کیفرخواست علیه یک آلمانی-ایرانی به اتهام آتش زدن کنیسه

پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت،۱۴۰۲-۲۰۲۳-۰۵-۱۱-SOS Iran- مردی که در ماه نوامبر گذشته ماده‌ای آتش‌زا را به درون ساختمان مدرسه مجاور کنیسه یهودیان پرتاب کرده بود، مظنون است که به مأموریت از سوی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی اقدام به این عمل مجرمانه کرده است.

به گزارش دویچه وله، پس از یک حمله آتش‌سوزی در کنیسه یهودیان در شهر بوخوم آلمان، دادستان فدرال یک مرد ۳۵ ساله را به اتهام قصد آتش‌سوزی و تلاش برای تحریک به آتش‌سوزی جدی متهم کرده است.

دادستانی کل آلمان در کارلسروهه روز پنجشنبه ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) گفته است که این فرد ایرانی-آلمانی در ماه نوامبر سال گذشته یک وسیله آتش‌زا را به ساختمان مدرسه‌ای که در مجاورت مستقیم کنیسه یهودیان قرار دارد، پرتاب کرده است.

بر اساس تحقیقات قضائی، این مرد پیش از آن، دستور آتش‌سوزی در کنیسه‌ای در ایالت نوردراین وستفالن را از یک فرد واسطه در ایران دریافت کرده بود که به نمایندگی از سوی نهادهای دولتی تاکنون ناشناس ایران، اقدام می‌کرده است.

بیشتر بخوانید: تلویزیون آلمان: احتمالا سپاه پاسداران مسئول حمله به مرکز یهودیان است

بر اساس گزارش مجله تحقیقی “کنتراسته” از شبکه اول سراسری تلویزیون آلمان، بازرسان تحقیق آلمانی این ظن را دارند که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران پشت حملات به کنیسه‌های یهودیان در ایالت نوردراین وستفالن آلمان است.

متهم به دنبال همدست بوده است

متهم تصور می‌کرد که  کنیسه‌ای که قرار بود مورد حمله قرار گیرد در شهر دورتموند است و از یکی از آشنایانش خواسته بود به همراه او با کوکتل مولوتف ساختمان را به آتش بکشد. فرد آشنا اما از همکاری امتناع می‌کند.

دادستانی فدرال آلمان می‌گوید که فرد آمر و مأموریت‌دهنده سپس به طور مشخص از کنیسه یهودیان در بوخوم به عنوان هدف سوء قصد نام برده است.

دادستانی فدرال می‌افزاید: «متهم به دلیل ترس از شناسایی شدن، از حمله به کنیسه‌ بوخوم که تحت مراقبت شدید است خودداری کرده است و مواد آتش‌زا را رد مدرسه جنب کنیسه انداخته است.»

فرد متهم هم‌اکنون در بازداشت و تحت بازجویی به سر می‌برد.

ارتباط با تیراندازی به کنیسه یهودیان در اسن

به گزارش مجله خبرنگاری تحقیقاتی “کنتراسته”، بازرسان پرونده کنیسه بوخوم  این ماجرا را با  تیراندازی به کنیسه قدیمی در شهر اسن بی‌ارتباط نمی‌دانند. در تحقیقات مربوط به پرونده کنیسه اسن پای یک شهروند ایرانی-آلمانی به نام “رامین ی” در میان است.  از رامین ی به عنوان فرد مسئول یک فرماندهی عملیاتی حملات در آلمان به نمایندگی از سوی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران یاد می‌شود. از قرار معلوم او سال گذشته به ایران فرار کرده است.

طبق گزارش شبکه سراسری تلویزیون آلمان، متهم پرونده حمله به کنیسه بوخوم  با رامین ی در تماس بوده است. رامین ی  مؤسس شعبه مونشن گلادباخ کلوب راکر “هلز اَنجلز” است و از جمله به اتهام قتل در محافل راکر با حکم بازداشت بین‌المللی تحت پیگرد قرار دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال