دو متهم “حمله تروریستی به شاهچراغ” در شیراز اعدام شدند

https://iransos.com/indexfarsi/images/Hinrichtung/s-e.jpgشنبه ۱۷تیر،۱۴۰۲-۲۰۲۳-۰۷-۰۸-SOS Iran- حکم اعدام دو متهم پرونده “حمله تروریستی به حرم شاهچراغ” سحرگاه ۱۷ تیر ماه در یکی از خیابان‌های شیراز اجرا شد. گفته می‌شود عامل اصلی این حمله در تیراندازی ماموران امنیتی در محل حادثه مجروح شد و در بیمارستان درگذشت.به گزارش دویچه وله، چهارم آبان ماه سال پیش و در بحبوحه جنبش اعتراضی سراسری در ایران حادثه‌ای در حرم شاهچراغ شیراز رخ داد که منابع رسمی آن را یک حمله تروریستی عنوان می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا دو متهم این پرونده که شهروندان افغانستان بودند سحرگاه شنبه، ۱۷ تیر در خیابانی مقابل شاهچراغ حلق‌آویز شدند.

بنابر این گزارش دادگاه انقلاب شیراز در روزهای پایانی بهمن ماه سال پیش محمد رامز رشیدی و نعیم هاشم قتالی را به اتهام حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ به “اعدام در ملاء عام” محکوم کرد و این حکم پس از تائید در دیوان عالی کشور برای اجرا ابلاغ شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس ۱۵ خرداد گفته بود این دو نفر “در حمله تروریستی به حرم شاهچراغ نقش مستقیم و اثرگذار” داشته‌اند.

کاظم موسوی در جمع خبرنگاران گفته رسیدگی به پرونده این حادثه “به شکلی کاملا دقیق، قانونی و عادلانه” انجام و احکام صادره برای متهمان در بالاترین مرجع قضایی تائید شد.

دادگستری استان فارس این دو متهم را عضو گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی (داعش) معرفی کرد و می‌گوید دادگاه آنها را به اتهام “محاربه، بغی، افساد فی‌الارض و عضویت در گروه تروریستی” محکوم شناخته است.

به گزارش ایسنا در حمله مسلحانه غروب چهارم آبان ۱۴۰۱ به حرم شاهچراغ ۱۳ نفر کشته و ۲۵ نفر مجروح شدند و عامل اصلی این حمله در محل مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در بیمارستان درگذشت.

از ابتدای اعلام خبر وقوع این حادثه در گزارش رسانه‌های حکومتی و اظهارات مسئولان درباره جزئیات آن تناقض‌های زیادی وجود داشت و درباره عضویت متهمان پرونده در گروه داعش نیز تردیدهای جدی وجود دارد.

خبرگزاری دولتی ایرنا در نخستین گزارش خود نوشته بود مهاجمان سه نفر بودند که جلوی ورودی خیابان ۹ دی حرم از خودروی پژو پیاده شدند و ماموران نیروی انتظامی دو نفر آنها را دستگیر کرده‌اند.

خبرگزاری ایمنا هم به نقل از شاهدان عینی نوشت “تروریست‌ها” با خودروی پژو به سمت حرم رفته بودند. روایت دخالت دو یا سه نفر در تیراندازی مرگبار به زائران حرم شاهچراغ توسط مقام‌هایی بیان شده که به دلیل موقعیت خود باید از جزئیات اطلاعات دقیق‌تری داشته باشند.

بیانیه سوال‌برانگیز داعش

مسئله ابهام‌آمیز دیگر نسبت دادن حادثه حرم شاهچراغ به گروه تروریستی داعش و به خصوص چگونگی پذیرش مسئولیت آن توسط این گروه است.

کانال تلگرامی داعش دربیانیه‌ای به نقل از “منابع امنیتی” گفته که حادثه حرم شاهچراغ کار این گروه بوده اما درباره هویت این منابع چیزی نگفته و مشخص نکرده که چرا عملیات وابستگان به خود را از قول منابع دیگر تائید می‌کند.

برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی تاریخ بیانیه منسوب به داعش که ۳۰ ربیع‌الاول عنوان شده را سوال‌برانگیز دانسته و نوشته‌اند روز چهارم آبان در کشورهای عربی اول ربیع‌الثانی و در تقویم جمهوری اسلامی ۲۹ ربیع‌الاول است.

افزون بر این گروه تروریستی داعش در پذیرش مسئولیت اقدام‌هایی که عواملش در آن دست نداشته‌اند سابقه‌دار است که حمله مسلحانه چند سال پیش به کازینویی در پایتخت فیلیپین یکی از نمونه‌های آن بود. پلیس فیلیپین می‌گوید انگیزه این حمله سرقت مسلحانه بوده است.

همزمانی با چهلم درگذشت مهسا امنیتی

چهارم آبان ماه سال پیش مصادف با چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی بود که پس از بازداشت توسط ماموران گشت ارشاد فوت کرد و مرگش سرآغاز گسترده‌ترین و پرتداوم‌ترین جنبش اعتراضی شهروندان در تاریخ جمهوری اسلامی بود.

تلاش رو به افزایش کارگزاران جمهوری اسلامی برای پیوند زدن جنبش اعتراضی با افزایش خطر تروریسم نیز در شبکه‌های اجتماعی بسیار شبه‌برانگیز ارزیابی می‌شود.

از زمان آغاز خیزش اعتراضی در ایرانموج اعدام‌ها در جمهوری اسلامی به شکل محسوسی افزایش یافته و بسیاری از تحلیلگران هدف از این اقدام را ایجاد رعب و وحشت در میان معترضان عنوان می‌کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال