مادر نیکا: از طرف حکومت تحت فشاریم؛ دادگستری البرز: سارینا با سقوط از ساختمان خودکشی کرده است

جمعه ۱۵ مهر،۱۴۰۱-۰۷٫۱۰٫۲۰۲۲-SOS Iran- در روزهای اخیر، چندین نوجوان در جریان تظاهرات ضدحکومتی در شهرهای مختلف ایران که در اعتراض به مرگ مهسا امینی برگزار شد،در بازداشتگاه پلیس جان باختند.نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی، دختر ۱۷ ساله‌ای که در جریان اعتراضات اخیر کشته شد، به برخی رسانه‌های فارسی خارج از کشور گفت که دخترش در روز ۲۹ شهریور در بلوار کشاورز تهران به دست مأموران کشته شده و پیکر او در همان روز به سردخانه کهریزک منتقل شده است.

به گزارش ار اف ای، او در ویدیویی که برای رادیو فردا فرستاده گفته است که خانواده نیکا از طرف مأموران جمهوری اسلامی برای «اعترافات اجباری» و بازی در «سناریوی حکومت» تحت فشار هستند. شاکرمی در این ویدیو می‌گوید که مأموران خواهرش آتش شاکرمی و برادرش محسن را بازداشت و مجبور به اعتراف ساختگی کرده‌اند.

تلویزیون دولتی ایران با پخش گزارش کوتاهی از قول خاله و دایی نیکا شاکرمی ادعا کرد که این شهروند نوجوان با سقوط از ساختمان فوت کرده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در هر دو ویدیو اعتراف دایی و خاله نیکا که تلویزیون ایران پخش کرد، نکات متناقض و گاف‌های انکارناپذیری را کشف کردند. از جمله در ویدیوی «اعتراف» دایی نیکا، سایه مردی روی در دیده می‌شود. در جایی از ویدیو صدای کمی نامفهوم این فرد که احتمالا بازجو است، شنیده می‌شود که خطاب به محسن شاکرمی می‌گوید: «بگو لجن!» (یا «بگو تجمع»).

رئیس دادگستری استان البرز: علت مرگ سارینا سقوط از ساختمان بوده است

رئیس کل دادگستری استان البرز در توضیح علت مرگ سارینا اسماعیل‌زاده، دختر نوجوان ۱۶ ساله دیگری که در جریان اعتراضات با ضربات باتوم مأموران کشته شد، گفت که «طبق بررسی‌های اولیه» او «خودکشی» کرده است.

حسین فاضلی هریکندی با اعلام این موضوع گفت که سارینا در ساعت ۲۰ دقیقه بامداد روز دوم مهر، از طبقه پنجم پشت بام همسایه خانه مادربزرگش واقع در عظیمیه کرج به پایین پریده و پس از سقوط در حیاط پشتی ساختمان، جان داده است.

در روایت تلویزیون دولتی ایران از مرگ سارینا اسماعیل‌زاده نیز گفته شده بود که او در «حیاط پشتی ساختمان» سقوط کرده است.

رئیس دادگستری البرز از قول مادر این دختر گفت که او پیشینه «اقدام به خودکشی ناموفق با قرص» داشته و در ضمن در محلی که او فوت کرده در آن شب «اغتشاش» (تظاهرات) در جریان نبوده است.

نوجوانان کشته شده

 در روزهای اخیر، چندین نوجوان در جریان تظاهرات ضدحکومتی در شهرهای مختلف ایران که در اعتراض به مرگ مهسا امینی برگزار شد،در بازداشتگاه پلیس جان باختند.

روز گذشته ویدیوهایی از عزاداری خانواده پارسا رضادوست، دانش‌آموز ۱۷ ساله‌ای که در جریان درگیری‌ها و اعتراضات بر اثر برخورد گلوله مستقیم مأموران در هشتگرد کشته شده بود، در شبکه‌های اجتماعی همرسان شد.

نیما شفیق‌دوست ۱۶ ساله نیز از جمله کشته‌شدگان به دست مأموران امنیتی در تظاهرات ارومیه بوده است.

به نوشته سازمان‌های حقوق بشری، دست کم ۷ تن از ۹۱ قربانی کشتار روز جمعه گذشته در زاهدان، کودک بوده‌اند. هویت چند تن از آنها امید صفرزهی ۱۷ ساله، محمد اقبال، ۱۶ ساله و یک کودک دوساله با نام خانوادگی میرشکار اعلام شده است.

مختار احمدی، جوان ۱۹ اهل مریوان نیز در بحبوحه اعتراض‌ها در این شهر با شلیک گلوله کشته شد.

سازمان حقوق بشر ایران، نهاد مستقر در اسلو شمار کشته‌شدگان اعتراض‌ها از آغاز تا کنون را بیش از ۱۵۴ تن اعلام کرده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی نهادهای حقوق بشری این آمار را بسیار بیشتر می‌دانند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال