دو کودک ۱۶ و ۱۷ ساله بلوچ که در زندان مرکزی زاهدان نگهداری می‌شوند، در خطر اجرای حکم به اتهام «محاربه» قرار دارند.

پنجشنبه ۱۰ آذر، ۱۴۰۱-۲۰۲۲-۱۲-۰۱-SOS Iran-   حکم این دو نوجوان به دست قاضی فیروزی صادر و به وکیل آنها ابلاغ شده، اما جزئیات این حکم اعلام نشده است. برابر قوانین ایران اتهام محاربه می‌تواند به صدور حکم اعدام منجر شود.به گزارش ار،اف،ای،کمپین فعالین بلوج که این خبر را از قول وکیل متهمان، علی کریمی منتشر کرده، نوشته است هویت این دو برادر بلوچ محمد و علی رخشانی فرزند حسین و اهل زاهدان اعلام و گفته شده که خانواده آنها از زمان بازداشت فرزندان خود در ۶۳ روز پیش تاکنون اطلاعی از وضعیت‌شان نداشته‌اند.

فعالین بلوچ گفته‌اند که محمد دارای بیماری تشنج بوده و تا پیش از این تحت نظر پزشک خانواده قرار داشته است.

عبدالله عارف، کنشگر بلوچ به ار.اف.ای فارسی گفت که خانواده این دو نوجوان به شدت نگران حال آنها هستند به ویژه آن که نمایندگان مجلس نیز اخیرا خواستار اعدام معترضان شده‌اند.

این کنشگر حقوق بشر می‌گوید که وکیل محمد و علی هنوز به پرونده دسترسی ندارد و احتمالا شنبه یا یکشنبه از مفاد آن خبردار می‌شود..

تجمعات مسالمت‌آمیز شهروندان بلوچ که در اعتراض به تجاوز جنسی فرمانده انتظامی چابهار به دختربچه‌ای به نام «ماهو بلوچ» در زاهدان برپا شد، با برخورد شدید و خشونت‌بار مأموران سرکوب حکومتی مواجه گردید.

در یورش مرگبار و تیراندازی نیروهای سرکوب به مردم زاهدان در «جمعه خونین»، هشتم مهر، صدها نفر کشته و زخمی شدند. از آغاز اعتراضات استان سیستان و بلوچستان، به ویژه در شهرهای زاهدان، خاش، سراوان و ایرانشهر تاکنون صدها شهروند نیز بازداشت یا به صورت قهری ربوده شده‌اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال