اجرای حکم اعدام دو زندانی در بندرعباس و بروجرد 

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ -۲۰۱۹-۱۲-۱۸-SOS Iran- صبح روز یکشنبه ۲۴ آذر ماه، حکم اعدام یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بود، در زندان بندرعباس به اجرا در آمد. بنابر خبری دیگر بامداد روز دوشنبه ۱۸ آذرماه، حکم اعدام یک زندانی با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» در زندان مرکزی بروجرد اجراشد.

به گزارش هرانا، به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، سحرگاه روز یکشنبه ۲۴ آذرماه، یک زندانی در زندان بندرعباس اعدام شد.

براساس این گزارش هویت متهم اعدام شده، “داوود شمس (معروف به داوود بلبل)، ۳۷ ساله، اهل ساری” عنوان شده است.

در این گزارش به نقل از منابع مطلع آمده است: ” وی که از سال ۹۴ در زندان تحمل حبس می‌کرد، به اتهام قتل پیمانکاری که کار لوله کشی ساختمان را انجام می‌داد و ۱۱ میلیون تومان به وی بدهکار بود به اعدام محکوم شده بود”.

در خبری دیگر بامداد روز دوشنبه ۱۸ آذرماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی بروجرد (لرستان) به اجرا درآمد.

هویت این زندانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود، “ارسلان یاریوند، ۳۳ ساله و اهل دورود” عنوان شده است.

گفتنی است که این زندانی سال ۹۴ در حالیکه ۸۵ کیلو مواد صنعتی همراه خود داشت، بازداشت شد و از آن زمان در زندان تحمل حبس می‌کرد. او روز شنبه اجازه پیدا کرد آخرین ملاقات را با بستگان خود داشته باشد و با اینکه قرار بود حکمش روز پنج‌شنبه اجرا شود، روز دوشنبه به اجرا درآمد.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله  (۱۰ اکتبر ۲۰۱۸ تا ۸ اکتبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۲ شهروند اعدام شدند و ۱۳۴ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۵ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۶ حکم اعدام که در ملآعام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال