گزارش عفو بین‌الملل از اعتراضات ایران؛ تایید ۳۰۴ کشته و نگرانی از بازداشت‌های گسترده

دوشنبه ۲۵ آذر،  ۱۳۹۸ -۲۰۱۹-۱۲-۱۶-SOS Iran- سازمان حقوق بشری عفو بین الملل در تازه‌ترین گزارش خود درباره اعتراضات آبان ماه ایران تصویری از برخورد حکومت ایران با معترضان ارائه کرده و از جمله می گوید توانسته مرگ ۳۰۴ نفر را تایید کند.

براساس این گزارش مقام های ایرانی با بازداشت هزاران نفر از جمله خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر و دانشجویان درحال سرکوب بی رحمانه معترضان هستند تا مانع بلند شدن صدای کسانی که از خفقان به تنگ آمده اند شوند.

به گزارش بی بی سی، این سازمان می گوید مصاحبه با ده ها نفر در داخل ایران نشان داده که مقام های ایرانی چطور بازداشتی ها را در انزوای کامل از جهان بیرون نگاه داشته اند و آنها را در معرض شکنجه و سایر بدرفتاری ها قرار داده اند. 

به گفته این سازمان بین روزهای ۲۵ تا ۲۸ آبان (۱۵ تا ۱۸ نوامبر) دست کم ۳۰۴ نفر در اعتراضات کشته و هزاران نفر مجروح شدند که ناشی از استفاده نیروهای دولتی از قوه مرگبار بود. آمار قبلی عفو بین الملل از شمار کشته ها که نزدیک به دو هفته پیش ارائه شد ۲۰۸ نفر بود.

مقام های ایرانی تاکنون از اعلام آمار کشته ها خودداری کرده اند.

فیلیپ لوتر مدیر عفو بین الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: “شهادت تکان دهنده شاهدان عینی حاکیست که مقام های ایرانی تقریبا بدون معطلی (با شروع اعتراض ها) شروع به قتل صدها نفر از حاضران در اعتراضات کردند و پس از آن عملیاتی وسیع را برای ایجاد ارعاب و جلوگیری از بلند شدن صداها در مورد آنچه گذشته ترتیب دادند.”

براساس این گزارش تصاویر ویدئویی که عفو بین الملل اصالت آنها را تایید کرده و اظهارات شاهدان عینی هم بر آنها صحه می گذارد نشان می دهد که نیروهای امنیتی به روی معترضان غیرمسلح آتش گشودند، به روی کسانی که خطری آنی متوجه کسی نمی کردند.

این گزارش می نویسد بیشتر قربانیانی که عفو بین الملل مرگ آنها را ثبت کرده در اثر اصابت گلوله به سر، قلب، گردن و سایر ارگان های حیاتی کشته شده اند که “به معنی آن است که نیروهای امنیتی به قصد کشت آنها را زده اند.”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال