیابان‌ها آمده‌اند و به دروغ ادعا می‌کنند داغدار دختری هستند که جوان‌مرگ شده است.

همچنین محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران گفت: “امپراتوری رسانه ای دشمن فوت یک خانم را دستاویز رسانه های خود قرار داده است. مرگ مهسا امینی اتفاقی بود.”

حسین حسن  پور، جانشین فرمانده انتظامی گیلان ضمن اغتشاشگر خواندن معترضان گفت: “در صورت تدوام اعتراضات در شهر رشت؛ پلیس از دیگر «حربه های قانونی در اختیار خود» استفاده خواهد کرد.”

احمد خاتمی، امام جمعه تهران اظهار کرد: “کسانی که نان نظام را خورده اند با اغتشاش گران هم صدا شده اند.”

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران با دفاع از عملکرد نیروی انتظامی گفت: “پلیس وظیفه دارد به کسانی که شئونات لازمه را رعایت نمی کنند تذکر دهد.” در همین خصوص ارتش جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه ای اظهار داشت: “هرگونه تخریب اموال عمومی و اختلال در امنیت مردم و کشور و هجمه به حافظان امنیت را به شدت محکوم می‌ کنیم. همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای اقدامات فرماندهی انتظامی کشور را ضامن اقتدار و امنیت نظام و جمهوری اسلامی دانست.” ستاد کل نیروهای مسلح در ایران نیز با انتشار بیانیه ای مشابه اشاره کرد: “نیروهای مسلح «اجازه» نخواهند داد که «امنیت و آرامش کنونی» خدشه‌دار شود.”

غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه شهروندان معترض را اغتشاشگر خواند و از دادستان های سراسر کشور خواست که رسیدگی به پرونده های معترضان بازداشت شده “تسریع” شود.

بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی بازداشت معترضان را عملی پیشگیرانه خواند. روح الله سلگی، معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران از مجروح شدن ۷۶ نفر از عوامل انتظامی و بسیج در این استان در جریان اعتراضات خبر داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ انتقادها به وضعیت حقوق بشر در ایران و سرکوب معترضان گفت: “ناقضان حقوق بشر شایستگی اظهارنظر درباره حقوق بشر را ندارند.”

پیشتر عیسی زارع‌ پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محدودیت‌‌های اینترنت را به دلیل مسائل امنیتی دانسته بود.

جعفر محمدی، عضو هیات مدیره سازمان نصر تهران پیشتر گفته بود: “به تمام استارتاپهایی که در پستهای مختلف در شبکه اجتماعی مرگ مهسا امینی را تسلیت گفته‌اند دستور داده شده که این پست‌ها را پاک کنند.”

۳۳۲ گزارش ویدیویی

اعتراضات سراسری که در اواخر شهریور ماه ۱۴۰۱ در ایران آغاز شده بود در زمان انتشار این گزارش کماکان ادامه دارد.

علیرغم اختلال شدید در ارتباطات خبرگزاری هرانا موفق شد تعداد ۳۳۲ گزارش ویدیویی از ۸۵ شهر ایران را گردآوری و مستندسازی کند.

برای مشاهده این مجموع گزارشات به لینک یوتوب ( https://youtu.be/mcubcvQzFjU ) مراجعه کنید یا روی تصویر زیر کلیک کنید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال