دست‌کم ۱۰۹ معترض در خطر صدور حکم اعدام هستند

سه شنبه ۲۰ دی، ۱۴۰۱-۲۰۲۳-۰۱-۱۰-SOS Iran- حداقل ۱۰۹ معترض زندانی در معرض خطر صدور حکم اعدام قرار دارند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعدام‌ها در ایران را محکوم کرد. زنان زندان کچویی به اعتصاب غذایشان پایان دادند.

سازمان حقوق بشر ایران آمار جدید و به روز شده‌ای از معترضانی که در معرض صدور حکم اعدام قرار دارند منتشر کرده است. بر اساس این آمار دست‌کم ۱۰۹ معترض زندانی در معرض صدور حکم اعدام هستند.

به گزارش دویچه وله، این آمار روز ۱۹ دی به روز شده و در مقایسه با آمار قبلی که روز ۶ دی منتشر شده بود تغییراتی کرده از جمله اینکه “نام ۹ تن که به قید وثیقه آزاد شدند، یک تن که دیگر در اختیار نیروهای سرکوب نیست و نام دو جان‌باخته اعتراضات که روز ۱۷ دی اعدام شدند، از فهرست حذف شده است؛ ۲۱ نفر دیگر که در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند، به فهرست کنونی اضافه شده است”.

 

بیشتر بخوانید: سه معترض دیگر در ایران به اعدام محکوم شدند

 

بنا بر گزارش این سازمان حقوق بشری همچنین از شروع اعتراضات سراسری تا کنون دست‌کم ۴۸۱ شهروند، از جمله ۶۴ کودک و ۳۵ زن، کشته شده‌اند. سیستان و بلوچستان با ۱۳۱ کشته، تهران با ۵۶ کشته، آذربایجان غربی با ۵۴ نفر و کردستان با ۵۳ کشته بیشترین تعداد کشته‌شدگان را داشته‌اند.

 

 بیشترین کشته‌ها به ترتیب در روزهای ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر)، ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر) و ۸ مهر (۳۰ سپتامبر، جمعه خونین زاهدان) گزارش شده‌اند. در ماه آبان، روز جمعه ۱۳ آبان (۴ نوامبر) با ثبت دست‌کم ۲۱ کشته، خونبارترین روز اعتراضات سراسری بوده است.  

 

محکومیت اعدام‌ها از سوی آمریکا

 

با اعدام چهار معترض از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی موج انتقادات و اعتراضات بین‌المللی به این اعدام‌ها بالا گرفته است. دولت‌های آلمان، بلژیک، هلند، کانادا و نیز اتحادیه اروپا تا کنون با احضار سفرای ایران و یا صدور بیانیه این اعدام‌ها را محکوم کرده‌ا‌ند.

در جدیدترین نمونه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در توییتر اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی و سایر اعدام‌ها را محکوم کرد و نوشت: «ما در کنار متحدانمان در سراسر دنیا خواهان پایان فوری این سوءرفتارها هستیم. ایران پاسخگو خواهد شد.»

بیانیه تشکل‌های صنفی فرهنگیان

 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف اعدام معترضان و اعاده دادرسی آنها شد.

 

در این بیانیه که در کانال تلگرامی این تشکل صنفی منتشر شده، آمده است: «بی‌تردید این روند اگر بر اساس قانون انجام گیرد، مشخص خواهد شد که در صدور این احکام علیه فرودستان حق‌طلب، چه سخاوت بی رحمانەای در گشادگی صدور احکام ظالمانه جهت ایجاد رعب و وحشت در جامعه به خرج داده‌اند تا صدای اعتراض بر ظلم و تبعیض و بی‌عدالتی را خاموش کنند. اما سیاست ترس و فشار تا زمانی که چرخه ظلم و بی‌عدالتی به مسیر خود پرشتاب‌تر ادامه دهد، نه تنها کمترین اثری ندارد که نهایتا پایەهای ستم و ظلم را خواهد سوزاند.»

 

پایان اعتصاب غذای ۱۵ زن زندانی در زندان کچویی

 

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اعلام کرده که ۱۵ زن زندانی در زندان کچویی کرج که در اعتراض به وضعیت بد این زندان و عدم رسیدگی به پرونده‌هایشان دست به اعتصاب غذا زده بودند، پس از هفت روز به اعتصاب‌شان پایان داده‌اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال