‎با اعمال ماده ۹۱ قانون جدید مجازات اسلامی؛ بخشش یک نوجوان ۱۷ ساله از اعدام

دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴-۲۰۱۵-۰۸-۱۰-IranSOS- در صورت اجرای اعمال ماده ۹۱ قانون جدید مجازات اسلامی فردی که در کمتر از سن ۱۸ سالگی مرتکب قتل شده بود، از چوبه دار نجات پیدا خواهد کرد. به گزارش هرانا به نقل از روزنامه فرهیختگان، پسر نوجوان که ۱۷ روز بعد از درگیری با پسر مربی فوتبال٬ در نتیجه کینه جویی او را به قتل رسانده بود٬ دیروز پای میز محاکمه ایستاد.

این پسر ۱۷ ساله که پیشتر حکم اعدامش تایید شده بود٬ در حالی که تا پای چوبه دار رفته بود٬ در لحظه های آخر٬ با دستور رئیس قوه قضائیه و به منظور اعمال ماده ۹۱ قانون جدید مجازات اسلامی٬ از قصاص نجات یافت.
‎براساس این ماده٬ سلامت عقل و قدرت تصمیمگیری افرادی که زیر ۱۸ سال مرتکب قتل شده اند٬ بررسی میشود و در صورت تایید ناآگاهی و نداشتن قدرت تصمیمگیری درست٬ از مجازات مرگ نجات مییابند.
‎این پسر برای اعمال این ماده دوباره محاکمه شد، در جلسه رسیدگی به این پرونده که دیروز در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی عبداللهی و با حضور دو مستشار تشکیل شد ابتدا نماینده دادستان کیفرخواست را خواند.
‎او گفت: “محمد ۲۲ ساله٬ پنج سال پیش در چهارم اسفند سال ۸۹ وقتی ۱۷ سال داشت٬ بعد از درگیری اولیه با میلاد ۲۲ ساله٬ او را با ضربه قمه به سرش کشت، این پسر که پیشتر حکم اعدامش در دیوان عالی کشور تایید شده بود در راستای اعمال ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی و به صلاحدید رئیس قوه قضائیه٬ حکم اعدامش متوقف و رسیدگی به این پرونده از سر گرفته شد، اکنون با توجه به مدرکهای موجود در پرونده و همچنین در راستای اعمال ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی جدید که امتیازی نبست به قانون قبل برای محکومان زیر ۱۸سال در نظر گرفته است برایش تقاضای کیفر دارم”.
‎سپس پدر میلاد که مربی فوتبال است در جایگاه ویژه ایستاد و گفت: “پسرم ۱۷ روز قبل از اینکه کشته شود با محمد درگیر شد، محمد بچه محلمان بود و قصد مزاحمت برای یک دختر را داشت که پسرم مانع او شد٬ اما او کینه پسرم را به دل گرفت و ۱۷ روز بعد به بهانه آشتی مقابل خانه مان آمد”.
‎این مرد در حالی که اشک میریخت ادامه داد: “آن روز میلاد و خواهرش در خانه تنها بودند، میلاد با حیله پسرم را مقابل در خانه کشاند و با ضربه قمه او را کشت، در مدت چهار سالی که از این ماجرا گذشته ورزشکاران زیادی برای گرفتن رضایت پیشقدم شده اند اما چون پسرم به ناحق کشته شده است من و همسرم به هیچ قیمتی از خونخواهی گذشت نمیکنیم و محمد باید اعدام شود”.
‎سپس محمد پشت تریبون دفاع ایستاد و گفت: “من در دادگاه قبلی منکر کشتن میلاد بودم اما حالا میخواهم حقیقت را بگویم، من و دختر مورد علاقه ام در خیابان مشغول صحبت بودیم که یکباره با هم درگیر شدیم، من از دختر مورد علاقه ام خواستم تا به دعوا پایان دهد و سوار موتورم شود اما یکباره میلاد سر رسید، او گمان میکرد من قصد مزاحمت برای دختر جوان را دارم، به همین خاطر با هم درگیر شدیم.
‎چند روز بعد من مقابل خانه میلاد رفتم تا با او صحبت کنم اما وقتی میلاد مقابل در آمد با من درگیر شد، او با چاقویی که در دست داشت ضربهای به من زد که انگشتم مجروح شد.
‎من هم برای دفاع از خودم با قمه به سرش زدم. اما واقعا قصد کشتن میلاد را نداشتم، من ۱۷ ساله بودم که دست به این کار زدم و یکبار در تاریخ بیست و یکم دی ۹۲ پای چوبه دار رفتم که حکم اعدامم متوقف شد.
‎من به اندازه کافی تنبیه شده ام و حالا از خانواده میلاد تقاضا دارم مرا ببخشند، در پایان این جلسه هیات قضایی وارد شور شد تا رای صادر کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال