گزارشی از هجدهمین روز اعتراضات سراسری در ایران

سه شنبه ۱۲ مهر، ۱۴۰۱-۰۳٫۱۰٫۲۰۲۲-SOS Iran- اعتراضات معروف به “اعتراضات شهریور”، از روز ۲۶ شهریورماه در پی جان باختن دختر ۲۲ ساله ای به نام مهسا (ژینا) امینی بر اثر عملکرد گشت پلیس امنیت اخلاقی در تهران آغاز شد و کماکان ادامه دارد. شهروندان معترض امروز نیز در شماری از شهرها و دانشگاه های کشور دست به تجمعات زدند و دسترسی شهروندان ایرانی به اینترنت با محدودیت مواجه است. تا زمان تهیه این گزارش تعداد ۱۰۳ شهر از ۳۱ استان به همراه ۴۸ دانشگاه کشور در مجموع ۳۳۳ اعتراض گسترده را در ۱۸ روز اخیر رقم زدند.

به گزارش هرانا، امروز سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱، اعتراضات سراسری در ایران همچنان ادامه یافت.

مهسا (ژینا) امینی، زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز که به تهران سفر کرده بود روز سه شنبه ۲۲ شهریور در ایستگاه متروی حقانی تهران، به بهانه حجاب نامناسب توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی بازداشت و ساعاتی پس از بازداشت، پیکر نیمه جان وی در حالی که با سطح هوشیاری درجه ۳ به کما رفته بود به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد. وی روز بعد در بیمارستان جان باخت. توضیحات غیرقابل پذیرش فراجا در دفاع از عملکرد خود در رابطه با فوت خانم امینی، سابقه عملکرد نیروی انتظامی در کنار نارضایتی گسترده از وجود نهادی به نام پلیس امنیت اخلاقی به اعتراضات گسترده در ایران دامن زد.

امروز سه شنبه ۱۲ مهر، به عنوان هجدهمین روز از اعتراضات، دانشجویان در شماری از دانشگاه ها از جمله دانشگاه سراسری صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی – تهران، دانشگاه سراسری قم، دانشگاه سراسری تربیت مدرس تهران، دانشگاه سراسری گیلان – رشت، دانشگاه “امام رضا” مشهد، دانشگاه سراسری تهران، دانشگاه سراسری فردوسی مشهد، دانشگاه سراسری الزهرا تهران، دانشگاه سراسری علم و صنعت – تهران، دانشگاه علوم پزشکی یزد، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دانشگاه آزاد اصفهان واحد خوراسگان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه سراسری سمنان و دانشگاه صنعتی سهند تبریز علیرغم جو شدید امنیتی و حضور سنگین نیروهای گارد ویژه دست به تجمعات اعتراضی زدند.

اعتراضات مسالمت آمیز دانشجویان در شماری از دانشگاه ها با حضور پرشمار نیروهای امنیتی صورت گرفت.

دانشجویان معترض در این تجمعات شعارهایی از جمله “دانشجو زندانیه، کلاس درس خالیه”، “از کردستان تا سیستان، خونین تمام ایران”، “ایران شده بازداشتگاه، اوین شده دانشگاه”، “شریف شده بازداشتگاه، اوین شده دانشگاه”، “شریفی ها رو کشتن، میگن مهسا نکشتن”، “مرگ بر دیکتاتور” سر دادند.

شعارها علیه حکومت و رهبر آن نیز به طور مستمر در تجمعات دانشجویی یا شهری به گوش می خورد.

همزمان هشتگ #مهسا_امینی در توییتر بعنوان یک رکورد بی سابقه جهانی بیش از ۲۰۰ میلیون بار بازنشر و توئیت شد.

معلمان در شماری مدارس کشور از جمله در شیراز، سقز، مریوان، سنندج، در حمایت از اعتراضات سراسری دست به تحصن زدند.

طی روز جاری محسنی اژه‌ای در رابطه با جان باختن مهسا امینی مدعی شد: «مهسا امینی ساعت ۱۸:۳۰ در معرض دید همه در خیابان هدایت می‌شود به یک ماشین نیروی انتظامی. در ون غیر از خود او و مامورین ۴-۵ نفر از طیف خودشان نیز حضور داشتند. از آنجا منتقل می‌شود به آن سالن و در آن سالن، در جمع عده‌ای کثیر می نشیند، بلند می‌شود و فیلم‌هایش را دیده‌ایم. از زمان «هدایت» مهسا امینی تا زمانی که به زمین خورد و به بیمارستان منتقل شد فقط یک ساعت طول کشیده و همه در انظار عمومی بوده. ببینید چه چیزی را بهانه کرده‌اند.»

فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه در حالی از پخش اعترافات شهروندان بازداشت شده در روزهای آتی خبر داد که در روزهای گذشته نیز رسانه های جمهوری اسلامی در ویدیوهایی اقدام به پخش اعترافات اجباری از بازداشت شدگان اعتراضات کردند.

همچنین بر اساس گزارشی که خبرگزاری مهر منتشر کرد علی کریمی، به دلیل حمایت از مردم معترض تحت تعقیب قضائی قرار گرفت.خبرگزاری تسنیم نیز در گزارشی با ادعای اینکه نیکا شاکرمی در جریان اعتراضات سراسری کشته نشده، مدعی شده که این نوجوان ۱۷ ساله بر اثر سقوط از پشتبام یک ساختمان جان باخته و ۸ نفر در این رابطه بازداشت شدند.

از دیگر اخبار مربوط به اعتراضات سراسری، میتوان به ضبط پاسپورت و ممنوع الخروجی مهدیه محمدخانی، خواننده ایرانی اشاره کرد.

بازداشت شدگان

کماکان اطلاع دقیقی از میزان بازداشت شدگان در دست نیست اما بر اساس تخمین ها و تجربیات قبلی، تعداد بازداشت شدگان هزاران تن تخمین زده می شود.

در روز جاری هویت ۳۹ تن دیگر از شهروندان و دانشجویان از جمله ایمان دستیار، علی جهان بین، ایرج حسن زاده، امین الله بالین پرست، سروش خلیلی پور، جواد تقوایی، علی تقوایی، مهیار زاهدیان، بهزاد حیدری، یعقوب جوانبخت، احسان رخشان، امیر عباس پویان، حامد پژم، کیانوش واحدی اصل در یاسوج، فاطمه بلوچ کاری، مهرناز عمرزهی، سارا بلوچ، یک زن (هویت نامشخص)، یک زن (هویت نامشخص) در چابهار، علی سالم، آرین اقبال، میثم بهشتی، محمدجواد خواجویی، میرشاهین فاطمی، حسین سربندی در تهران، حمید رحمتی در اصفهان، محمد فتحی، شایان فتحی در پاوه، حامد خلیلی در قزوین، محمد مقدم سیس در ارومیه، آرش عفتی در تبریز، عباس هاشم‌ پور در اشنویه، یاشار اکبرزاده، محمد جولانی، سجاد قانع مقدم, در اردبیل، خلیل منبری، گلاله وطن‌ دوست در سنندج، مهدی ولایتی در مازندران، محمد حسینی نیا در کامیاران، علی طاهری در تهران توسط هرانا احراز شد.

همچنین شروین حاجی پور، خواننده ایرانی و سالار طاهر افشار که پیشتر در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شده بودند، به شیوه موقت آزاد شدند.

از سوی دیگر سامان غزال که در تاریخ ۴ مهر توسط نیروهای امنیتی در مهاباد بازداشت شدە بود بە ادارە اطلاعات ارومیە منتقل شد و حسین معصومی، فعال دانشجویی سابق به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

امیر رئیسیان فیروزآبادی، وکیل دادگستری با بیان اینکه خبرهایی که از بازداشتگاه ها میرسد، خوب نیست، گفت: اغلب بازداشتی ها جای خواب، امکانات بهداشتی، نگهداری مواد غذایی یا خرید مواد غذایی و امکانات بهیاری و… ندارند

رسانه های نزدیک به جمهوری اسلامی نیز از آزادی دانشجویان بازداشت شده در دانشگاه تبریز خبر دادند.

امروز ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، با اشاره به آزادی شماری از شهروندان معترض بازداشتی در جریان اعتراضات سراسری اخیر، مدعی شد: “تعدادی نقش لیدری در اغتشاشات را داشتند و تا تکمیل پرونده و ارائه به مرجع قضایی در بازداشت می مانند.”

اطلاعاتی مربوط به بازداشت های فله ای نیز منتشر شده است که نیازمند بررسی بیشتر و تایید هستند. از جمله میتوان به اخبار بازداشت اظهارات فرمانده سپاه قدس گیلان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه “لیدرهای اغتشاشات اخیر در استان دستگیر شدند”، افزود: ۶۸ درصد از دستگیرشدگان بین سنین ۱۵ تا ۲۵ سال هستند و ۹۴ درصد از این افراد مرد و ۶ درصد هم زنان بودند.

همزمان معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دادستان عمومی و انقلاب تهران در اظهاراتی متفاوت مدعی آزادی ۴۰۰ تا ۶۲۰ شهروند بازدشتی در تهران شدند.

همچنین فرمانده انتظامی کردستان از آزادی بیش از ۱۵۰ شهروند بازداشتی در اعتراضات اخیر خبر داد.

براساس گزارشی دیگر، “سازمان اطلاعات سپاه نینوا” گلستان مدعی بازداشت “۴ تیم” از شهروندان معترض در این استان شد.

کشته شدگان و زخمی ها:

توسل نیروهای یگان ویژه به خشونت زیاد یا استفاده از سلاح های مرگبار منجر به کشته شدن تعدادی از شهروندان شده است.

برای مطالعه جزییات بیشتر در رابطه با خشونتها و مصدومین مربوط به هفت روز اول اعتراضات به این لینک مراجعه نمایید.

هرانا امروز اطلاعاتی در خصوص جان باختن حمید نارویی فرزند محمد علی، عبدالله نارویی، محمدعلی اسماعیل‌زهی (شه‌بخش)، مجید بلوچزهی شه‌بخش، مهدی آنشینی، بلال رخشانی، اقبال شهنوازی، آرمان حسن‌زهی، مرتضی حسن‌زهی، ذوالفقار حسن‌زهی، محمود حسن‌‌ زهی، سدیس کشانی، عبدالغفور دهمرده,، اسماعیل آبیل، سلیمان عرب، احمد سارانی، جواد پوشه، ماه‌الدین شیروزهی، یک کودک – هویت نامعلوم، ۲ مرد – هویت نامعلوم، لال‌ محمد آنشینی، خدانور لجعه ای در زاهدان، محمد زارعی در قرچک، امیررضا نادرزاده در نوشهر، احسان خان محمدی و امیرمهدی فرخی پور را دریافت کرد.

از میان این شهروندان سدیس کشانی ۱۴ سال، جواد پوشه ۱۲ سال و امیرمهدی فرخی پور ۱۷ سال سن داشتند.

همچنین منابع محلی از جمله امام جمعه زاهدان از جان باختن حداقل ۴۰ شهروند و مصدومیت ده ها تن در زاهدان طی اعتراضات روز جمعه ۸ مهر خبر دادند.

هرانا تاکنون به هویت بیش از ۱۵۰ تن از شهروندان کشته شده در جریان اعتراضات اخیر دست یافته است که صحت شماری از آنان تاکنون مستقلا توسط این خبرگزاری راستی آزمایی و تایید شده است.

از سوی دیگر سازمان حقوق بشر ایران، تعداد جان باختگان در اعتراضات اخیر را ۱۵۴ شهروند از جمله در سیستان و بلوچستان ۶۳ نفر، مازندران ۲۷ نفر، گیلان ۱۲ نفر، آذربایجان غربی ۱۱ نفر، کردستان ۸ نفر، کرمانشاه ۷ نفر، تهران ۶ نفر، البرز ۵ نفر، خراسان رضوی ۳ نفر، اصفهان ۲ نفر، قزوین ۲ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر، زنجان ۲ نفر، ایلام ۱ نفر، آذربایجان شرقی ۱ نفر، بوشهر ۱ نفر، سمنان ۱ نفر عنوان کرد.

همزمان طی روز جاری خبرگزاری کردپا، با انتشار تصاویری از مصدومیت یک مرد در بوکان در اثر اصابت گلوله ساچمه ای خبر داد.

هرانا پیش تر لیست مفصلی از افرادی که گفته میشود در اعتراضات اخیر جان باخته اند منتشر کرده است، برای مشاهده این لیست و جزییات به این لینک مراجعه نمایید.

اختلال در ارتباطات

اختلال در اینترنت و شبکه ارتباطات سیار از نخستین روزهای اعتراضات اخیر روئیت شد. از ۲۹ شهریورماه قطع ارتباطات و اختلالات بخصوص در کردستان و سایر کانون های اعتراضی به اوج رسید. شبکه ارتباطات سیار از جمله همراه اول، ایرانسل و رایتل دچار اختلالات تعمدی شدند.

استان‌های فارس، تهران، البرز و اردبیل در شبانه‌روز گذشته، بیشترین اختلال در اینترنت را تجربه کرده‌اند. بیش از ۲ هفته از نخستین اختلال گسترده در اینترنت کشور می‌گذرد.

بسیاری از کسب‌وکارهای مجازی در آستانه ورشکستگی‌اند و ۸ ساعت قطعی روزانه اینترنت، خسارت مالی بسیاری به کشور وارد کرده‌است.

روزنامه همشری در گزارشی نوشت که ۹ میلیون شهروند ایرانی اینستاگرام را محل کسب خود انتخاب کرده‌اند که پس از فیلتر اینستاگرام با چالش‌ جدی روبه‌رو شدند.

بررسی داده‌های IODA که وضعیت اینترنت در سراسر جهان را بررسی می‌کند، حکایت از آن دارد که قطعی و اختلال اینترنت در استان هرمزگان بیشتر از سایر استان‌های ایران احساس شده است. براین اساس، ۱۰ استانی که با بیشترین قطعی و اختلال اینترنت مواجه هستند به ترتیب عبارتند از: هرمزگان، فارس، اصفهان، ایلام، قم، سمنان، تهران، قزوین، مازندران، گلستان.

از شروع اعتراضات سراسری تا کنون اینستاگرام، واتس اپ، اسکایپ، اپ استور، وایبر، گوگل پلی، کلش آوکلنز، استارلینک، لینکدین و دیسکورد فیلتر شدند.

همچنین روز یکشنبه ۱۰ مهر وزارت ارتباطات، با انتشار بیانیه نوشت: هیچ دستوری جهت رفع فیلتر واتس‌اپ صادر نشده است.

انجمن تجارت الکترونیک تهران نیز در واکنش به فیلترینگ و محدودیت های اعمال شده بر اینترنت در ایران در چند روز اخیر، با صدور بیانیه ای ضمن انتقاد از این شرایط، اعلام کرده است: “قطع دسترسی به اینستاگرام در ایران بیش از ۴۰۰ هزار کسب و کار را با خطر نابودی و امرار معاش بیشتر از یک میلیون نفر را با مشکلات جدی رو به رو کرده است.”

برای کسب جزییات بیشتر در رابطه با اختلال در اطلاع رسانی و قطع اینترنت هفت روز نخست اعتراضات به این لینک مراجعه نمایید.

واکنش ها

به دنبال بازداشت و جان باختن خانم امینی و سپس آغاز و تداوم اعتراضات به این رخداد، برخی از چهره ها و فعالین سیاسی، هنرمندان و چهره های ایرانی و بین المللی در مقابل این سیل رخدادها سکوت پیشه نکردند.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای ملت ایران را الهام‌بخش برای تمام مردم جهان نامید و گفت: آمریکا در کنارشان است. همچنین او خاطر نشان کرد: ایالات متحده این هفته هزینه‌های بیشتری را بر عاملان خشونت علیه معترضان تحمیل خواهد کرد.

وندی روث شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز با انتشار مطلبی در صفحه ی شخصی خود اعلام کرد: «آمریکا به شدت نگران تشدید خشونت‌ آمیز سرکوب معترضان در ایران است. ما در کنار مردم ایران هستیم و به حمایت از حق اعتراض آزادانه آن‌ ها ادامه خواهیم داد.»

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، از «نگرانی و انزجار» دولت آمریکا از سرکوب دانشجویان معترض ایرانی پس از کشته شدن مهسا امینی خبر داد.

جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد امروز ما دیدگاه خود را برای مقام‌ های ایرانی روشن کردیم؛ این که به جای متهم کردن عوامل خارجی در ناآرامی‌ها، باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند و به نگرانی‌ های مردم خود گوش دهند. همچنین، روبرتا متسولا، رییس پارلمان اروپا با حمایت از اعتراضات زنان ایران گفت:‌ «دنیا شعار زن،‌ زندگی، آزادی را شنید.سه کلمه‌ای که شعار تجمع همه کسانی شده که برای برابری، کرامت و آزادی در ایران برخاسته‌اند.»

همچنین، وزارت خارجه اتریش در بیانیه‌ ای «اقدام‌ های وحشیانه مقام‌ های امنیتی ایران» در سرکوب اعتراضات را به شدت محکوم کرد و با اشاره به نشست‌ های آتی اتحادیه اروپا گفت: «ما به همراه شرکای اروپایی خود از اعمال تحریم‌ها علیه کسانی که مسیٔول نقض حقوق بشر هستند حمایت می‌کنیم»

در خارج از ایران، برخی از چهره های فرهنگی و ورزشی از جمله گری کاسپاروف، استاد بزرگ روسی شطرنج، سوئدیش هاوس مافیا، آرین موید، بازیگر و تهیه کننده ایرانی-آمریکایی، جی کی رولینگ، نویسنده بریتانیایی، نیک کیو، خواننده، آهنگساز و نویسنده استرالیایی، با انتشار مطالبی از اعتراضات اخیر در ایران حمایت کردند.

انانیموس می‌ گوید وبسایت دانشگاه شریف را هک کرده است. هکرهای این گروه در پیامی ویدیویی اعلام کردند: «از اونجایی که قبلا بهتون قول داده بودم، ما تونستیم به وبسایت شریف نفوذ کنیم و دیتابیس کامل اون در اختیار ما هست که بزودی منتشر خواهد شد منتظر باشید…»

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری به نمایندگی از بیش از ۹۷۰ هزار کارگر در نروژ، سرکوب وحشیانه اعتراضات سراسری توسط حکومت ایران بدنبال قتل مهسا امینی توسط پلیس را محکوم می کند و با انتشار بیانیه ای اعلام کردند: «سرکوب وحشیانه اعتراضات سراسری توسط حکومت ایران بدنبال قتل مهسا امینی توسط پلیس را محکوم می کنداز خواسته‌ های معترضان، جنبش‌ های اجتماعی و سندیکاهای کارگری مستقل برای لغو همه قوانین ناعادلانه و سرکوبگرانه که حقوق اساسی زنان را نقض می‌کنند، و از دادخواهی برای همه قربانیان سیاستهای زن‌ ستیزانه، تبعیض گرانه و خشونت آمیز دولت ایران، حمایت می‌کند.»

جلال طالبی، سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران، با هشتگ های علی کریمی، حسین ماهینی و مهسا امینی نوشت: چه می توان گفت وقتی ایران خسته از مرگ و عزادار است. شما از کجا آمده اید؟ چگونه می توانید زنان و مردان بی دفاع را مورد گلوله قرار دهید؟ در کدام مرام و دین و مذهبی آموختید که باید انسان بی دفاع را بزنید و بکشید؟ به سرکوب فرزندان ایران زمین پایان دهید.

علاوه براین، شیما حافظیان، داور ملی فدراسیون بسکتبال ایران، با انتشار ویدئویی با شعار زن زندگی آزادی، لباس داوری و مقنعه خود را درآورد و به نشانه اعتراض به سرکوب مردم با فدراسیون بسکتبال قطع همکاری کرد.

حسن تفتیان، دونده المپیکی و رکورددار دو ۱۰۰ متر ایران، میلاد عبادی‌ پور، کاپیتان تیم ملی والیبال ایران، کیمیا علیزاده از دیگر ورزشکاران ایرانی هستند که طی روز جاری با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود و یا مصاحبه با خبرگزاری ها به اعتراضات سراسری و حادثه دانشگاه شریف واکنش نشان دادند.

مهدی یراحی، خواننده و ترانه‌ سرای ایرانی، سرود «زن» را منتشر کرده است. او درباره این اثر نوشت: «سرود زن، تقدیم به زنان و مردان ستم‌ ستیز ایران. زن زندگی آزادی.»

در میان هنرمندان نیز، بهروز وثوقی، بازیگر پیشکسوت ایرانی، امین حیایی، عادل فردوسی پور، مرضیه مشکینی، کارگردان سینما با انتشار مطالبی حمایت خود را از اعتراضات ایران اعلام کرد.

روز جاری، روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: وجود نارضایتی‌ها در اقشار مختلف که ناشی از وضعیت نابسامان اقتصادی، بی‌ عدالتی‌ ها و عدم رعایت حقوق شهروندی است، زمینه‌ساز اصلی اعتراضات و تجمعات است. مسئولان باید این واقعیت را بپذیرند و برای برطرف ساختن این عوامل تلاش جدی کنند. روشن است که ناآرامی کنونی را می‌ توان پایان داد ولی نباید تصور شود که این پایان دادن به معنای ریشه‌ کن شدن زمینه‌ های آن است.

علیه معترضین

روز جاری، ابراهیم رئیسی با حضور در مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید اظهارات علی خامنه‌ ای در روز گذشته گفت: «رهبری معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌ شان تحلیل جامعی نسبت به حوادث اخیر ارائه فرموده و دلیل فتنه‌ ها علیه کشور و انقلاب را مطرح کردند که برای همگان قابل درک بود و حقیقتا دلیل خشم دشمن از کشور و ملت ما این است که می‌بیند علیرغم تهدیدها و تحریم‌ ها در حال پیشرفت هستیم؛ به تحریم‌ ها و موانع بی‌ توجهی می‌کند، بله در جهت رفع تحریم‌ ها تلاش می‌کند اما هم‌ زمان برای خنثی‌سازی تحریم‌ ها می‌کوشد.»

محمدباقر قالیباف،‌ رئیس مجلس، از اظهارات روز گذشته علی خامنه ای استقبال کرد و گفت: «بیانات روشنگرانه در شرایط حساس بود و ایشان سخنانی بسیار حکیمانه و هوشمندانه و دقیق مطرح کردند و یک‌ بار دیگر مرزبندی میان مردم و آشوبگران را مشخص فرمودند.»

علاوه براین، محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه مدعی شد: «برای اعتراض جایگاه قانونی قائل هستیم و مورد احترام و توجه هم است اما باید میان کُنش اعتراضی و اقدامات مخربانه تهدیدکننده امنیت و آرامش مردم و شهروندان، تفکیک و تمیز قائل شد. قطعا اقداماتی مانند آتش زدن اموال عمومی و مردمی و رُعب افکندن در دل‌های شهروندان، قتل و مجروح کردن نیروهای حافظ امنیت مردم همچنین فحاشی و آشوب‌ افکنی، از مصادیق کُنش اعتراضی نیست بلکه این قبیل امور در همه جای دنیا به معنای اغتشاش و آشوب است و با آنها برخوردهای قاطع و قانونی به عمل می‌آید.»

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه، بر اساس گفته های رهبر جمهوری اسلامی در اظهارات دیروزش درباره اعتراضات سراسری اخیر، گفت: “این نهاد معترضان بازداشت شده را «غربال» می کند.” همچنین وی مدعی شد: “همانگونه که مقام رهبری دستور فرمودند، دستگاه قضایی ملتزم به جداسازی سطوح مختلف بازداشت شدگان و غربال نمودن آنان از حیث نوع رفتار مجرمانه، وابستگی به دشمن، اهداف، سطح اقدام و میزان تقصیر و مداخله آنها در صحنه خواهد بود.”

علی بحرینی، نماینده دایٔم جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو، در رابطه با اعتراضات سراسری در ایران مدعی شد: «جمهوری اسلامی به طور جدی به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر متعهد است و ایران یکی از موفق‌ترین و بهترین نمونه‌های ارتقای حقوق زنان است.»

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در واکنش به حادثه دانشگاه شریف در صفحه شخصی خود نوشت: «دانشگاه را حجامت کنید، وقت پاکسازی دانشگاه‌ های نظام اسلامی از استادان و دانشجویان فتنه گر فرارسیده است! افسران جنگ نرمی که به کشور خیانت و در خدمت اهداف بیگانه اند باید از دانشگاه ها بیرون ریخته شوند.» همچنین، سعید حسینی، نماینده خامنه‌ ای در کاشان، نیز در واکنش به اعتراضات سراسری خطاب به معترضان مدعی شذ:‌ «اگر انقلاب صدمه ببیند نه فقط از ۸۰ میلیون نفر ایرانی، بلکه باید از تمام مومنان در طول تاریخ، حلالیت بطلبند.» او افزود لطمه و آسیب به جمهوری اسلامی «گناه اجتماعی» است و «قابل استغفار نیست».

حمید رسایی، نماینده سابق مجلس در مورد اعتراضات ایرانیان واکنش نشان داده و در این باره نوشت: فکر می کنید جماعت اقلیتی که در برخی خیابان‌ ها روسری را روی دست می چرخانند دنبال چه هستند؟ خیلی از آنها خودشان هم نمی‌دانند اما آن طرف آب در یکی از تجمعات، واقعیت این جریان خودش را نشان داده. تمام خواسته اینها از آزادی این است که هر شب با یکی بخوابند و مثل حیوان بچَرند… بیچاره‌تر از این جماعت، کسانی هستند که مثل سربازان بی جیره و مواجب، در فضای مجازی با استوری گذاشتن و لایک کردن و … این آینده سیاه را منتشر می کنند.

احمد وحیدعی، وزیر کشور با بیان اینکه جنگ امروز دشمن، جنگ ارزش ها است، ادعا کرد: کسانی که شعار‌هایی همچون زن، زندگی، آزادی را درست کردند؛ شنیع‌ ترین صحنه‌ ها را برای دفاع از زنان به وجود‌ آوردند و آزادی را در بی حجابی و بی حیایی زنان می‌ بینند.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، با اشاره به آزادی شماری از شهروندان معترض بازداشتی در جریان اعتراضات سراسری اخیر، مدعی شد: «تعدادی نقش لیدری در اغتشاشات را داشتند و تا تکمیل پرونده و ارائه به مرجع قضایی در بازداشت می مانند.» وی در ادامه طبق گزارش وزیر اطلاعات، ادعا کرد در بازداشت های اخیر شاهد حضور آنچه «عوامل وابسته به گروه های مختلف معاند از جمله گروه های تجزیه طلب، جریان ضاله بهائیت و منافقین» نامید، در میان دستگیرشدگان بوده است.اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان، در واکنش به اعتراضات سراسری و تحریم‌ کلاس‌ های درس خواستار «برخورد بدون تعارف» با معلمان و اساتیدی شد که در کلاس‌ ها حاضر نمی‌ شوند.علاوه براین، روزنامه کیهان،‌ به مدیرمسیٔولی حسین شریعتمداری، نماینده خامنه‌ای، در مطلبی نوشت: «ما یک اکثریت و اقلیت انقلابی هم داریم. بدون شک اکثریت قاطع و بلکه به عبارتی همه‌ جامعه ایران انقلابی است و غیرانقلابی‌ ها در اقلیت محض به سر می‌برند. شاید بتوانیم ۹۹ درصد در برابر یک درصد بدانیم.»

خبرگزاری تسنیم روز جاری ویدئویی از اعترافات اجباری یکی از شهروندان بازداشتی در جریان اعتراضات روز جمعه ۸ مهرماه مردم زاهدان منتشر کرده است. روز جمعه ۸ مهرماه، شماری از شهروندان معترض در زاهدان دست به تجمع زدند. این تجمع با دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی به خشونت کشیده شده و ده ها تن کشته و مجروح شدند.

حمایت زندانیان

هستی امیری، سپیده قلیان و ملیحه جعفری، زندانیان محبوس در زندان اوین ، با نگارش نامه ای سرگشاده به رخدادهای اخیر در کشور واکنش نشان داده و نوشتند: «صبح دوشنبه، ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۱ است. در چند قدمی ساختمانی که به عنوان بخش فرهنگی زندان اوین تعیین شده است، صدها بازداشتی تحت بازجویی و شکنجه هستند‌. ما تعدادی از زندانیان بند زنان اوین، تحصن کرده‌ایم و صدایمان را رساتر از همیشه به مقابله با استبداد و سرکوب بلند کرده‌ایم. با هم خواندیم برای خواهرانمان، برای مردم، برادرانمان؛ که لبخند آزادی، خوشه‌ی شادی تا سحر بروید…»

آنها در نامه خود ضمن اعتراض به محاصره‌ی دانشگاه و شلیک مستقیم به دانشجویان، عنوان کردند: «تا پایان سرکوب در دانشگاه، آزادی بی‌قید و شرط دانشجویان بازداشت‌شده و تضمین ممنوعیت ورود نیروهای نظامی، شبه نظامی و انتظامی به دانشگاه، همراه با دانشجویان به تحصن ادامه خواهیم داد. پیام ما روشن است؛ تا روز آزادی و رهایی هرجا که باشیم، سنگر دانشگاه را حفظ خواهیم کرد.»

هرانا طی ۱۸ روز گذشته، در گزارشاتی جامع، به اتفاقات و وقایع اعتراضات سراسری ایران در هفت روز اول، روزهای هشتم و نهم، روز دهم، روز یازدهم، روز های دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم، روز پانزدهم، روز شانزدهم و روز هفدهم پرداخته است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال