هشدار عفو بین‌الملل؛ خطر اعدام چند معترض زندانی در ایران

شنبه ۲۳ اردیبهشت،۱۴۰۲-۲۰۲۳-۰۵-۱۳-SOS Iran- سازمان عفو بین‌الملل نسبت به خطر اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام تعدادی از معترضان در زندان‌های اصفهان و اهواز هشدار داد. این نهاد حقوق بشری از جمله به تائید حکم اعدام سه متهم پرونده “خانه اصفهان” واکنش نشان داده است.

به گزارش دویچه وله، عفو بین‌الملل شامگاه جمعه، ۲۲ اردیبهشت در بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرد که خطر اجرای حکم اعدام، سه متهم پرونده محله “خانه اصفهان” را تهدید می‌کند.

در این بیانیه تاکید شده، دادگاه مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی که آبان ماه سال پیش در جریان جنبش اعتراضی پس از کشته شدن مهسا امینی بازداشت شدند به شدت ناعادلانه بوده است.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه دی ماه سال پیش اعلام کرد سه متهم پرونده “خانه اصفهان” به اتهام “محاربه” و دست داشتن در قتل دو بسیجی و یک سرهنگ یگان ویژه به اعدام محکوم شده‌اند.

تائید حکم اعدام سه متهم پرونده “محله اصفهان”

برخی رسانه‌های حکومتی ایران در روزهای اخیر اعلام کردند که فرجام‌خواهی مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی در دیوان عالی کشور رد و حکم اعدام آنها تائید شده است.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز شامگاه پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ویدئوهایی از “اعترافات” سه معترض اصفهانی منتشر کرد. مجید کاظمی در یک پیام صوتی که ۲۳ دی ماه سال پیش به بیرون زندان ارسال کرد گفته که تحت شکنجه‌های مداوم مجبور به اعتراف‌های اجباری شده است.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود با اشاره به اظهارات مجید کاظمی و سابقه گرفتن اعتراف اجباری از متهمان در ایران از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواستار لغو فوری حکم اعدام سه متهم اصفهانی و جلوگیری از اجرای این احکام شده است.

در سال جاری خورشیدی موج اعدام‌ها در جمهوری اسلامی ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته است. سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید، در سال گذشته دست‌کم ۵۸۲ نفر در ایران اعدام شدند و نزدیک به ۹۰ درصد این اعدام‌ها به طور رسمی اعلام و ثبت نشده‌اند.

خطر اعدام قریب‌الوقوع شش زندانی اهوازی

سازمان عفو بین‌الملل شامگاه دوشنبه در بیانیه دیگری از احتمال اجرای حکم اعدام شش شهروند عرب اهوازی ابراز نگرانی کرده و خواستار لغو فوری این احکام شده است.

این سازمان با اشاره به این که صدور حکم اعدام برای این شش نفر بر اساس اعتراف‌های اجباری تحت شکنجه صادر شده می‌گوید، با تائید احکام در دیوان عالی کشور این خطر وجود دارد که آنها هر لحظه اعدام شوند.

قربانیان اعتراف اجباری تحت شکنجه

عفو بین‌الملل متهمان اهوازی را علی مجدم، معین خنفری، محمدرضا مقدم، سالم موسوی، عدنان غبیشاوی و حبیب دریس معرفی کرده و با استناد به منابع آگاه از شکنجه شدید آنها برای گرفتن اعتراف اجباری خبر می‌دهد.

گرفتن اعتراف اجباری تحت شکنجه و با فشارهای جسمی، روانی و تهدید و ارعاب در جمهوری اسلامی با وجود اعتراض‌های بین‌المللی به یک رویه کاملا متداول بدل شده است.

به رغم گزارش‌های مستند و متعددی که درباره این نوع “اعتراف‌ها” منتشر شده و با وجود فاش شدن جعلی بودن بسیاری از آنها، این اقدام‌ها در جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال