شورای حقوق بشر گزارشگران ورزیده را مأمور تحقیق دربارۀ سرکوب اعتراض‌ها در ایران می‌کند

پنجشنبه ۰۳ آذر،۱۴۰۱-۲۰۲۲-۱۱-۲۴-SOS Iran- سرکوب خونین معترضان و تظاهرات‌هایی که از دو ماه پیش ایران را متلاطم کرده، به زودی هدف تحقیق بین‌المللی قرار خواهد گرفت، در صورتی که شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست اضطراری امروز خود، پنجشنبه بیست و چهار نوامبر، دربارۀ نقض حقوق بشر در ایران قطعنامه‌ای به تصویب برساند.

٤٧ کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز پنجشنبه ٢٤ نوامبر به درخواست ٥٠ کشور عضو سازمان ملل و به ابتکار آلمان و ایسلند نشست اضطراری‌ای در ژنو دربارۀ وخامت اوضاع حقوق بشر در ایران تشکیل می دهند.

قرار است در این نشست، شورای حقوق بشر سازمان ملل گروهی از گزارشگران ارشد خود را جهت تحقیق دربارۀ موارد نقض حقوق بشر در ایران و در پیوند با سرکوب اعتراض های این کشور تعیین کند. بر پایۀ پیش نویس قطعنامۀ پیشنهادی آلمان و ایسلند این تحقیق بین‌المللی مستقل شامل خشونت‌های جنسیتی نیز می‌شود. هدف از این ماموریت جمع‌آوری شواهد و مدارک مربوط به نقض حقوق بشر در ایران، حفظ و بایگانی و سپس به کارگیری آنها در دادگاه های احتمالی آینده است.

وزیر امور خارجۀ آلمان، آنالنا بائربوک، که همانند همتای ایسلندی خود در نشست امروز ژنو حضور دارد، در صفحۀ توئیتر خود تأکید کرد : “این که مسببان نقض حقوق بشر در ایران پاسخگوی اعمال خود شوند، برای قربانیان خشونت در این کشور بسیار مهم است.” قرار است، فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با سخنرانی خود نشست امروز شورای حقوق بشر سازمان را ملل افتتاح کند.

بسیاری از دیپلمات‌ها و فعالان حقوق بشر و دیگر متخصصان مسائل ایران پشتیبانی خود را از این ابتکار اعلام کرده‌اند. میشل تایلر، نمایندۀ آمریکا در همین شورا، گفته است : “همگی ما باید بکوشیم که حقیقت اتفاقات جاری در ایران را تشریح و از فراخوان‌های مردم این کشور در دفاع از عدالت و مسئولیت پشتیبانی کنیم.”

حکومت تهران در تلاش است که با کمک روسیه و چین و دیگر متحدان خود از تصویب قطعنامۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل جلوگیری کند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی، در پیامی توئیتری خطاب به همتای آلمانی خود، اقدام آلمان را مواضع تحریک آمیز، مداخله‌جویانه و غیر دیپلماتیک خواند و افزود که پاسخ تهران به اقدام برلین متناسب و قاطع خواهد بود.

با این حال، دیپلمات‌های غربی در ژنو نسبت به تصویب قطعنامه در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ابراز تردید کرده اند، هر چند امید معماریان به تصویب این قطعنامه خوش‌بین است و گفته است که تصویب چنین قطعنامه‌ای به معترضان ایرانی روحیه و به کسانی که سرگرم سرکوب معترضان هستند هشدار خواهد داد و گفت : “جهان برای آنان جای امنی نخواهد بود.”     

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال