‎واکنش‌ها به گشت ‘پلیس شریعت’ در آلمان

دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۰۹-۰۸-IranSOS- از زمانی که در روزهای گذشته عده‌ای از جوانان مسلمان شهر ووپرتال آلمان با جلیقه‌های یکسان نارنجی به خیابان‌ها آمدند تا با لحنی مهربان شهروندان را از کارهای به باور آنها ناشایست بازدارند، فضای سیاسی-اجتماعی آلمان علیه آنها برانگیخته شده است. بر پشت جلیقه‌های این افراد عبارت “پلیس شریعت” (shariah police) نوشته شده بود. آنها چندین بار در خیابانها گشت زدند و به شهروندان توصیه کردند که از خوردن الکل، بازی قمار، تماشای فیلم‌های پورنوگرافی و استفاده از مواد مخدر خودداری کنند.

به گزارش بی بی سی٬ دادستانی شهر ووپرتال در مورد یازده نفر از این “پاسداران سنتهای اسلامی” به دلیل تجمع غیرمجاز پرونده باز کرده ولی هنوز کسی را تحت تعقیب قرار نداده است.
‎یک سخنگوی دادستانی این شهر گفته که دلایل کافی برای بازداشت افراد متعلق به “پلیس شریعت” وجود نداشت و حتی توقیف جلیقه‌های آنها بر اساس قوانین موجود آلمان، توجیه قانونی ندارد، اگرچه پوشیدن این نوع اونیفرم مجاز نیست.
‎دادستانی این شهر کوچک ایالت نورد راین وستفالن تاکید کرده که در آلمان “توصیه صرف به رعایت قوانین مذهبی به تنهایی مجازاتی ندارد”.
‎با وجود برخورد نرم مقامات قضایی در ووپرتال، پس از پخش خبر حضور مردان نارنجی‌پوش که در خیابانها جوانان را “امر به معروف و نهی از منکر” می کردند، واکنش‌های زیادی در سطح سیاسی و اجتماعی برانگیخته شد.
‎بریگیتا رَدرمخر، رئیس پلیس ووپرتال گفت “قوه قهریه مطلقا در دستان دولت قرار دارد، حضور در مجامع عمومی برای نامطمئن کردن، ترساندن، یا تحریک کردن ابدا تحمل نمی‌شود.”
‎هانس-یورگن لِمر مسئول برطرف‌سازی تبعیض (اجتماعی) در شهر ووپرتال در مصاحبه با روزنامه وست‌دویچه سایتونگ، اعمال گروه پلیس شریعت را که به سلفی‌های تندرو نسبت داده می‌شود یک نوع “تحریک هدفمند” توصیف کرده و گفته آنها گروهی بسیار خطرناکند که قصد سربازگیری برای “جنگ مقدس” را دارند.
‎مسئولان ایالتی هم با محکوم کردن عمل اسلام‌گرایان خواستار بررسی فوری مسئله و جلوگیری از چنین فعالیت‌هایی در مجامع عمومی آلمان شده‌اند.
‎رالف یِگر، وزیر داخله ایالت نوردراین وستفالن که شهر ووپرتال در آن قرار دارد روز شنبه گفت که پوشیدن جلیقه با مارک “پلیس شریعت” ممنوع است و در صورت مشاهده توسط پلیس توقیف می شود.
‎حضور اسلام‌گرایان سلفی در ووپتال برای ارشاد عابران عکس‌العمل دولت فدرال را هم به دنبال داشت.
‎توماس دمیزیه، وزیر کشور که از حزب محافظه‌کار سی‌دی‌او است به روزنامه بیلد سایتونگ گفته: “(پلیس) شریعت در خاک آلمان تحمل نمی‌شود”. او گفت حضور این “پلیس” قابل قبول نیست و علیه آن عمل خواهد شد.
‎هایکو مَس، وزیر دادگستری از حزب سوسیال دمکرات هم در گفتگو با همین روزنامه گفته که در آلمان “برای اجرای حق و قانون تنها دولت مسئولیت دارد”.
‎اما تحلیلگر مجله اشپیگل می‌گوید که با وجود این دستورات و خواسته‌های سیاستمداران، مسئولان قضائی آلمان بر اساس قوانین این کشور برای بازداشت گروه “پلیس شریعت” در تنگنا قرار دارند.
‎این مجله بر اساس گفته‌های دادستان شهر ووپرتال می‌‎نویسد که توصیه صرف به نرفتن به دیسکوتک، قمارخانه یا ننوشیدن الکل عملی غیر قانونی نیست. تنها زمانی می‌توان این افراد را تحت تعقیب قرار داد که آنها از رفتن کسی به این محل ها عملا جلوگیری کنند.
‎سِوِن لاو ۳۳ ساله یکی از اسلام‌گرایان شناخته شده آلمانی است که رهبری یک مسجد را در شهر مونشن‌گلادباخ به عهده دارد و به عنوان یکی از افراد موثر در تشکیل پلیس شریعت معرفی می‌شود.
‎او با انتشار یک ویدیو در صفحه فیس‌بوک خود سعی کرده آب بر آتشی بریزد که حضور جلیقه‌پوشان مسلمان در فضای سیاسی_اجتماعی آلمان روشن کرده است.
‎سون لاو می‌گوید که حضور این گروه در خیابان‌ها عملی موقتی و کوتاه مدت فقط برای ایجاد بحث در جامعه بوده و اظهار می‌کند “پلیس شریعت هیچگاه وجود نداشته است” و “ما می‌دانستیم که این عمل توجه عمومی را جلب خواهد کرد”.
‎سون لاو به عنوان یکی از فعالان جریان سلفی در آلمان معرفی می‌شود که در این سالها در این کشور رشد قابل توجهی داشته است.
‎با حضور پلیس شریعت در ووپرتال، راستگرایان افراطی آلمان هم که به داشتن تمایلات نژادگرایانه افراطی (نئونازی) متهم هستند، در این شهر و دیگر شهرها فعال شده و کمیته‌هایی علیه فعالیت اسلام‌گرایان تشکیل داده‌اند.
‎قبلا هم در چند شهر دیگر آلمان اسلام‌گریان افراطی دست به عملیات مشابهی زده بودند.
‎نزدیک به دو سال پیش گروه هایی از مسلمانان تندرو در مناطق مسلمان‌نشین لندن هم سعی کردند از حمل مشروب و تردد زنان با لباس کوتاه در این مناطق جلوگیری کنند.
‎با قدرت گرفتن اسلام‌گرایان تندرو در سوریه و عراق و ایجاد “دولت اسلامی” که گفته می‌شود با مشارکت شماری از جوانان مسلمان کشورهای اروپایی انجام شده، هراس از اسلام‌گرایی افراطی در جوامع اروپایی افزایش یافته است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال