کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل؛ استقبال جهانی و واکنش تند ایران

جمعه ۰۴ آذر،۱۴۰۰-۲۰۲۲-۱۱-۲۶-SOS Iran-  تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل برای ایجاد کمیته حقیقت‌یاب درباره ایران، با استقبال جهانی گسترده‌ای همراه شده است. ایران در واکنش می‌گوید که این شورا با بکارگیری اطلاعات نادرست، اهداف ضدایرانی برخی کشورها را پیش می‌برد.به گزارش دویچه وله، تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل در سی‌وپنجمین نشست ویژه خود برای تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب جدید با هدف انجام تحقیقات درباره کشتار و سرکوب معترضان در ایران با واکنش‌ها و استقبال گسترده‌ای از سوی مقامات جهانی و نهادهای بین‌المللی همراه شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با اعلام حمایت از این تصمیم تاکید کرد که این کشور به حمایت از مردم ایران در مواجهه با سرکوب وحشیانه ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند تا کسانی که در سرکوب خشونت‌آمیز دست دارند، پاسخگو باشند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، هم تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل را نمایش آشکار تعهد فزاینده بین‌المللی برای پاسخگو کردن رژیم ایران به خاطر سرکوب وحشیانه علیه مردم ایران دانست.

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران هم تاکید کرد که این تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل ”هیچ تردیدی درباره قاطعیت جامعه جهانی برای رسیدگی به نقض جدی حقوق بشر و جلوگیری از مصونیت عوامل آن، باقی نمی‌گذارد.”

پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا نیز واکنش ایران به اعتراض‌ها را ”شرم‌آور و وحشتناک” توصیف کرد و با حمایت از تشکیل این کمیته حقیقت‌یاب، تاکید کرد که کشورش به اقدام‌های خود برای افزایش فشار بر ایران ادامه خواهد داد.

او افزود: «خطاب به ایرانیان شجاعی که در تظاهرات مسالمت‌آمیز هستند، ما با شما هستیم.»

 بر اساس قطعنامه‌ای که روز پنج‌شنبه ۲۴ نوامبر (۳ آذر) در جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل به تصویب رسید، این شورا موظف شد تا یک کمیسیون مستقل حقیقت‌یاب به منظور رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر توسط حکومت ایران در جریان اعتراضات سراسری جاری تشکیل دهد.

سازمان عفو بین‌الملل: صدای ایرانیان شنیده شد

دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل هم نوشت که ”سرانجام فریاد عدالت‌خواهی مردم ایران شنیده شد.”

اگنس کالامار با اشاره به تلاش‌های پیشین سازمان عفو بین‌الملل برای ایجاد یک مکانیسم تحقیقاتی و پاسخگویی بین‌المللی درباره ایران افزود که این فرآیند باید زودتر آغاز می‌شد.

کالامار تصویب این قطعنامه را ”پیامی روشن” به مسئولان جمهوری اسلامی ایران دانست که به نوشته او، دیگر نمی‌توانند بدون ترس از عواقب اعمالشان مرتکب جنایت شوند.

رها بحرینی نماینده این سازمان معتبر حقوق بشری، روز پنج‌شنبه در جلسه اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل گفته بود: «جمهوری اسلامی از واکنش “خویشتن‌دارانه” صحبت می‌کند. کشتن کودکان خویشتن‌داری نیست. ما خواستار مکانیسم پاسخگویی هستیم که باید مدتها پیش ایجاد می‌شد.»

واکنش تند ایران؛ ”اطلاعات نادرست برای اهداف ضدایرانی”

وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب درباره ایران را ”مایه تاسف” دانست و ادعا کرد که این شورا، ”برای تأمین منافع کوتاه مدت تعداد معدودی از کشورها یک بار دیگر مورد سوء استفاده قرار گرفته است.”

این بیانیه همچنین با اشاره به آنچه که تشکیل ”کمیته‌های تحقیقاتی متعدد و مکمل توسط نهادهای ذیربط قانونی” در جمهوری اسلامی برای بررسی دلایل جان‌باختن مهسا امینی نامیده، ادعا می‌کند که ”تمام مراحل این اتفاق و نتایج بررسی‌ها را به صورتی شفاف در اختیار افکار عمومی قرار داده است.”

این در حالی است که وکلای خانواده مهسا امینی بارها اعلام کردند که با تصمیم مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی، تاکنون موفق به بررسی اصل این پرونده نشده‌اند.

وزارت امور خارجه ایران همچنین قطعنامه مصوب شورای حقوق بشر سازمان ملل را ”نتیجه مستقیم بکارگیری اطلاعات نادرست برای پیش بردن اهداف ضد ایرانی” توسط ”چند کشور معدود غربی در مجامع بین‌المللی” توصیف کرده است.

این بیانیه همچنین ادعا کرده که همزمان با اعتراض‌ها در ایران، ”اطلاعات نادرست و فضاسازی‌های رسانه‌ای توسط رسانه‌های خارجی دروغ‌پرداز و مروج اغتشاش و ترور نیز، بصورت بی‌سابقه و هدفمندی” شکل گرفت.

مقام‌های جمهوری اسلامی، ریشه اعتراض‌ها را به کشورهای خارجی نسبت می‌دهند و رسانه‌های برون مرزی را نیز به دروغ‌پردازی متهم می‌کنند. 

این بیانیه، تلاش‌های آلمان برای تشکیل نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل را ”خطای تاریخی و منبعث از اهداف سیاسی چند بعدی” نامیده است.

در واکنشی دیگر، حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی هم در صفحه شخصی خود در توییتر، دولت آلمان را متهم کرد که ”سالهاست با تحریم‌های ناعادلانه و غیرانسانی خود، نقض گسترده حقوق بشر را انجام داده‌ است.”حمله او و وزارت امور خارجه ایران علیه آلمان به این دلیل است که جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره سرکوب اعتراض‌ها در ایران، به پیشنهاد آلمان و ایسلند برگزار شد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه نوشت: «اکنون آنها ریاکارانه از سازوکارهای “حقوق بشر” سوء استفاده می‌کنند تا بیشتر از قبل اقدامات ضدحقوق بشری را علیه مردم ما انجام دهند و همه اینها به نام “همبستگی” دروغین با ایرانیان.»

امیر‌عبداللهیان در پایان تاکید کرده که ”ایران مقتدر، متعهد به حقوق بشر بوده اما اجازه دخالت هیچ کشوری در امور داخلی خود را نمی‌دهد.”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال