آزادی زودهنگام شش زندانی سیاسی از زندان ارومیه

جمعه ۰۱ فروردین، ۱۳۹۹-۲۰۲۰-۰۳-۲۰-SOS Iran- سردار عثمان بکر، رحمی تورگوت، سیروان محمودی، وفا اسدی، محمد قنبردوست و سیامک اشرفی، شش زندانی سیاسی امروز جمعه ۱ فروردین‌ماه از زندان ارومیه آزاد شدند. این آزادی‌های زودهنگام به مناسبت عید نوروز و تحت عنوان عفو به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز و با توجه به بحران شیوع ویروس کرونا در کشور صورت گرفته است. زندانیان سیاسی که بیش از ۵ سال محکومیت دارند شامل این عفو نمی‌شوند.

به گزارش هرانا، روز جمعه ۱ فروردین‌ماه ۱۳۹۹، سردار عثمان بکر، رحمی تورگوت، سیروان محمودی، وفا اسدی، محمد قنبردوست و سیامک اشرفی، شش زندانی سیاسی از زندان ارومیه آزاد شدند.

سردار عثمان بکر، زندانی کرد تبعه عراق که از ده سال پیش بصورت قانونی در ایران زندگی می‌کند در سال ۹۵ به اتهام “عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام با ایدئولوژی مذهبی” به تحمل ۵ سال حبس محکوم و روانه زندان ارومیه شد. این زندانی سنی مذهب تابستان ۹۷ پس از انتقال از زندان به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر ارومیه با پرونده جدیدی تحت عنوان “تبلیغ علیه نظام” از زندان روبرو شد. وی پس از تحمل ۱۰ روز سلول انفرادی و بازجویی به زندان بازگردانده شد. این زندانی تبعه عراق، شهریورماه ۹۷ در شعبه ۳ دادگاه انقلاب به اتهام “تبلیغ علیه نظام” محاکمه و به تحمل یکسال حبس دیگر محکوم شد.

رحمی تورگوت، زندانی سیاسی ترکیه‌ای در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ جهت دیدار با تعدادی از اقوام و آشنایان خود در ارومیه بصورت قانونی وارد خاک ایران شده بود. وی دو روز پس از ورود به ایران توسط نیروهای امنیتی در منزل یکی از اقوامش بازداشت شد. وی به مدت یک ماه در بازداشتگاه نیروهای امنیتی تحت بازجویی بود و نهایتا در تابستان همان سال توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام” به ۵ سال حبس محکوم شد. این حکم نهایتاً در شعبه ۱۳ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی عیناً تایید شد. رحمی تورگوت اهل شهر یوکس اوا (گه‌ور) واقع در استان مرزی هَکاری در جنوب شرقی ترکیه است.

محمد قنبردوست، حدود یک هفته پس از حملات خردادماه سال ۹۶ به مجلس شورای اسلامی تهران بازداشت و طی حکمی توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به تحمل ۴ سال حبس محکوم شد. اتهام مطروحه علیه وی «همکاری با گروه‌های تکفیری» عنوان شده بود.

سیامک اشرفی اشگه سو، در خردادماه ۱۳۹۵ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام “عضویت در یکی از گرو‌ه‌های مخالف نظام” به تحمل ۵ سال و به اتهام “فرار از خدمت سربازی” به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

وفا اسدی (اسعدی)، فرزند نبی، در تاریخ ۱ دی ۱۳۹۵ بازداشت و از آن زمان برای تاکنون تحمل ۵ سال محکومیت در زندان ارومیه بسر می‌برد.

سیروان محمودی اقدم، فرزند اسماعیل پیشتر در مرحله بدوی به اتهام «عضویت در گروه دولت اسلامی “داعش”» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این آزادی‌های زودهنگام به مناسبت عید نوروز و تحت عنوان عفو به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز و با توجه به بحران شیوع ویروس کرونا در کشور صورت گرفته است. پیشتر رئیس قوه قضاییه طی نامه ای خطاب به آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، علاوه بر مناسبت فرا رسیدن عید نوروز با اشاره به بحران شیوع ویروس کرونا، خواهان اعطای «عفو» به بخشی از زندانیان کشور، شده بود که این درخواست با موافقت آقای خامنه ای اجابت شد. زندانیان سیاسی که بیش از ۵ سال محکومیت دارند شامل این عفو نمی‌شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال