رهایی دو زندانی از اعدام با رضایت اولیای دم

یکشنبه ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۶-۲۰۱۷-۰۴-۲۳-IranSOS- به گزارش رکنا، مرد جوانی که متهم بود به خاطر ساخت و ساز غیرمجاز، مأمور پلیس را هنگام انجام وظیفه به قتل رسانده، با پرداخت ۸۰۰ میلیون تومان دیه از مرگ نجات یافت.

پانزدهم اسفند ماه سال ۸۸، مأموران کلانتری شهرقدس از قتل مأمور پلیس ساختمانی در یکی از بیمارستان‌های شهر با‌‌ خبر و در محل حاضر شدند. همکار مقتول که در زمان وقوع حادثه حضور داشت به مأموران گفت: “ساعتی قبل با همکارم به یکی از ساختمان‌های نیمه‌کاره در حاشیه قلعه حسن‌خان رفته بودیم. بارها به آنها برای ساخت و ساز غیرمجاز هشدار داده بودیم، اما آنها بدون توجه به تذکرات به کارشان ادامه می‌دادند. حسب وظیفه امروز همراه وحید در حال صحبت و بررسی پروژه بودیم که با آنها درگیر شدیم. در آن درگیری یکی از آنها با چاقو به وحید ضربه زد و فرار کرد. بلافاصله با اورژانس تماس گرفتم و او را به بیمارستان رساندیم که متأسفانه به دلیل شدت خونریزی فوت کرد”.

بعد از انتقال جسد به پزشکی قانونی با توضیحات دوست مقتول، مأموران توانستند بلافاصله ضارب را به نام داریوش ۲۹ ساله شناسایی و بازداشت کنند.

او با اقرار به جرمش گفت: “همراه برادرم مسئول کنترل و نظارت یک پروژه ساختمانی در قلعه حسن‌خان بودیم. وحید مأمور ساختمانی پلیس بود و بارها سر پروژه آمده و به خاطر ساخت و ساز غیرمجاز چندین بار تذکر داده بود. روز حادثه وقتی با همکارش به آنجا آمدند با هم درگیر شدیم و با چاقو یک ضربه زدم و فرار کردم. با اقرارهای متهم، پرونده تکمیل و به شعبه دهم دادگاه کیفری فرستاده شد”. 

متهم در اولین جلسه رسیدگی به پرونده به ریاست قاضی قربان‌زاده با درخواست اولیای دم به قصاص محکوم شد.

حکم صادره بعد از تأیید در دیوان عالی کشور، در آستانه اجرا قرار گرفت و متهم دو بار پای چوبه دار حاضر شد، اما او توانست با پرداخت ۸۰۰ میلیون دیه از مرگ فاصله بگیرد.

روز گذشته این پرونده بار دیگر روی میز هیئت قضایی به ریاست قاضی قربان‌زاده قرار گرفت و متهم از جنبه عمومی جرم محاکمه شد. در ابتدای جلسه متهم در دفاع از خودش گفت: “خصومتی با مقتول نداشتم فقط به خاطر تذکرات متعدد او عصبانی شدم و مرتکب قتل شدم. در این هفت سال دوبار عذاب مرگ را چشیدم. از دادگاه تقاضا دارم با توجه به تحمل سال‌ها حبس در مجازاتم تخفیف دهند”.

در ادامه وکیل متهم خلاف اظهارات روز بازجویی در دفاع از موکلش گفت: “مو‌کلم در زمان درگیری در محل حادثه نبود و با تماس برادرش به آنجا رفت. او وقتی چاقو از دست مأمور پلیس افتاد، آن‌ را برداشت و ناخواسته به مقتول اصابت کرد و منجر به فوت او شد”.

در پایان جلسه هیئت قضایی با توجه به رضایت اولیای دم وارد شور شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال